סאקסו בנק: "סופה מושלמת כבר הולכת ומתגבשת באופק" - מתי תחל המפולת?
בוול סטריט מדדי המניות שוברים שיאים, אבל בבנק האירופי סאקסו בנק (Saxo Bank) בוחרים לפרסם היום תחזית קודרת במיוחד לכלכלה העולמית בשנה הבאה. הדברים באים לאחר שהחודש הורידה קרן המטבע העולמית את תחזית הצמיחה לשנת 2014 ב-0.2% והיא תעמוד על פי ההערכות על 3.6%. מסתבר שלא כולם חושבים שתוכנית הרכישות של ה'פד' היא הפיתרון הבריא לשוק העולמי והתוצאות של השימוש בהרחבה המוניטרית האגרסיבית לא יאחרו לבוא.
ג'קובסון, טוען כי "הכלכלה העולמית נוסעת בלי דלק. צמיחת הכלכלה העולמית נמצאת בדרך להאטה, בין אם תימשך ההקלה הכמותית ובין אם לאו". לדברי כלכלני הבנק, "'סופה מושלמת' הולכת ומתגבשת באופק של הכלכלה הגלובלית. אלה דווקא חדשות טובות, היות שהדרך היחידה להפסיק את הניסוי המוניטרי חסר התקדים שמתנהל בעולם בימים אלה היא שהניסוי ייכשל".
הצפי של סאקסו בנק: ג'נט ילן תסחף עם תוכנית התמריצים
בסאקסו בנק מעריכים עוד כי חולשת הכלכלה, ובעיקר חולשת שוק העבודה, יאלצו את הפדרל ריזרב לעשות 'סיבוב פרסה" ביחס להצהרות הקודמות, ובמקום לצמצם את רכישות האג"ח הוא דווקא ייאלץ להרחיב את הרכישות בשנה הקרובה, מאחר שהכלכלה חלשה מכדי שתוכל לשאת נסיגה בתמיכת הבנק המרכזי. "השווקים יתאימו את עצמם להתחדשות הציפיות להרחבת רכישות האג"ח במקום לצמצום הרכישות, מה שיוביל לעליות בשוקי המניות. עליות אלה יתבססו על תקוות מחודשות ועל המשך העמדת הפנים. חולשת הכלכלה כפי שנצפית בחודש האחרון לא תבוא לידי ביטוי בשווקים לפני נובמבר או דצמבר. עם זאת, בהמשך הדרך, סביר להניח שבתחילת 2014, תגובת השווקים תיחלש, ככל שהפדרל ריזרב יאבד מהאמינות שלו".
- מהו “אופק ההשקעה” ולמה הוא קריטי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתי כדאי להתחיל לצאת מהשוק?
בסופו של דבר, אומרים בסאקסו בנק, "כל השינויים ההיסטוריים במדיניות הכלכלית באו רק לאחר צניחה משמעותית של שוקי המניות, או כאשר שיעורי האבטלה הגיעו לרמה גבוהה מכפי שאפשר לסבול. במלים אחרות, מדיניות רכישות האג"ח צפויה להשתנות רק כאשר השווקים ידחו אותה ויגיבו אליה בצורה שלילית, במקום לקבל אותה בחיבוקים ולהגיב אליה בחיוב, כפי שקורה היום".
לאור זאת, בסאקסו בנק ממליצים למשקיעים להיערך לפתיחה חיובית של הרבעון הרביעי בשווקים, אולם בנוסף הם מציעים להיערך לכך שרוחות נגדיות יתחילו לפקוד את השווקים לקראת סוף השנה הנוכחית.
בהמשך סקירתו ג'קובסון, מעריך כי "ב-2014 נראה ויכוח גובר סביב השאלה מהי אסטרטגיית היציאה הטובה ביותר ממדיניות ה'הרחב והעמד פנים'. 2014 תהיה 'שנת ניקוי השולחן' וההתכוננות לעולם שיהיה מאוזן יותר ויוזם יותר בכל הנוגע לסיוע לחלק של הכלכלה שהשארנו מחוץ למעגל: העסקים הקטנים והבינוניים".
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 21.השוק גמור,לא לגעת בבזק,פרטנר,אינטרנט,גזית ועוןד (ל"ת)מיכה 28/10/2013 14:28הגב לתגובה זו
- 20.שמעון 23/10/2013 09:18הגב לתגובה זוהשוק הוא מחזורי כמו החיים בכלל זה שתבוא מפולת כולם יודעים השאלה היא מתי?
- שאלת המליון דולר (ל"ת)22 28/10/2013 19:12הגב לתגובה זו
- 19.בני גור 22/10/2013 21:15הגב לתגובה זואיזה בית השקעות עם 2 כלכלנים שהצליח להוסיף לשם שלו את המילה בנק
- 18.איזה מפולת? 22/10/2013 20:30הגב לתגובה זויש לנו חמש שנים של עליות חדות לפחות.......
- 17.הפסימיים תמיד צודקים. אם הם טועים ממילא לאף אחד לא אכפת (ל"ת)דורון 22/10/2013 15:15הגב לתגובה זו
- 16.חני 22/10/2013 11:45הגב לתגובה זוגם באוגוסט טענתם כל הליצנים, שחודש ספטמבר הוא תמיד "ספטמבר השחור" ויצא ספטמבר מהסרטים. הכי מעניין שלמרות שלא היו הרבה ימי מסחר ובדרך כלל בתקופות שאין ימי מסחר המניות נוטות לרדת, סך הכל חודש ספטמבר השנה היה מצויין. נו אזי היכן הנבואות שלכם? שנאמר: מאז חרב בית המקדש ניתנה הנבואה ל...(השלימו לבד )
- 15.דני 21/10/2013 19:23הגב לתגובה זוברור שתהיה מפולת שנה הבאה לקרוא את התגובות ולהבין שתמיד יש את הליצנים שאוכלים אותה
- 14.הוריקן חרטה רינה (ל"ת)סוחר 21/10/2013 16:59הגב לתגובה זו
- 13.22 21/10/2013 13:46הגב לתגובה זואיזה מאמר חסר אינפורמציה- ברור שהסבירות שתהיה מפולת מתי שהוא שואפת ל 1 מתי זה היה זו שאלת מיליון הדולר שאין לאף בן אנוש תשובה ולאלה שחזו מפולת חזור בצורה אקראית לחלוטין (כמו זכייה בלוטו) או צועקים באופן עקבי "מפולת קרובה" כמו שעון מקולקל שמראה את השאה הנכונה פעמיים ביום
- 12.לך תשחה באוקיאנוס ,תחזור חדש. (ל"ת)בא 21/10/2013 12:53הגב לתגובה זו
- 11.יופיטר שוקי הון 21/10/2013 12:41הגב לתגובה זושעמום ללכת לישון
- 10.למה לדבר על ספה. יש רעידות אדמה. מפחידן אחד! (ל"ת)ariel47 21/10/2013 11:26הגב לתגובה זו
- 9.תשימו לב כל הגוריים-רוביניו היכן הוא?הולטרס?רוצים שתפסי (ל"ת)רמי 21/10/2013 11:24הגב לתגובה זו
- 8.קצת הפחדות עד שעות הצהרים אז השוק ישנה כיוון (ל"ת)ריורסל 21/10/2013 11:21הגב לתגובה זו
- 7."ענקית ההשקעות" ? וואו אתם ממש על הפנים... (ל"ת)ג 21/10/2013 11:12הגב לתגובה זו
- 6.יופיטר שוקי הון 21/10/2013 11:05הגב לתגובה זומה עם הראל השקעות תגיע ל 2100?
- מאור 21/10/2013 11:20הגב לתגובה זואל תשקיע בישראל . עוד לא למדת ?
- 5.תל אביב 100 עכשיו תורו ... (ל"ת)בדרך למעלה 21/10/2013 11:01הגב לתגובה זו
- 4.בא 21/10/2013 10:50הגב לתגובה זואם יקרה ירוויחו ,הרי אמרו , אם לא יקרה כלום מי יזכור . והשביל זה הם מקבלים משכורת .איזה אפסים .
- 3.ברוך 21/10/2013 10:48הגב לתגובה זומאיפה אתם מצליחים לאסוף זבל של חברות אם זבל של אנשים שליליים לבורסה וכל זאת לשנות במשהו את שיטות ההפחדה בזמן האחרון זה נהפך להירגל בביספורטל כניראה שאנליסטים כבר כל זה בדמם
- 2.מסע ההפחדות שלכם לא תורם למשק (ל"ת)צילי 21/10/2013 10:47הגב לתגובה זו
- 1.הנביא 21/10/2013 10:47הגב לתגובה זוהמעוף יגיע לשער 1430 .
- אבי 21/10/2013 11:14הגב לתגובה זומתי
- ב 2021 (ל"ת)שוקו 21/10/2013 14:04
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
