דויטשה בנק
צילום: iStock

בדויטשה בנק טוענים כי הפד' שגה, וקוראים להשקה של QE

"אם מחיר הכסף לא יכול לרדת יותר, הדבר היחיד שניתן לעשות הוא להדפיס יותר", כך טוענים היום בדויטשה בנק בעקבות הורדת הריבית האחרונה של הפד'. מניית הבנק משלימה ירידה של 33% ב-3 השבועות האחרונים
עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה דויטשה בנק הפד

"כישלון במדיניות של הפד'", כך טוען היום ג'ורג' סרבלוס, ראש צוות המחקר בדויטשה בנק, בעקבות הורדת הריבית האחרונה מצד הפד'. סרבלוס מוסיף כי "אנו חולקים על הצהרות הבנק המרכזי כי יש מקום להילחם במשבר". 

מה הפיתרון של דויטשה בנק לסיטואציה? הדפסה כסף. "אם התשואות מתקרבות לאפס ומחיר הכסף לא יכול לרדת יותר, הדבר היחיד שניתן לעשות הוא להדפיס יותר. השוק מתמחר בצדק כישלון מדיניות כפי שמשתקף בצניחה בתשואות האג"חים והירידה בציפיות באינפלציה בכל העולם".

"הברבור השחור הוא משבר נזילות", טוען סרבלס ומוסיף כי "בעת לחץ מתעוררת השאלה תמיד היכן הפגיעות במערכת הפיננסית. לדעתנו, זה לא משבר מימון כמו 2008, אלא משבר נזילות שעלינו לדאוג לו".

הקריאה להשקת פעולה "לא קונבנציונאלית" מצד הפד' לא מגיעה. מצוקת הנזילות הנזילות במערכת הבנקאית מחריפה בצורה דרמטית ומהירה בימים האחרונים (לכתבה המלאה). מרווחי ה-FRA/OIS לשיא מאז ספטמבר האחרון, הזמן שוק הריפו התפרק (לכתבה המלאה), דבר שחייב את הפד' להזרים כמויות אדירות של מזומנים לשווקים.  FRA זה קיצור של Forward Rate Agreement - חוזה על הריבית העתידית. ו-OIS מייצג את הריבית חסרת הסיכון (ריבית הפד'). ככל שהפער גדול יותר, המשמעות היא שהבנקים מעריכים כי שהריבית האפקטיבית בשוק תיהיה גבוהה יותר מהריבית חסרת הסיכון - כלומר צפי לתנאי מימון נוקשים יותר.

חשוב לציין כי דויטשה בנק (סימול:DB)  הוא "החוליה החלשה בשרשרת" במערכת הבנקאית, כאשר הבנק עלה מספר רב של פעמים לכותרות בשל בעיותיו הפיננסיות. לאחר זינוק חד במהלך הרבעון האחרון של 2019 (הרבה בזכות התמיכת של הפד'), מניית הבנק משלימה ירידה של 33% ב-3 השבועות האחרונים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קריסת שווקים תוך חודש (ל"ת)
    כלכלן 07/03/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלון גל 07/03/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    מספר המקומות מוגבל
  • 3.
    הקריסות עו לפנינו (ל"ת)
    המפציץ 07/03/2020 04:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דירה=קורת גג 06/03/2020 23:12
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • גם שכל עוזר לפעמים (ל"ת)
    מוישה כאילו 07/03/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נו מה 06/03/2020 20:41
    הגב לתגובה זו
    עם החשיפה לניגזרים הגדולה ביותר.הוא חושב שהוא גדול מכדי ליפול.ממשלת גרמניה כנראה לא יכולה לחלצו אז הוא רוצה חילוץ מהפד.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.