
דוחות נייקי: טובים מהצפי אבל יש מכשולים בדרך
הכנסות עלו ל-11.7 מיליארד דולר, לעומת צפי של 11.0 מיליארד והרווח למניה עמד על 0.49 דולר לעומת צפי שך 0.27 דולר; עם זאת, הרווח הנקי ירד 31% ושולי הרווח נשחקו בשל הנחות ומכסים
ענקית הספורט נייקי Nike Inc 0.26% סיכמה את הרבעון השלישי עם תוצאות טובות מהצפי. הכנסות החברה עלו ל-11.7 מיליארד דולר, צמיחה קלה של 1% לעומת הרבעון המקביל (11.59 מיליארד) ומעל תחזיות השוק שעמדו באזור 11 מיליארד. הרווח למניה קפץ ל-0.49 דולר מול תחזיות של כ-0.27 דולר, אך עדיין מדובר בירידה של 30% לעומת 0.70 דולר ברבעון המקביל, והרווח הנקי עצמו נשחק ב-31% ל-727 מיליון דולר.
שולי הרווח הגולמי ירדו ב-320 נקודות בסיס ל-42.2% לעומת 45.4% אשתקד. ההנהלה מייחסת זאת להנחות עמוקות לצורך ניקוי מלאים, תמהיל מכירות פחות רווחי, ובעיקר לעלייה חדה במכסים בארה״ב על מוצרים מדרום מזרח אסיה, בעיקר בווייטנאם. מתיו פריינד, סמנכ"ל הכספים, עדכן שהחברה צופה כעת עלות שנתית של כ-1.5 מיליארד דולר מהמכסים, לעומת תחזית קודמת של מיליארד, וההשפעה הכוללת על המרווח הגולמי צפויה לגדול מ-75 נקודות בסיס ל-120 לאורך השנה הפיסקלית הנוכחית.
מה עבד ומה פחות: סיטונאות וריצה מול דיגיטל וסין
החוליה החזקה ברבעון הייתה המכירות הסיטונאות. מכירות ללקוחות קמעונאיים קפצו 7% במונחים מדווחים, כשהתחום המוביל
הוא ריצה עם צמיחה של יותר מ-20%. גם חנויות דגל שעוצבו מחדש בארה"ב, כמו ה-House of Innovation בניו יורק, הציגו עליות דו ספרתיות במכירות.
לעומת זאת המכירות הישירות, Nike Direct, ממשיכות להיחלש עם ירידה של 4% בסה"כ, כולל
צניחה של 12% במכירות אונליין וירידה של 1% בחנויות בבעלות נייקי. גם סין נותרת נקודת תורפה עם ירידה של כמעט 10% במכירות, כשההנהלה מדברת על "אתגרים מבניים" והצורך בהשקעות נוספות כדי להחזיר ביקוש. מותג קונברס בלט לרעה עם ירידה של 27%.
שיחת המשקיעים
בהצגת התוצאות ושיחת המשקיעים ניכר שינוי ברור בטון ובכיוון של נייקי. המנכ"ל אליוט היל שם את הדגש על המשך יישום Win Now והמעבר ל-Sport Offense, מהלך ארגוני רחב שהסב את כל החברה להתארגנות סביב ענפי ספורט ולא סביב חלוקה מסורתית של נשים/גברים/ילדים. היל סיפר
כי כ-8,000 עובדים עברו מבנה מחדש כדי לייצר צוותים ממוקדים יותר, “היום נייקי, ג’ורדן וקונברס עובדים כמקשה אחת סביב ספורטאים וקהילות ספורט ספציפיות”. לדבריו, המהלך מתחיל לתת אותותיו בשטח: חנויות דגל שעברו עדכון קונספט ספורטיבי בארה"ב (כמו House of Innovation
בניו יורק) רשמו עליות דו ספרתיות במכירות, וחנות הדגל החדשה בסאות' קונגרס באוסטין, ששמה דגש על ריצה ואימונים, הראתה קפיצה ניכרת במכירות.
- נייקי משיקה שיתוף פעולה עם Skims של קים קרדשיאן
- ריטיילורס עם הוצאות מימון ששחקו את השורה התחתונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היל בחר להציג את תחום הריצה כהוכחה להתקדמות: מכירות Running קפצו בלמעלה מ-20% ברבעון והפכו לדגל השינוי. זו
הוכחה שאנחנו מסוגלים לחדש ולייצר ביקושים, עכשיו נרצה לשכפל את ההצלחה לענפי ספורט נוספים כמו כדורסל, כדורגל, אימונים וביגוד ספורט כללי. הוא גם ציין שהחברה נעה מהר כדי לנקות מלאים ישנים ולהכניס סחורה רלוונטית ועדכנית.
ביחס לשווקים, היל היה כנה לגבי
הקשיים בסין, כאשר המכירות ירדו בכ-10%, התנועה לחנויות חלשה ונדרשות הנחות כדי להזיז סחורה. “יש לנו עבודה קשה להחזיר את הביקוש, זו לא התאוששות מהירה”, הודה, והוסיף שהחברה משקיעה שם בהתאמות מקומיות, חנויות בקונספט חדש ושיפור תמהיל המוצרים.
מבט קדימה
לרבעון השני נייקי צופה ירידה חד ספרתית נמוכה במכירות ושחיקה נוספת במרווח הגולמי. במקביל ההוצאות התפעוליות והשיווק יגדלו בשיעוד חד ספרתי גבוה, כחלק מהשקעה במיתוג מחדש ובחיזוק קטגוריות ספורט.
- אין הסכמות על התקציב והממשל בארה"ב מושבת: מה ההשלכות?
- מגמה מעורבת באסיה, ירידות בחוזים בארה"ב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מי הערבי העשיר בעולם ולמה הוא קונה מניות סנאפ?
סמנכ"ל
הכספים מתיו פריינד עדכן שהמכסים בארה"ב על מוצרים מדרום מזרח אסיה התייקרו משמעותית, וכעת העלות השנתית מוערכת ב-1.5 מיליארד דולר במקום מיליארד, אשר משנה את תחזית המרווח הגולמי לשנה כולה. פריינד הוסיף שהחברה נערכת לשחיקה של 3-3.75 נקודות אחוז במרווח גם ברבעון
הבא, אך ציין שהלחץ אמור להתמתן במחצית השנייה הודות לשיפור במלאים ולירידה בצורך בהנחות עמוקות.
ביחס להזמנות קדימה, פריינד והיל הדגישו שהספר לאביב גבוה משנה שעברה, סימן לאמון חוזר מצד קמעונאים, במיוחד בצפון אמריקה ואירופה. “זה אינדיקטור חשוב לכך
שהשוק מתחיל לקבל מחדש את נייקי על המדף”, אמר היל.

ההנפקה השנייה בגודלה לשנה מזנקת מעל 50% ביומה הראשון בבורסה
Zijin Gold, זרוע הזהב של ענקית הכרייה הסינית, פתחה את המסחר בהונג קונג בזינוק חד של למעלה מ-50% לאחר גיוס כ-3.2 מיליארד דולר, השנייה בגודלה בעולם לשנה הנוכחית
גם שוק ההנפקות בסין מצטרף לחגיגה. Zijin Gold, זרוע הזהב הבינלאומית של ענקית הכרייה הסינית Zijin Mining, פתחה את המסחר בהונג קונג בזינוק של למעלה מ־50% לאחר שהשלימה את ההנפקה השנייה בגודלה השנה בעולם, וגייסה כ־3.2 מיליארד דולר (כ-25 מיליארד דולר הונג
קונגי). החגיגה מגיעה על רקע מחירי זהב בשיאים חדשים ואופטימיות גוברת בשוקי המניות הגלובליים, מה שמספק רוח גבית לגל הנפקות בינלאומי אחרי שנים של קיפאון.
ההנפקה של Zijin Gold היא השנייה בגודלה בעולם השנה, אחרי ההנפקה של ענקית הסוללות הסינית CATL,
שגייסה כ-4.6 מיליארד דולר במאי. Zijin גייסה כ־3.2 מיליארד דולר והצטרפה לשורת עסקאות ענק שמסמנות את ההתעוררות של שוק ה-IPO העולמי אחרי שנים דלות.
המהלך מגיע לאחר שהקבוצה החליטה לפצל את פעילות הזהב הגלובלית שלה, לרכז את כל מכרות הזהב שמחוץ לסין
תחת גוף אחד ולמשוך הון שיאפשר לה להתרחב במרכז אסיה, דרום אמריקה ואפריקה. ב-2024 הפיקה Zijin Mining כ-1.3 מיליון אונקיות זהב, נתון שמציב אותה בטופ 10 העולמי. ההפרדה ליחידה ייעודית מאפשרת למשקיעים להיחשף ישירות לפעילות הזהב, בשעה שהשוק מוכן לשלם פרמיה גבוהה
עבור מתכות יקרות ונכסי מקלט.
העיתוי כנראה לא יכל להיות טוב יותר עבור החברה. הזהב מטפס לשיאים חדשים על רקע חששות כלכליים, תנודתיות גיאופוליטית וציפיות גוברות להורדות ריבית בעולם. השבוע נגע מחיר הזהב בשיא היסטורי חדש מעל 3,800 דולר לאונקיה, זרם
אדיר של הון מחפש ביטחון, וחברות הכרייה נהנות מביקושים אדירים. “ההתלהבות סביב הזהב מחלחלת כעת גם למניות הכורים וזה מסביר את יכולתן להשיג שוויים גבוהים ביום הראשון”, ציינו בדסקי המסחר.
- ההנפקות החדשות מכות את מדד ה-S&P 500
- צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ההנפקות
אחרי שנה קשה ב-2024, שוק ההנפקות שם חוזר
לחיים. במחצית הראשונה של 2025 גויסו כבר כ-14 מיליארד דולר, עלייה של כמעט 700% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. המשקיעים המוסדיים הגדולים לא פספסו את ההזדמנות, ובין השמות שנכנסו להנפקה ניתן למצוא את קרן ההשקעות הממשלתית של סינגפור (GIC), קרן Hillhouse הסינית
וענקית הקרנות בלאקרוק. השילוב של עיתוי מצוין, ביקוש לזהב ותמיכה של משקיעים אסטרטגיים יצרו זינוק כמעט חסר תקדים לחברה בסדר גודל כזה.

״היורשים של באפט״ - מי המנכ״לים הכי מבוגרים בוול סטריט?
כשמדברים על מנהלים שממשיכים להוביל גם בגיל קרוב ל־100, השם הראשון שקופץ הוא כמובן וורן באפט. "האורקל מאומהה" הוא כבר מזמן לא רק משקיע אגדי אלא אייקון מסוג אחר: דמות שבמשך יותר משישה עשורים הצליחה לשלב בין פשטות וראיה ישירה לבין תחכום פיננסי נדיר. באפט, שכבר עקף את ה-95, ממשיך לשמש כיו"ר ומנכ"ל של ברקשייר האת'וויי, קונגלומרט אדיר שמגלם שווי שוק של יותר מטריליון דולר, עם תשואה שנתית ממוצעת של כמעט 20% מאז 1965. כל מכתב שנתי שלו למשקיעים הפך כבר מזמן לטקסט לימודי כזה שמנתחים באוניברסיטאות ובבתי השקעות כמו היה כתב קודש של שוק ההון.
ובכל זאת, גם "הבלתי נלאה" סימן את קו הסיום: בסוף 2025 הוא צפוי להעביר את שרביט ההנהגה לגרג אייבל. האיש שנושא על הכתפיים את המשימה הבלתי אפשרית כמעט, להיכנס לנעליו של וורן באפט. (האיש שיירש את וורן באפט - המשימה הבלתי אפשרית של גרג אייבל ) רגע המעבר הזה מעלה לא רק את שאלת ההמשכיות בברקשייר, אלא גם שאלה מי יהיו "היורשים" של באפט, לא רק במובן העסקי אלא מבחינת המודל - מנהלים מבוגרים, אפילו מבוגרים מאוד שממשיכים להוביל חברות ענק בעקביות ובמשמעת לאורך עשרות שנים.
כמה שבאפט ניסה לחיות את חייו הרחק מאור מאור הזרקורים, הוא עדיין ׳סלב׳ לכל דבר וכל משקיע מתחיל בשוק יודע להגות לפחות כמה מציטוטיו וההשקפה שלו, אבל גם מחוץ למעגל הכותרות יש עוד מנהלים שחצו מזמן את גיל הפנסיה, ועדיין מגיעים כל בוקר למשרד עם אותה תחושת שליחות שהניעה אותם בתחילת דרכם. כאלו שעבורם העסק הוא לא רק "מקום עבודה", אלא מפעל חיים, שליחות אישית, והרבה פעמים גם מפעל משפחתי שעובר מדור לדור. האנשים האלה לא רודפים אחרי "חזון חדש" שמתחלף כל רבעון, אלא ממשיכים להיצמד לאותו מודל עסקי שבנו בעמל ידיהם במשך עשרות שנים והנתונים מוכיחים שהיציבות הזאת מחזירה את עצמה בכפל כפליים.
אז חיפשנו ומצאנו. לא רשימה ארוכה, אלא קומץ מנהלים נדירים, מסורים, שהפכו עם השנים לדמויות מרכזיות בתחומם. בחרנו להתמקד בשלושה מתוכם, כאלה שממרום גילם ממשיכים להוכיח שגיל הוא בכלל לא מכשול, אלא לעיתים קרובות הוא אפילו יתרון תחרותי. שלושתם לא רק שומרים על עסק חי ודינמי, אלא גם מנווטים אותו באומנות בין משברים, מייצרים תשואות עודפות על פני השוק, ועל הדרך גם מגדירים מחדש מהי בעצם קריירה בעולם ההשקעות והניהול.
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- ברקשייר האת’ווי: תיק ההשקעות פורח, למה המניה מדשדשת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלברט נחמד: הפך שוק מפוזר לאימפריית הפצה
אלברט נחמד, בן 84, מנהל את Watsco כבר יותר מחמישה עשורים ברציפות - נדיר אפילו בסטנדרטים אמריקאים. הוא נולד בפנמה למשפחה יהודית, ובתחילת שנות ה־60 עבר לארצות הברית כדי ללמוד הנדסה מכנית באוניברסיטת ניו מקסיקו ובהמשך השלים תואר שני בניהול תעשייתי בפורדיו. הקריירה המוקדמת שלו כללה תפקידים ב־W.R. Grace וב־Arthur Young, אך את חותמו האמיתי החל לחקוק כשב־1972, בגיל 32 בלבד, רכש אחזקה משמעותית ב־Watsco אז חברה זעירה בתחום ציוד המיזוג.