Airbnb
צילום: צילום מסך, אתר החברה

זהירות: קנייה ביום הראשון אחרי הנפקה היא מסוכנת; המקרה של Airbnb

הן הונפקו בשבוע שעבר וזינקו במאות אחוזים: הערב Airbnb נופלת בכ-7%, DoorDash בכ-10%; Airbnb הונפקה ב-68 דולר והחלה להיסחר ב-160 דולר - מאז ירדה ב-20% במשך 3 ימים
אור צרפתי | (6)

Airbnb (סימול:ABNB) הונפקה שבוע שעבר לפי מחיר של 68 דולר המבטא שווי של 47 מיליארד דולר, כאשר התמחור האחרון היה 56-60 דולר. מיד עם תחילת המסחר מניית החברה זינקה ל-163 דולר (כ-150%) וסיימה את יום המסחר הראשון ב-147 דולר (זינוק של 130%). כעת היא נסחרת בירידה של 6.6% במחיר של 130 דולר, המבטא שווי של 77 מיליארד דולר. המשמעות היא שמי שרכש תוך כדי המסחר - הפסיד. הרע וההייפ של ההנפקות מייצר רווח למי שזכה לקנות במסגרת ההנפקה (גופים מוסדיים ומיוחסים), אבל בפועל, רוב המשקיעים לא נפגשים עם תמחור נוח ובפועל הנפקות מבחינתן זה הפסדים. בהנפקה של Airbnb מי שקנה עם תחילת המסחר מופסד כ-20%. 

 

כך או אחרת, השנה של החברה לא החלה מההנפקה. הערכת השווי הפרטית האחרונה שקיבלה Airbnb היתה 18 מיליארד דולר, לאחר שגייסה חוב של 2 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה, כאשר החברה נאבקה בהשפעות משבר הקורונה בחודשים הראשונים שלאחר התפרצות המגיפה. כלומר מאז השווי של החברה זינק במעל לפי 4. 

 

לפני המשבר, Airbnb הייתה אחת מחמש החברות בעלות השווי הפרטי הגבוה בעולם, החברה לא הייתה זקוקה למזומנים ותכננה להירשם למסחר בלי לגייס הון. עם זאת, לאחר פרוץ המגפה, ובשיא הבהלה העולמית סביב הנגיף, חוותה החברה קריסה בהיקף ההזמנות - החברה קיבלה 19 מיליון הזמנות, לעומת 33 מיליון הזמנות בחודש הקודם. במקביל לקריסה מספר הביטולים זינק - בוטלו 23 מיליון הזמנות. החברה עברה חודשיים קשים. בהמשך לכך, ההכנסות ברבעון השני ירדו ב-72% והסתכמו ב-335 מיליון דולר בלבד. אך התאוששה במהירות במהלך הרבעון השלישי (לכתבה המלאה) 

 

חברה נוספת שהונפקה בשבוע שעבר היא חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash, סימול:DASH) אשר גייסה לפי מחיר של 102 דולר למניה סך של 3.4 מיליארד דולר. השווי לצורך הנפקה עמד על 39 מיליארד דולר. השווי היה גבוה ב-10% מהיעד שהציבה יום לפני ההנפקה וגבוה בכ-40% מהיעד שבוע לפני. (לכתבה המלאה) . עם ההנפקה זינקה מניית החברה בכ-80% ונסחרה סביב רמת המחירים של ה-180 דולר, הערב מתרסקת בכ-9% למחיר של 159 דולר. 

 

למרות הירידה, המניה משקפת שווי של מעל ל-50 מיליארד דולר עבור חברה משולחים הפסדית בארה״ב, ועד אתמול מחצית משווי חברת מקדולנדס (סימול:MCD) למשל. הנפקה מסמלת באורות בוהקים על צמיחה, אך יש לזכור שהצמיחה האמתית בשווי החברה החלה עוד לפני. כאשר המניה מונפקת לציבור היא כבר ״זינקה״ במאות אחוזים לפני וממשיכה לזנק על גב הציבור בשווים שחלקם רחוקים מלהיות מוצדקים. מימוש רגעי או ירידת מחירים ? הזמן יגיד. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כתבה מעניינת (ל"ת)
    סניר 17/12/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מתי 15/12/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    בטח העם יוציא כסף שחור ויקנה
  • 4.
    גאון 15/12/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    לך חפש מה קרה בהנפקות אחרות השנה איזה כתבה אומללה
  • 3.
    עמי 15/12/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    במקום דורדאש תקנו grub
  • 2.
    1983 15/12/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    הזרמת כסף מטורף ללא בסיס בהנפקות ואחר כך אין מי שיחזיק את הזבל.
  • 1.
    ואצלנו 15/12/2020 07:01
    הגב לתגובה זו
    זהבית כהן כל מה שהיא נוגעת נהפך זהב חחח
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.