זהירות: קנייה ביום הראשון אחרי הנפקה היא מסוכנת; המקרה של Airbnb
Airbnb (סימול:ABNB) הונפקה שבוע שעבר לפי מחיר של 68 דולר המבטא שווי של 47 מיליארד דולר, כאשר התמחור האחרון היה 56-60 דולר. מיד עם תחילת המסחר מניית החברה זינקה ל-163 דולר (כ-150%) וסיימה את יום המסחר הראשון ב-147 דולר (זינוק של 130%). כעת היא נסחרת בירידה של 6.6% במחיר של 130 דולר, המבטא שווי של 77 מיליארד דולר. המשמעות היא שמי שרכש תוך כדי המסחר - הפסיד. הרע וההייפ של ההנפקות מייצר רווח למי שזכה לקנות במסגרת ההנפקה (גופים מוסדיים ומיוחסים), אבל בפועל, רוב המשקיעים לא נפגשים עם תמחור נוח ובפועל הנפקות מבחינתן זה הפסדים. בהנפקה של Airbnb מי שקנה עם תחילת המסחר מופסד כ-20%.
כך או אחרת, השנה של החברה לא החלה מההנפקה. הערכת השווי הפרטית האחרונה שקיבלה Airbnb היתה 18 מיליארד דולר, לאחר שגייסה חוב של 2 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה, כאשר החברה נאבקה בהשפעות משבר הקורונה בחודשים הראשונים שלאחר התפרצות המגיפה. כלומר מאז השווי של החברה זינק במעל לפי 4.
לפני המשבר, Airbnb הייתה אחת מחמש החברות בעלות השווי הפרטי הגבוה בעולם, החברה לא הייתה זקוקה למזומנים ותכננה להירשם למסחר בלי לגייס הון. עם זאת, לאחר פרוץ המגפה, ובשיא הבהלה העולמית סביב הנגיף, חוותה החברה קריסה בהיקף ההזמנות - החברה קיבלה 19 מיליון הזמנות, לעומת 33 מיליון הזמנות בחודש הקודם. במקביל לקריסה מספר הביטולים זינק - בוטלו 23 מיליון הזמנות. החברה עברה חודשיים קשים. בהמשך לכך, ההכנסות ברבעון השני ירדו ב-72% והסתכמו ב-335 מיליון דולר בלבד. אך התאוששה במהירות במהלך הרבעון השלישי (לכתבה המלאה)
חברה נוספת שהונפקה בשבוע שעבר היא חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash, סימול:DASH) אשר גייסה לפי מחיר של 102 דולר למניה סך של 3.4 מיליארד דולר. השווי לצורך הנפקה עמד על 39 מיליארד דולר. השווי היה גבוה ב-10% מהיעד שהציבה יום לפני ההנפקה וגבוה בכ-40% מהיעד שבוע לפני. (לכתבה המלאה) . עם ההנפקה זינקה מניית החברה בכ-80% ונסחרה סביב רמת המחירים של ה-180 דולר, הערב מתרסקת בכ-9% למחיר של 159 דולר.
- בעלי הדירות נגד Airbnb: נדחתה בקשה לסילוק ייצוגית
- בית המשפט אסר על השכרת דירות לטווח קצר: 'שימוש חורג ללא היתר'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הירידה, המניה משקפת שווי של מעל ל-50 מיליארד דולר עבור חברה משולחים הפסדית בארה״ב, ועד אתמול מחצית משווי חברת מקדולנדס (סימול:MCD) למשל. הנפקה מסמלת באורות בוהקים על צמיחה, אך יש לזכור שהצמיחה האמתית בשווי החברה החלה עוד לפני. כאשר המניה מונפקת לציבור היא כבר ״זינקה״ במאות אחוזים לפני וממשיכה לזנק על גב הציבור בשווים שחלקם רחוקים מלהיות מוצדקים. מימוש רגעי או ירידת מחירים ? הזמן יגיד.
- 6.כתבה מעניינת (ל"ת)סניר 17/12/2020 11:44הגב לתגובה זו
- 5.מתי 15/12/2020 11:34הגב לתגובה זובטח העם יוציא כסף שחור ויקנה
- 4.גאון 15/12/2020 09:45הגב לתגובה זולך חפש מה קרה בהנפקות אחרות השנה איזה כתבה אומללה
- 3.עמי 15/12/2020 09:24הגב לתגובה זובמקום דורדאש תקנו grub
- 2.1983 15/12/2020 08:32הגב לתגובה זוהזרמת כסף מטורף ללא בסיס בהנפקות ואחר כך אין מי שיחזיק את הזבל.
- 1.ואצלנו 15/12/2020 07:01הגב לתגובה זוזהבית כהן כל מה שהיא נוגעת נהפך זהב חחח

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה?
שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים.
(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")
התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת
אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב
אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.
- הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%
- אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.
אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית
אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד
דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".
הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר,
בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד
דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.
בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט
חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים
חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- פיטורי ענק באמזון: 30,000 עובדים הולכים הביתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות
נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת
תיאורי מוצרים.
