בואינג
צילום: טוויטר

מניית בואינג מטפסת ב-2% - המלצת קנייה בפרמיה של 20%

החברה מתקדמת בעסקת רכישת ספיריט; קונסנזוס האנליסטים - מחיר יעד של 200 דולר, פרמיה של 10.5% 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בואינג

מניית בואינג The Boeing Co 1.83%   עולה כ-2% בטרום פתיחה ל-181 דולר על רקע התקדמות משמעותית בעסקת הרכישה של חלק מפעילות ספיריט איירוסיסטמס (NYSE: SPR), להרחבה - איירבאס ובואינג מחלקות את ספיריט ; מה המשמעות?  

במקביל, קיבלה המניה המלצת קנייה מעודדת מצד חברת המחקר ברנשטיין. האם המניה יוצאת לדרך חדשה אחרי משברים ממושכים? מניית בואינג סבלה בשנים האחרונות ממספר זעזועים משמעותיים. ב-2019, התרסקויות של מטוסי 737 MAX הובילו להשבתה עולמית של הדגם ולפגיעה קשה במוניטין החברה. בינואר 2024, תקרית נוספת החריפה את המצב: דלת חירום נשמטה ממטוס 737 MAX 9 של אלסקה איירליינס במהלך טיסה, מה שהוביל להגברת הפיקוח הרגולטורי מצד מנהל התעופה הפדרלי (FAA) ולהאטה בקצב הייצור.

התקדמות בעסקת ספיריט איירוסיסטמס, חשובה לעסקי בואינג. ספיריט, יצרנית גופי מטוסים שהייתה בעבר חלק מבואינג, נמכרה על ידה ב-2005 כחלק ממדיניות של מיקור חוץ שנועדה להפחית עלויות. ואולם, ההחלטה התגלתה כבעייתית, שכן ספיריט התקשתה לעמוד בסטנדרטים הנדרשים, ובמיוחד לאחר התקרית ב-2024, שבה חלק שסופק על ידה היה מעורב. במסגרת העסקה הנוכחית, בואינג תרכוש מחדש את החלקים הקשורים לייצור מטוסי 737, בעוד שחלקים הקשורים לאיירבוס – כגון ייצור קטעי גוף למטוסי A350 ו-A220 – יועברו לידי איירבאס תמורת סכום סמלי של דולר אחד, בתוספת פיצוי של 559 מיליון דולר מספיריט לאיירבאס.

על פי ההסכם, בואינג תרכוש את מניות ספיריט במחיר של 37.25 דולר למניה, המהווה פרמיה לעומת מחיר השוק הנוכחי של ספיריט, העומד על כ-35.81 דולר. העסקה כולה מוערכת ב-4.7 מיליארד דולר במניות, כאשר הערך הכולל, כולל החובות של ספיריט, מגיע ל-8.3 מיליארד דולר. המהלך חשוב לשיפור השליטה של בואינג בשרשרת האספקה ולמניעת בעיות איכות עתידיות, במיוחד לאור העובדה שספיריט סבלה בשנים האחרונות מקשיים פיננסיים, עם הפסד נקי של 2.14 מיליארד דולר ב-2024.

 המלצת קנייה בפרמיה של 20% 

חברת המחקר ברנשטיין העלתה את דירוג בואינג מ"החזק" ל"קנייה" וקבעה מחיר יעד חדש של 218 דולר, לעומת 181 דולר קודם לכן. נכון להיום, מעל 60% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על קנייה או תשואת יתר, שיעור גבוה לעומת ממוצע של 55% למניות במדד S&P 500. מחיר היעד הממוצע למניית בואינג עומד כעת על כ-200 דולר. אלא שהסיכונים הגדולים עדיין קיימים. 



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.