"ע"פ הכנסת, הנוער משתכר מקברנה"
ועדת הכלכלה התכנסה היום (יום ג') לדיון בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים. לדיון הגיעו כמצופה יאיר גלר, מבעלי גלר נסיס פובליסיס ויו"ר איגוד הפרסום בעברו ויגאל בראון מנכ"ל איגוד הפרסום כדי להציג את טענותיהם בפני חברי הוועדה.
המתווה המקורי של הצעת החוק כלל בתוכו את 3 משפחות המשקאות המשכרים: יין, בירה ומשקאות חריפים, כאשר המטרה המוצהרת של יוזמי החוק הייתה הגבלות מחמירות ותקדימיות כלפי פרסום הקטגוריה באופן גורף.
בסופו של יום ולאור הצגת הטענות מצד ענף הפרסום (באמצעות גלר ובראון) בהתבסס על נתוני צריכת אלכוהול בקרב בני נוער הוחלט כי יין ובירה יוכרו כחריגים ולגביהם יאושרו הקלות. גלר ובראון הציגו בפני חברי הוועדה דו"ח של הרשות למלחמה בסמים המשווה נתונים מ-2005 ל-2009 הראה כי אחוז בני הנוער הצורכים יין ובירה נותר יציב, בעוד שבין 2005 ל-2009 חלה קפיצה בשיעור הנערים שצרכו משקאות אלכוהוליים בריכוז גבוה. לטענתו, "הפרסום של בירה לא מגדיל צריכה אלא מעביר צריכה ממותג אחד לאחר".
בראון אמר לאייס: "בכנסת חושבים שצעירים משתכרים משוטים של קברנה סוביניון - במקום להתעסק בחינוך והסברה 'שופכים את התינוק, יחד עם היין' ומגבילים את הפרסום על משקאות שהן לא הבעייה".
בוועדה הוחלט כי תוכר ההפרדה בין משקאות עד 15.5% אלכוהול (בירות ויין) ומעל לריכוז זה, דהיינו משקאות חריפים כמו וודקה. משרדי החקלאות והתמ"ת תמכו בהצעה להחריג את היין בשל הפגיעה בבעלי העסקים. לעומת זאת, משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים התנגדו להחרגה בטענה שזו תהייה החטאת מטרת החוק. ח"כ יצחק וקנין, שתמך בהחרגת היין, אמר כי "הנגע של שתיית הוודקה פשה גם בחברה החרדית, אבל היין מעולם לא נצרך באופן מופרז".
בתום הדיון אישרה הוועדה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אך קבעה כי האיסור לשווק משקה משכר שאליו נלווים פרסים או הגרלות והשיווק של משקה משכר כמתנה לא יחול על משקאות שאחוז האלכוהול בהם הוא מתחת ל-15.5% (יין ובירה) ובתנאי שהשיווק לא מיועד לקטינים. עם זאת נקבע איסור פרסום לכל סוגי האלכוהול בשלטי חוצות, בעיתון ובכל דבר דפוס המיועד בעיקר לילדים מתחת לגיל 18.
הפרסומות המותרות למשקאות אלכוהוליים, ללא הבדל בין המשקאות, יוכלו לכלול רק את הפרטים הבאים: שמו המסחרי של המשקה המשכר; הסימן המסחרי שלו; שם היצרן וסימנו המסחרי; צורת אריזתו ומקום מכירתו; מקום ייצור המשקה ותמונתו; אחוז האלכוהול; קיומה של תעודת הכשר; תחרות שבה השתתף המשקה ופרסים שבהם זכה; מחיר המשקה ושנת ייצורו. כמו כן נקבע כי על המשקאות האלכוהוליים תופיע אזהרה, בדומה לאזהרה שמופיעה על אריזות הסיגריות.
לדברי יגאל בראון, מנכ"ל איגוד הפרסום הגבלה משמעותית שתאלץ את משווקי הבירות והיין להפוך ליצירתיים יותר בפרסומות נוגעת לאיסור שקובע כי מותגי בירות ויין לא יוכלו לצרף לפרסומות שלהם סלוגן. כלומר, מפרסמים כמו גולדסטר יצטרכו להיפרד מהמשפט המלווה את פרסומי החברה: "תשתחרר, גבר".
- 2.פרסומאי 01/11/2011 23:37הגב לתגובה זולמשרדי הפרסום לא חסרות צרות כרגע גם בלי רגולציה נוספת כאזרח לא חסרים לי בחיים הקמפיינים לסיגריות ולא יחסרו לי אלו של האלכוהול. לא כל רעל חייבים למתג וכל זמן שלא אוסרים על צריכה או מכירה כל ביטויי החומייניזם מופרכים מיסודם
- 1.פשוט איראן. פגישה בפרנסה בלי שום הגיון (ל"ת)מיכל 01/11/2011 20:54הגב לתגובה זו