Airbnb
צילום: צילום מסך, אתר החברה

זהירות: קנייה ביום הראשון אחרי הנפקה היא מסוכנת; המקרה של Airbnb

הן הונפקו בשבוע שעבר וזינקו במאות אחוזים: הערב Airbnb נופלת בכ-7%, DoorDash בכ-10%; Airbnb הונפקה ב-68 דולר והחלה להיסחר ב-160 דולר - מאז ירדה ב-20% במשך 3 ימים
אור צרפתי | (6)

Airbnb (סימול:ABNB) הונפקה שבוע שעבר לפי מחיר של 68 דולר המבטא שווי של 47 מיליארד דולר, כאשר התמחור האחרון היה 56-60 דולר. מיד עם תחילת המסחר מניית החברה זינקה ל-163 דולר (כ-150%) וסיימה את יום המסחר הראשון ב-147 דולר (זינוק של 130%). כעת היא נסחרת בירידה של 6.6% במחיר של 130 דולר, המבטא שווי של 77 מיליארד דולר. המשמעות היא שמי שרכש תוך כדי המסחר - הפסיד. הרע וההייפ של ההנפקות מייצר רווח למי שזכה לקנות במסגרת ההנפקה (גופים מוסדיים ומיוחסים), אבל בפועל, רוב המשקיעים לא נפגשים עם תמחור נוח ובפועל הנפקות מבחינתן זה הפסדים. בהנפקה של Airbnb מי שקנה עם תחילת המסחר מופסד כ-20%. 

 

כך או אחרת, השנה של החברה לא החלה מההנפקה. הערכת השווי הפרטית האחרונה שקיבלה Airbnb היתה 18 מיליארד דולר, לאחר שגייסה חוב של 2 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה, כאשר החברה נאבקה בהשפעות משבר הקורונה בחודשים הראשונים שלאחר התפרצות המגיפה. כלומר מאז השווי של החברה זינק במעל לפי 4. 

 

לפני המשבר, Airbnb הייתה אחת מחמש החברות בעלות השווי הפרטי הגבוה בעולם, החברה לא הייתה זקוקה למזומנים ותכננה להירשם למסחר בלי לגייס הון. עם זאת, לאחר פרוץ המגפה, ובשיא הבהלה העולמית סביב הנגיף, חוותה החברה קריסה בהיקף ההזמנות - החברה קיבלה 19 מיליון הזמנות, לעומת 33 מיליון הזמנות בחודש הקודם. במקביל לקריסה מספר הביטולים זינק - בוטלו 23 מיליון הזמנות. החברה עברה חודשיים קשים. בהמשך לכך, ההכנסות ברבעון השני ירדו ב-72% והסתכמו ב-335 מיליון דולר בלבד. אך התאוששה במהירות במהלך הרבעון השלישי (לכתבה המלאה) 

 

חברה נוספת שהונפקה בשבוע שעבר היא חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash, סימול:DASH) אשר גייסה לפי מחיר של 102 דולר למניה סך של 3.4 מיליארד דולר. השווי לצורך הנפקה עמד על 39 מיליארד דולר. השווי היה גבוה ב-10% מהיעד שהציבה יום לפני ההנפקה וגבוה בכ-40% מהיעד שבוע לפני. (לכתבה המלאה) . עם ההנפקה זינקה מניית החברה בכ-80% ונסחרה סביב רמת המחירים של ה-180 דולר, הערב מתרסקת בכ-9% למחיר של 159 דולר. 

 

למרות הירידה, המניה משקפת שווי של מעל ל-50 מיליארד דולר עבור חברה משולחים הפסדית בארה״ב, ועד אתמול מחצית משווי חברת מקדולנדס (סימול:MCD) למשל. הנפקה מסמלת באורות בוהקים על צמיחה, אך יש לזכור שהצמיחה האמתית בשווי החברה החלה עוד לפני. כאשר המניה מונפקת לציבור היא כבר ״זינקה״ במאות אחוזים לפני וממשיכה לזנק על גב הציבור בשווים שחלקם רחוקים מלהיות מוצדקים. מימוש רגעי או ירידת מחירים ? הזמן יגיד. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כתבה מעניינת (ל"ת)
    סניר 17/12/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מתי 15/12/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    בטח העם יוציא כסף שחור ויקנה
  • 4.
    גאון 15/12/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    לך חפש מה קרה בהנפקות אחרות השנה איזה כתבה אומללה
  • 3.
    עמי 15/12/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    במקום דורדאש תקנו grub
  • 2.
    1983 15/12/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    הזרמת כסף מטורף ללא בסיס בהנפקות ואחר כך אין מי שיחזיק את הזבל.
  • 1.
    ואצלנו 15/12/2020 07:01
    הגב לתגובה זו
    זהבית כהן כל מה שהיא נוגעת נהפך זהב חחח
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.