למרות הירידה באינפלציה - השווקים באירופה עם החודש הגרוע מזה שנה
שיעורה השנתי של האינפלציה בגוש האירו ירד מ-5.2% ל-4.3%. מדובר בקצב הנמוך ביותר זה שנתיים וחצי. גם בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה נרשמה ירידה מ-5.3% ל-4.5%. הריבית אומנם עלתה ברבע אחוז ל-4.5%, אבל זה אולי יעזור לבנק המרכזי האירופאי להגיע ליעד האינפלציה שלו.
כריסטין לגארד נגידת הבנק המרכזי של אירופה
לאור הפעילות הכלכלית המקרטעת של אירופה ניתן להסיק כי הריבית בגוש האירו לא תעלה וזאת במטרה לנסות ולהניע את השווקים באירופה. התוצר של גוש האירו צמח ב- 0.1% בלבד במהלך הרבעונים הראשון והשני של השנה וגבוה ב-0.5% בלבד מהרבעון השני אשתקד, אבל צריך להתייחס לנתון הזה בזהירות.
הבנק המרכזי של אירופה התבטא בנחישות רבה להשיג את יעד האינפלציה (2%) וכאמור ליבת האינפלציה עדיין גבוהה פי יותר מ-2.5 מזה. הנגידה לגארד עצמה הדגישה כי הריבית תצטרך להישאר גבוהה זמן ארוך מספיק על מנת שתשתכנע כי האינפלציה פוחתת. בנוסף סעיף האנרגיה, המהווה כ-10% מהמדד, ירד ב-4.7% ב-12 החודשים האחרונים וגרע כ-0.5% מקצב עליית האינפלציה. מחיר הנפט עלה 15.6% בחודש האחרון לבדו והדבר ישפיע מהותית על המדדים הקרובים כלפי מעלה.
- הישג לפאוול או תעודת עניות לפד?
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרט נוסף שחשוב לזכור הוא שיש שונות גבוהה בין המדינות. גרמניה למשל, הכלכלה הגדולה בגוש, רשמה אינפלציה של 4.3% בעוד בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה, הייתה האינפלציה גבוהה משמעותית ועמדה על 5.6%. באיטליה, הכלכלה השלישית, עמדה האינפלציה על 5.7%. שונות זו תצטרך להילקח בחשבון על ידי הבנק המרכזי של אירופה ותצריך זהירות יתר טרם הורדות ריבית נוספות. הריבית בארה"ב גם כן תשפיע על ההחלטה באירופה, ובעוד בינתיים הפד מאותת לפחות על עוד עלייה אחת השנה, לא מן הנמנע שנראה זאת גם באירופה.
- 1.זה בטח בגלל הרפורמה המשפטית בישראל ..... (ל"ת)ע.ש 30/09/2023 16:09הגב לתגובה זו

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.