בואינג
צילום: טוויטר

מניית בואינג מטפסת ב-2% - המלצת קנייה בפרמיה של 20%

החברה מתקדמת בעסקת רכישת ספיריט; קונסנזוס האנליסטים - מחיר יעד של 200 דולר, פרמיה של 10.5% 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בואינג

מניית בואינג The Boeing Co 0.01%   עולה כ-2% בטרום פתיחה ל-181 דולר על רקע התקדמות משמעותית בעסקת הרכישה של חלק מפעילות ספיריט איירוסיסטמס (NYSE: SPR), להרחבה - איירבאס ובואינג מחלקות את ספיריט ; מה המשמעות?  

במקביל, קיבלה המניה המלצת קנייה מעודדת מצד חברת המחקר ברנשטיין. האם המניה יוצאת לדרך חדשה אחרי משברים ממושכים? מניית בואינג סבלה בשנים האחרונות ממספר זעזועים משמעותיים. ב-2019, התרסקויות של מטוסי 737 MAX הובילו להשבתה עולמית של הדגם ולפגיעה קשה במוניטין החברה. בינואר 2024, תקרית נוספת החריפה את המצב: דלת חירום נשמטה ממטוס 737 MAX 9 של אלסקה איירליינס במהלך טיסה, מה שהוביל להגברת הפיקוח הרגולטורי מצד מנהל התעופה הפדרלי (FAA) ולהאטה בקצב הייצור.

התקדמות בעסקת ספיריט איירוסיסטמס, חשובה לעסקי בואינג. ספיריט, יצרנית גופי מטוסים שהייתה בעבר חלק מבואינג, נמכרה על ידה ב-2005 כחלק ממדיניות של מיקור חוץ שנועדה להפחית עלויות. ואולם, ההחלטה התגלתה כבעייתית, שכן ספיריט התקשתה לעמוד בסטנדרטים הנדרשים, ובמיוחד לאחר התקרית ב-2024, שבה חלק שסופק על ידה היה מעורב. במסגרת העסקה הנוכחית, בואינג תרכוש מחדש את החלקים הקשורים לייצור מטוסי 737, בעוד שחלקים הקשורים לאיירבוס – כגון ייצור קטעי גוף למטוסי A350 ו-A220 – יועברו לידי איירבאס תמורת סכום סמלי של דולר אחד, בתוספת פיצוי של 559 מיליון דולר מספיריט לאיירבאס.

על פי ההסכם, בואינג תרכוש את מניות ספיריט במחיר של 37.25 דולר למניה, המהווה פרמיה לעומת מחיר השוק הנוכחי של ספיריט, העומד על כ-35.81 דולר. העסקה כולה מוערכת ב-4.7 מיליארד דולר במניות, כאשר הערך הכולל, כולל החובות של ספיריט, מגיע ל-8.3 מיליארד דולר. המהלך חשוב לשיפור השליטה של בואינג בשרשרת האספקה ולמניעת בעיות איכות עתידיות, במיוחד לאור העובדה שספיריט סבלה בשנים האחרונות מקשיים פיננסיים, עם הפסד נקי של 2.14 מיליארד דולר ב-2024.

 המלצת קנייה בפרמיה של 20% 

חברת המחקר ברנשטיין העלתה את דירוג בואינג מ"החזק" ל"קנייה" וקבעה מחיר יעד חדש של 218 דולר, לעומת 181 דולר קודם לכן. נכון להיום, מעל 60% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על קנייה או תשואת יתר, שיעור גבוה לעומת ממוצע של 55% למניות במדד S&P 500. מחיר היעד הממוצע למניית בואינג עומד כעת על כ-200 דולר. אלא שהסיכונים הגדולים עדיין קיימים. 



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.