נפילות חדות באירופה: הקאק צלל 3.1%, דרגי ירגיע את המשקיעים בערב?

המדדם באירופה סגרו בירידות שערים לנוכח נתוני מאקרו חלשים ביבשת. לאחר שגם ארה"ב פתחה באדום, הירידות כבר הפכו לצניחה
מתן בן ברוך | (17)

יום המסחר (ד') בבורסות אירופה נסגר בירידות שערים חדות על רקע נתוני מאקרו עגומים שמגיעים מסין, גרמניה ומשאר גוש האירו. בנוסף לכך, בשעתיים האחרונות למסחר, הצטרפו גם נתוני מאקרו חלשים מארה"ב.

כך, מדד הדאקס סגר 2.65%, הפוטסי האנגלי צונח 2.58% ומדד הקאק הצרפתי צולל 3.34%.

הכלכלה העולמית ממשיכה לאכזב

סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ממשיכה להראות סימני חולשה. מתחילת השנה האינפלציה בסין עלתה רק ב-1.6%, הנתון החלש ביותר מזה 5 שנים.

גם בגרמניה המצב לא מזהיר, כאשר אתמול התפרסם סקר ה-ZEW, המשקף את סנטימנט המשקיעים בגרמניה. הסקר הראה ירידה חדה של 3.6 נק' בחודש אוקטובר מה שהציף את חששות המשקיעים מפני התכווצות הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול התפרסם בנוסף נתון התפוקה התעשייתית לחודש אוגוסט בגוש האירו שהציג קריאה מאכזבת של ירידה של 1.8% בתפוקה כאשר הכלכלנים ציפו לירידה של 1.6% בלבד.

עוד לצד המסחר, נשיא ארה"ב ברק אובמה קיים שיחת ועידה עם מנהיגי מדינות אירופה הגדולות (בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה) בכדי לדון על הטיפול במגפת האבולה המתפשטת.

ביומן המאקרו התפרסם בשעה 11:30 (שעון ישראל) בבריטניה שיעור האבטלה שהציג קריאה חיובית מהצפוי ועמד על 6% בלבד. הכלכלנים ציפו לשיעור אבטלה של 6.1% בחודש אוגוסט. עוד לפני כן בגרמניה התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שנשאר ללא שינוי, בהתאם לצפי.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    גורביץ "התותחחון" של האתר (ל"ת)
    durch. 15/10/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שי.ש 15/10/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    וכך כל חברות האנרגיה בעולם
  • 10.
    דוד 15/10/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    הדולר, טבע ופריגו החזיקו את המעוף.אי אפשר להתעלם מהפולת שתתרחש כאן ובעולם עד סוף החודש. 1380 זה יהיה במקרה הטוב.החזיקו את המעוף יותר מדי זמן.
  • 9.
    היורו למול הדולר יפול אחרי שדארגי ידבר היום בערב (ל"ת)
    mmm 15/10/2014 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זה ענין של זמן תבוא הפוך מגמה לגמרי (ל"ת)
    רמי 15/10/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רמי 15/10/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    יש לי הרגשה שהם יכתבו הבורסות עולות בעקבות נאמו של דרגי דרגי נתן רוח גביית
  • 6.
    פתיחה אדומה באירופה???חחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    בבר 70 שנה בבורסה 15/10/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תקנו קולים אייל אומר 1480 עליות בדרך (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • איציק 15/10/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    ביום א הן יהיו שוות 30 שקל
  • התבלבלת 1380 (ל"ת)
    הנביא 15/10/2014 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קנתי ב3 מליון קולים יום א עליות כי פו ארץ חלב ודבש (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמרו לי שזה מדינה ארץ חלב ודבש בגלל זה קנתי קולים ב 3 מ (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוד 15/10/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
    אחוז ומעלה ,מעל אחוז וחצי נקרא ירידות חדות , בין חצי אחוז לאחוז וחצי נקרא ירידות. עד חצי אחוז נקרא ירידות קלות. נא לשנן ביזפורטל ,
  • 1.
    קנתי ב3 מליון קולים יום א עליות חדות (ל"ת)
    אבי 15/10/2014 11:02
    הגב לתגובה זו
  • אני מכרתי לך אותם - איזו קופה עשיתי עליך. (ל"ת)
    מבין 15/10/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 15/10/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    פה כותבים עם ה ולא עם ו . ותפסיק לקשקש
  • גדעון 15/10/2014 12:09
    הגב לתגובה זו
    כמה פעמים אתה צריך להודיע על צעדיך מספיק פעם אחת וזה גם יותר מידיי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.