תשואת יתר על ארה"ב, תשואת חסר על סין: מה יקרה ב-2024?
השווקים הפיננסים היו טובים למשקיעים בשנה שעברה והבורסה האמריקאית ממשיכה את המומנטום גם בינואר. כשאנחנו בוחנים את השווקים על פי גישת ה-TOP-DOWN (מלמעלה למטה) שבה ממליצים קודם על האזורים הגיאוגרפים ואחר כך על הסקטורים המומלצים ולסוף על המניות הספציפיות, אנחנו מקבלים בדומה לעבר שהשוק המעניין הוא ארה"ב. ברמה הגיאוגרפית אנו ממשיכים להמליץ ב"תשואת יתר" על ארה"ב שבה צריכים המשקיעים לדעתנו להשקיע את רוב התיק שלהם.
אנו צופים "נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאית, כלומר המשך צמיחה גם אם בקצב איטי יחסית, תוך המשך התמתנות בלחצים האינפלציוניים. תרחיש זה תומך בתחילתה של מגמת הורדת ריבית בארה"ב ומהווה גורם תמיכה לשוקי המניות. עם זאת, מאחר ושוקי המניות מושפעים בעיקר מצפיות, אופטימיות היתר של המשקיעים הצופים כ-6 הפחתות ריבית בשנת 2024 לעומת 3 הפחתות בלבד ע"פ הפד, מהווה להערכתנו גורם סיכון לשוקי המניות בעיקר בטווח הקצר.
רבקה אלגריסי, לצד מומחי השקעות ומנכ"לים של חברות בורסאיות יופיעו בוועידת ההשקעות של ביזפורטל ב-13 בפברואר
אנו ממליצים לגוון את החשיפה לארה"ב בהשקעה באסיה ללא סין, ובעיקר הודו דרום קוריאה וטאיוון. נציין שאנו ממליצים על חשיפה ברכיב נמוך על רקע הסיכון הגבוה יחסית שאנו מייחסים להשקעה זו.
- פועלים יעניק מימון של 260 מיליון אירו לרכישה ושיפוץ מלונות בהולנד
- מה באמת חושבים מנהלי הבנקים על מחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר פועלים (צילום ענבל מרמרי)
האם להשקיע בהודו?
הודו – הכלכלה מוטת הייצוא צפויה ליהנות מרמות צמיחה גלובאליות גבוהות, הצטרפות למדד החוב של JPMORGAN יקל על גיוס הון, התמתנות האינפלציה תאפשר מדיניות מוניטרית מרחיבה יותר, בעוד רמות הייצוא ממשיכות לצמוח בקצב דו ספרתי ולתמוך בצמיחה.- אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
- בואו לשחק - הטריוויה השבועית של ביזפורטל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
דרום קוריאה וטאיוואן - מצב כלכלי פנימי איתן, שקט בגזרה הגיאופוליטית מול סין, תחזית לשיפור בתעשיית המוליכים למחצה, המהווה חלק ניכר במדדים המובילים ב-2 המדינות, בתמיכת הטמעת פתרונות AI והתאוששות שוק ה-PC צפויה לתמוך במדדים.
לגבי אירופה אנחנו בהמלצת "תשואת שוק" בעיקר על רקע קצב הצמיחה האיטי הצפוי גם בשנה הנוכחית, אינפלציה שאומנת מתמתנת אולם עדיין גבוהה, הגמישות המוניטארית הנמוכה כתוצאה ממבנה הגוש, חוסר העצמאות האנרגטית והתלות הגבוהה במחירי הנפט והגז כתוצאה מכך והמצב הגיאופוליטי המאתגר הכולל את המשך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. עם זאת נציין את רמת התמחור הנוחה יחסית של המדדים האירופאים.
סין מומלצת ב"תשואת חסר" בעיקר כתוצאה מצפי לצמיחה איטית יחסית לכלכלה מתפתחת וחששות לגלישה להאטה כלכלית משמעותית, צעדים מוניטריים ופיסקליים שטרם נשאו פרי, ובדגש על חששות מהתממשות משבר אשראי בסקטור הנדל"ן במדינה, מה שעלול לטלטל את הכלכלה הסינית ואת הכלכלה העולמית.
ברמה הסקטוריאלית בארה"ב, אנו ממליצים על סקטור הטכנולוגיה, התקשורת והתעשייה.
מניות הטכנולוגיה - לאן?
סקטור הטכנולוגיה - שנת 2023 הייתה שנתן של חברות הטכנולוגיה הגדולות. מספר מועט של חברות טכנולוגיות המתאפיינות בשווי שוק גבוה ושמניותיהן רשמו עליות נאות בשנת 2023, הובילו את העליות בשוקי המניות בארה"ב. אנו צופים שהמגמה החיובית תימשך גם בשנת 2024, אם כי יתכן ובעוצמות נמוכות יחסית לאלה של 2023, בהתבסס על ההערכה שיישום פתרונות AI, שתופס תאוצה מאז תחילת 2023, שדרוג מכשור מיושן, מעבר לרשתות תקשורת מתקדמות, יישום פתרונות AI, AR, VR, רכב אוטונומי וחשמלי, טלפונים חדשניים וענן, יוסיפו לתמוך בחברות הטכנולוגיה בכלל ובתעשיית המוליכים למחצה בפרט. ההערכות ל"נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאי תומכות אף הן. מבחינת תמחור, הסקטור נסחר כעת במחיר גבוה יחסית, במכפיל 33, לעומת 26.4 - ממוצע היסטורי ב- 5 שנים אחרונות. תשואת הסקטור ב-2023 הייתה 56.4%.
סקטור התקשורת - סקטור התקשורת מומלץ ב"תשואת יתר" על רקע תמחור נוח יחסית (מכפיל 20.1, מעט גבוה מהממוצע ב-5 השנים האחרונות). צפי לצמיחה גבוהה יחסית ברווחיות החברות והנטייה של חברות הסקטור לחדשנות. ראוי לציין את אופיו הריכוזי של הסקטור.
סקטור התעשייה - סקטור מגוון מאוד המתאפיין בשונות גבוהה. מבין תתי הסקטורים נעדיף את התעופה והביטחון הנהנים מגידול בתקציבי ביטחון, חברות התעופה הנהנות מהגידול בביקושים והחזרה לשגרה ברחבי העולם, וביקוש לכלים כבדים מתעשיית הכרייה והבניין. הסקטור נסחר במחיר נוח ומתחת למכפיל הממוצע ב-5 השנים האחרונות (21.7 לעומת 23.4).
מאחר ושלושת הסקטורים מתאפיינים בתנודתיות גבוהה מהממוצע, אנו ממליצים לשלב בתיקי ההשקעות מניות ספציפיות מסקטורים מגוונים המתאפיינות בתנודתיות נמוכה יחסית, זאת על מנת לאזן את רמת התנודתיות בתיק ההשקעות.
בנוסף, אנו ממליצים על שילוב מניות QUALITY המתאפיינות במינוף נמוך, מאזן איתן, נזילות גבוהה, מדיניות החזר השקעה (דיבידנד/רכישה חוזרת) עקבית למשקיעים, תזרים מזומנים חופשי גבוה וצמיחה איכותית ועקבית בתוצאות הפיננסיות.
רבקה אלגריסי היא מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים.
מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 7.מה? 19/02/2024 07:05הגב לתגובה זוהאם גם אתם מרגישים כבר כמה פעמים שהבורסה עולה מלאכותית למרות חדשות לא טובות? האם הפרוגרס דואג למכור ביוקר לקטנים, לפני נפילות דרסטיות כשהוא מבין שבבחירות הקרובות הוא מפנה את הכסא? איני יודע, לכן שואל מה דעתכם...
- 6.היא מצוינת, לעומת כל האחרים (ל"ת)דני 08/02/2024 10:15הגב לתגובה זו
- 5.לוצי 28/01/2024 22:57הגב לתגובה זוהכי קל זה להמליץ על ארה'ב , לדעתי השוק שם יקר
- 4.מביך 28/01/2024 19:57הגב לתגובה זושיטה מצויינת להפסיד את המכנסים אג"ח אמרקאי ל 10 שנים בתשואה טובה יותר מהמניות ונגלה עוד מעט שאחרי העליות...הפתעה באות הירידות או פיצוץ הבועה
- מגיב 28/01/2024 20:51הגב לתגובה זוככה זה אמריקה ב150 שנה האחרונות
- 3.גילי 28/01/2024 18:29הגב לתגובה זואת הבועה האמריקאית מזמן היה צריך לזרוק לתהומות הנשיה
- 2.החוכמה האמיתית והיחידה היא לדעת שאתה לא יודע כלום (ל"ת)סוקרטס 28/01/2024 14:56הגב לתגובה זו
- 1.מקצוענית אמיתית ובלי נפיחות עצמית (ל"ת)דניאל 28/01/2024 14:15הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
