אילון מאסק
צילום: יוטיוב

2 מיליארד סיבות להצטער: מחר אילון מאסק ינסה להגן בבית משפט על רכישת סולארסיטי

מנכ"ל טסלה, שיזם את רכישתה ב-2016 של יצרנית הפאנלים הסולאריים שהקימו בני דודיו, שבה גם כיהן כיו"ר דירקטוריון ובעל מעל 20% מהמניות, ינסה להגן על העסקה; חברי דירקטוריון כבר שילמו 60 מיליון דולר בפשרה; אם יפסיד - הכסף ילך לטסלה
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

מחר בבוקר צפוי מנכ"ל טסלה TESLA INC (TSLA), אילון מאסק, לעלות על דוכן העדים בבית משפט ולהגן על עצמו - לא מפני מתחרים או אפילו מהרשות לני"ע האמריקאית. הוא גם לא יעמוד בפני חבר מושבעים כנהוג לרוב בארה"ב, אלא מול שופט. השופט יקבע האם ההחלטה שקיבלה החברה ב-2016 לרכוש ב-2.6 מיליארד דולר את יצרנית הפאנלים הסולאריים, סולארסיטי, הייתה לטובתה של טסלה או לא. אם יימצא אשם, מאסק עלול למצוא את עצמו משלם קנס של עד 2 מיליארד דולר, שיילכו ל... טסלה.

 

לא מדובר בתביעה רגילה, אלא בתביעת נגזרת שבעלי מניות בחברה תבעו אותו וחברי דירקטוריון אחרים בשם טסלה. כן, בעלי המניות תבעו את ההנהלה ואת הדירקטוריון. למה הם תבעו? כמה סיבות.

 

הראשונה היא שמי שהקימו את סולארסיטי היו בני דודיו של מאסק. יתר על כן, באותה התקופה למאסק היו 22.1% מניות טסלה. נחשו כמה מניות היו לו של סולארסיטי? 21.9%. בנוסף, הוא היה יו"ר הדירקטוריון של סולארסיטי.

 

התובעים טוענים שהרכישה בעצם הייתה סוג של חילוץ עבור החברה שדיממה המון כסף, כשבמהלכה הוסתרו מבעלי המניות מידע חשוב בנוגע למצבה הפיננסי של סולארסיטי, כמו גם לעובדה שבוטלו עמה הסכמים מסחריים לאחר שחלק מהפאנלים שייצרה התלקחו. בנוסף, כמובן שהעסקה העשירה את משפחתו של מאסק. ויש עוד נקודת קונפליקט. ספייס אקס הבייבי החללי של מאסק רכשה מניות של החברה בין 2015 ל-2016 בהיקף של 255 מיליון דולר, בזמן שהחברה בחנה את העסקה ולא ברור אם זה דווח לבעלי המניות.  

 

מאסק הוא גם היחיד שהתעקש ללכת לבית משפט, לאחר שחברי דירקטוריון של החברה הגיעו להסכם פשרה על סך 60 מיליון דולר, מבלי לקחת אשמה. לא אשמים אבל שילמו. עד עכשיו מאסק, הדמות החזקה ביותר בטסלה, מתעקש שהוא לא לקח כל חלק בעסקה ושהוא מודר ממנה לחלוטין. השאלה היא האם מישהו מאמין לו?

 

כי גם אם לא לקח חלק פעיל, הרי שזה לא מנע ממנו לבחוש מאחורי הקלעים, כמו גם לייצר מצג לחברי הדירקטוריון שהוא לא יהיה מרוצה אם לא ילכו בעקבותיו וכבר למדנו בפרשת נוחי דנקנר שזו בדיוק הבעיה כשדירקטורים רוצים לרצות את הפריץ במקום לחשוב על טובת החברה. אגב, עברו של מאסק עומד לרעתו, לאחר שב-2018 הגיע להסכם מול ה-SEC על תשלום קנס של 20 מיליון דולר ופרישה מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של החברה, לאחר שצייץ כי יש לו מספיק כסף כדי להפוך את החברה לפרטית. אז הוא הואשם בהונאה...

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.