מהפכת הרכבת: תוקם מסילה מזרחית מפרדס חנה בצפון עד לוד בדרום, תתאפשר נסיעה ב-160 קמ"ש

העומס הגובר על ציר הרכבת הראשי לאורך החוף עתיד להפתר בקרוב עם הקמת ציר רכבת מזרחי לאורך כ-65 ק"מ. בחלק מהתוואי תוכפל המסילה ויוכנסו שיפורים גיאומטריים שיאפשרו נסיעה במהירות 160 קמ"ש
לירן סהר |

המספר ההולך וגדל של נוסעי הרכבת הנובע מפתיחתם של קווים חדשים גורם לעומסים רבים על ציר הרכבת הראשי המשתרע לאורך החוף. הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות במשרד הפנים החליטה אתמול (ב') להקים מסילה מזרחית שתהווה את עמוד השדרה הרכבתי במרכז הארץ . במסגרת התוכנית המוצעת, יתווספו לקטעי המסילה באזור ראש העין חלקים נוספים, כך שתהיה נגישות תחבורתית ברכבת מפרדס חנה בצפון ועד לוד בדרום.

בישיבת הוועדה נאמר כי "המסילה המזרחית היא חוליה מרכזית במערך המסילתי של מדינת ישראל, ויחד עם המסילות החדשות המקודמות בנגב ובגליל היא עונה לעדיפות המובהקת שרואה מערכת התכנון לעידוד מעבר עוד ועוד נוסעים ומטענים לשימוש בתחבורה מסילתית".

המסילה תשתרע לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס-חנה בצפון, ועד לעיר לוד בדרום, ובדרכה תעבור בחדרה, טירה, כפר-סבא וקרית שדה התעופה בנתב"ג.

התכנית, שהינה ביוזמת רכבת ישראל, מציעה התוויה מחודשת של מסילת ברזל כפולה בקטע מחדרה ועד תחנת רכבת ראש העין צפון, והוספת מסילה שנייה לאורך תוואי מסילת הברזל הקיים, בקטע מתחנת ראש העין צפון ועד תחנת רכבת לוד, תוך שיפורים גיאומטריים ושדרוגה למהירות של 160 קמ"ש.

בתכנית מוצעות שמונה תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב- עמק חפר, טייבה-קלנסווה, טירה- כוכב יאיר, כפר סבא צפון, אלעד, תעופה, לוד צפון, בנוסף לשתי התחנות הקיימות ראש העין צפון, וראש העין דרום המיועדת להרחבה.

עוד כוללת התכנית 30 הפרדות מפלסיות, 10 מבני דרך נוספים וחיבורים מסילתיים עם מסילות ברשת הארצית: מסילת החוף, מסילת הירקון, מסילת שער הגיא ומסילת לוד-תל אביב, ובכך יוצרת חיבור בין ארבעת המטרופולינים הראשיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה