יואב זייף מנכל סטרטסיס
צילום: יחצ
ראיון

לקחת את התלת מימד מעולם האבטיפוס לעולם הייצור המוערך בטריליון ד'

סטרטסיס הודיעה היום על רכישת ב-43 מ' אירו של יחידת החומרים הפולימרית של Covestro; מנכ"ל החברה מדבר בראיון על עתיד התלת מימד, על גלולת הרעל ועל האחזקות של קתי ווד בחברה
עומר רוסו | (1)

סטרטסיס היא אחת החברות הגדולות בעולם לתלת מימד. היום הודיעה החברה כי חתמה על הסכם לרכישת יחידת החומרים להדפסה פולימרית בתלת מימד של חברת  Covestro AG. הרכישה תכלול מתקני ופעילויות מו"פ, צוותי פיתוח ומכירות גלובליים באירופה, ארה"ב וסין, תיק של כ-60 חומרי ייצור להדפסה פולימרית בתלת מימד וכן תיק קניין רוחני המכיל מאות פטנטים ובקשות פטנט. מחיר הרכישה מסתכם בכ-43 מיליון אירו, בתוספת מלאי נוסף ובניכוי התחייבויות מסוימות. בנוסף, ישנו תשלום פוטנציאלי של עד 37 מיליון אירו בכפוף להשגת מדדי ביצוע שונים.

שוחחנו עם מנכ"ל החברה יואב זייף בנוגע לפעילות החברה, עתיד התחום וענינים נוספים הקשורים לפעילות החברה. מה זה בעצם מדפסות תלת מימד, שאלתי את זייף, והוא הסביר: ״מדפסות תלת מימד נותנות את היכולת לייצר חלקים או מוצרים בצורה ורסטילית מקובץ דיגיטלי״. בתוך התהליך, יש המון דברים שייחודיים לחברה של יואב, כמו ביצוע דיגיטליזציה שהיא העברת הקובץ מדיגיטל למציאות, ובנוסף גם ורסטיליות ופרסונליזציה שהיא האפשרות לייצר לפי מאפיינים ספציפיים ומותאמים.

יואב נתן דוגמה פיקנטית מהחודש האחרון. סטרטסיס השתתפה בניתוח הפרדה של 2 תאומות סיאמיות. סטרטסיס תרמה את חלקה בכך שהביאה אבטיפוס המדמה את שתי התאומות המחוברות שהודפס במדפסת התלת מימד בכדי שהמנתחים יוכלו להתאמן עליו לפני הניתוח האמיתי. 

לתלת מימד ולסטרטסיס יש 3 יתרונות מהותיים, אומר המנכל יואב זייף : האחד, פרסונליזציה, היכולת של התלת מימד להתאים תכונות קטנות וספציפיות ללקוח, השני, היכולת של המדפסת ליצור צורות גאומטריות מסובכות, והשלישי, נפח הייצור שהמדפסת יכולה לייצר. המנכ״ל הזכיר את העסקה עם הצי האמריקאי שרכש 25 מדפסות של סטרטסיס בסכום של 20 מיליון דולר. הם בעצם מדפיסים את חלקי המטוס ללא שימוש במחסנים. ״מייצרים את החלק ושמים אותו על המטוס״, שזה יתרון מעולה המעניק גמישות אל מול שיטות הייצור המסורתיות.

מה לגבי הפוטנציאל של עולם המדפסות תלת מימד בכללותו, אנחנו אמנם שומעים עליו המון זמן, אך הוא עדין לא ״התפוצץ״? - יואב מסכים עם התיאור הזה. הוא אומר שהפוטנציאל גדול, במיוחד בסגמנט הייצור ״עד כה עולם התלת מימד התמקד אך רק באבטיפוסים, שם הוא לא יכול לממש את הפוטנציאל שלו. סטרטסיס לוקחת אותו לעולם הייצור, שם אפשר לחדור לתודעת העולם״.

ולראיה, מציין יואב שב-2021, 30% מהמכירות של סטרטסיס היו ללקוחות שהשתמשו בהדפסה כמוצר מוגמר, ולא אבטיפוס. ״המשימה שלנו היא לקחת את עולם התלת מימד מאבטיפוסים, לעולמות הייצור, שם נוכל לממש את הפוטנציאל שלנו. עולם הייצור מוערך בטריליון דולר, ותעשיית התלת מימד היא אפילו לא אחוז ממנו, כך שיש לנו המון פוטנציאל להמשך״.

אי אפשר שלא לדבר על הפיל שבחדר - הרכישה של 12% ממניות החברה על ידי המתחרה, ננו דימנשיין ננו דיימנשן , וגלולת הרעל שטמנה סטרסיס כתגובה. זייף: ״גלולת הרעל שהעלנו לא הייתה בגלל ננו, ננו הודיעה שהיא משקיע פסיבי בחברה שלנו. המטרה של המהלך מאוד בסיסית, סטרטסיס היא חברה עם תוכן, אנחנו החברה שמוכרת הכי הרבה בעולם. חברה מבוססת, אמיתית, עם לקוחות״

קיראו עוד ב"גלובל"

יואב הסביר על המהות של הגלולה, והפחד מלקיחת שליטה, מבלי לקבל ערך מוסף: ״בשוק ההון יש המון חברות שאין להם תוכן. אם מישהו רוצה להשתלט על החברה, הוא צריך לשלם פרמית שליטה על הערך המוסף שהחברה נותנת, או שיש לו משהו לתרום, ערך מוסף, טכנולוגיות טובות יותר, משהו שיקפיץ את הערך לבעלי המניות. יש המון חברות עם כסף בלי תוכן, ולכן בסביבה שאנחנו נמצאים בה היום, אנחנו רוצים להימנע מכך שחברה תשתלט על סטרטסיס מבלי להביא ערך או פרמיית שליטה״

קטי ווד מחזיקה בחברת סטרטסיס, נתון המכניס אותה לתוך רשימה של מניות ספקולטיביות ומסוכנות, ומסב לה ייחוס מיוחד כפי שנותנים למניות שקטי מחזיקה. פעם זה היה מקפיץ מניות, היום נראה שזה קובר אותן. יואב מספר כי קטי מכרה את רוב האחזקה שלה בחברה, הוא רואה את זה כצעד חיובי. ״ההערכה שלנו היא שהיא מכרה את רוב הפוזיציה כיוון שסטרטסיס ירדה משמעותית פחות מהחברות שקטי מחזיקה, וכשצריך למכור, היא מעדיפה למכור את החברות עם ההפסד הקטן ביותר״. הוסיף ואמר כי סטרטסיס מקבלת בברכה כל בעל מניות.

בנוגע להמשך רכישה של חברות והתרחבות הסביר המנכ"ל: ״יש לנו 500 מיליון דולר בקופה, עם תכנית מאוד מסודרת לגבי התרחבות, ובאופן תמידי יש לנו חברות על הכוונת, יש לנו אסטרטגיה מסודרת בנוגע לרכישות, אנחנו נוודא שיש לנו יתרון מושלם, תמיד נסתכל על חברות אסטרטגיות שיכולות לעזור לנו״. כאמור, היום התפרסמה רכישה של החברה.

לסיום שאלתי את יואב האם רישום כפול בבורסה הישראלית עומד על הפרק, נראה שבסרטסיס לא מתלהבים: ״הכל תלוי בבורסאות, סטרטסיס צריכה להיות באחד מהמדדים המובילים בארץ, וכל עוד זה לא קורה, זה לא משהו שאנחנו מתמקדים בו, הכל תלוי בוואלואציה (הערכת שווי)״ אמר יואב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עלו והצליחו! (ל"ת)
    ARTICK19 09/08/2022 08:22
    הגב לתגובה זו
דיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיותדיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיות

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה

השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן

רן קידר |

דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים. 

שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.

הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים

נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.

ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.

לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

המלצת מכירה על אינטל מבנק אוף אמריקה; הנה הסיבות

בכמה צופים האנליסטים שאינטל תרד והאם יש זכות קיום לפעילות ייצור השבבים? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל

בנק אוף אמריקה לא כותב זאת מפורשות, אבל הוא מספק המלצת מכירה לאינטל. הוא מספק מחיר יעד של 34 דולר למניה בשעה שהמניה נסחרת ב-37.2 דולר - כלומר הוא מצפה לירידה של קרוב ל-10%. הוא אומר לכם לברוח מהמניה בטענה כי השווי מנופח ומגלם כבר את כל החדשות הטובות ומעבר לכך. 


אינטל: שווי מנופח, תחרות קשה והעדר אסטרטגיית AI ברורה

האנליסטים של בנק אוף אמריקה הורידו את ההמלצה ל"תשואת חסר", אבל זה רק בגלל שגופי השקעות כאלו מעדיפים שלא לתת המלצות מכירה, משיקולים ארגוניים ועסקיים. בפועל, "תשואת חסר" מבטאת תשואה נמוכה מתשואת השוק, היא עשויה להיות תשואה חיובית, וכאן באופן מפורש האנליסטים מצביעים על ירידה צפויה. 

הם מנמקים זאת בכך שהמניה עלתה מהר מדי ובאופן לא פרופורציונלי לשיפור היחסי בדוחות הכספיים שלה. לגישתם, הזינוק האחרון של כ-80 מיליארד דולר בשווי השוק כבר מבטא את כל החדשות הטובות, ההשקעות, והפוטנציאל מבלי לתמחר את מכלול הסיכונים.

הם מסבירים כי אינטל מתקשה לשוב ולהוביל בתחום המעבדים למחשבים אישיים ושרתים, שני שווקים בהם איבדה נתח לשחקניות כמו AMD ו-Arm. החולשה לטענתם בולטת במיוחד כשבוחנים את היעדר המענה של אינטל לגל ההשקעות בבינה מלאכותית: בניגוד למתחרות, אין לה מוצר AI Accelerator בולט, וניסיונות פיתוח או רכישה בתחום זה לא הובילו לפתרון ישים או אסטרטגיה ממוקדת.

עוד מציינים האנליסטים של בנק אוף אמריקה כי  פעילות הפאונדרי, חטיבת הייצור העצמי, אינה עם היתכנות כלכלית ללא היקפי פעילות פנימיים של חטיבת המוצרים של אינטל עצמה. גם אם תצליח לגייס לקוחות חיצוניים בהיקף משמעותי, עדיין הצפי  הוא להפסד לפחות עד סוף 2027.