דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל

בלי חתימות בסניף והגדלת היקפי האשראי: הקלות הפיקוח על הבנקים

בצל מערכת "עם כלביא" הפיקוח על הבנקים יוצא (שוב) בשורת הקלות למערכת הבנקאית: נטילת הלוואות ודחיית תשלומים בלי נוכחות פיזית, לאפשר חריגות מהמסגרות לזמן ארוך יותר, וגמישות באשראי הצרכני וגם - הבנק יוכל להתקשר ולנדנד לנו לקחת הלוואה אפילו אם סירבנו לו בעבר 

מנדי הניג | (1)

על רקע המתיחות הביטחונית ומבצע "עם כלביא" מודיע המפקח על הבנקים על שורת הקלות רגולטוריות רחבות היקף עבור המערכת הבנקאית. בינתיים מדובר על הוראת שעה זמנית, שתישאר בתוקף עד שבועיים לאחר תום מצב החירום בעורף אבל את ההשפעות ירגישו כמעט באופן מיידי לקוחות פרטיים ועסקיים כאחד. המטרה של ההקלות היא כפולה: מצד אחד לאפשר לבנקים גמישות תפעולית בתקופה המאתגרת הזאת ומצד שני להושיט יד - או ליתר דיוק לאפשר להושיט יד - ללקוחות שנפגעו כלכלית מהמצב. בכללם ממשפחות שפונו מהבתים, דרך מילואימניקים שצריכים להיעדר מהעבודה ועד עסקים קטנים שמתמודדים עם ירידה חדה בהכנסות. 

מה בדיוק כוללות ההקלות ואיך זה ישפיע עלינו?

אחת ההקלות הבולטות היא בתהליכי דחיית תשלומי הלוואות, כולל משכנתאות. במצב רגיל, אם מישהו רוצה לדחות תשלום להלוואה שלקח הוא צריך לבצע חתימה פיזית, מה שבמקרים מסוימים גם דורש הגעה לסניף. עכשיו, במסגרת הוראת השעה לקוחות יוכלו לאשר דחיית תשלומי הלוואות בשיחה טלפונית פשוטה בתנאי שהבנק מתעד אותה. יותר מזה, במקרים שבהם אחד הלווים הוא במצב מיוחד כמו מילואימניקים או מפונים שלא נמצאים במצב שאפילו מאפשר להם לחתום הבנקים יוכלו להסתפק בהליך זיהוי מרחוק ללא דרישה להגעה פיזית. 

על פניו, זה נשמע כמו הקלה מבורכת למשפחות ויחידים שמתמודדים עם קשיים זמניים ודחיית תשלומים תאפשר להם קצת אורך רוח. אבל אם להיות כנים, הבנקים לא ממש מפסידים כאן וההקלה הזאת משרתת בעיקר את הצד המלווה. דחיית תשלומים לא מבטלת את החובות, ובמקרים רבים היא אפילו מגדילה אותו עם ריביות נוספות שיתגלגלו לשנים הבאות. ההקלה הזאת נראית יותר כמו דרך להשאיר את הלקוחות "במשחק" ולמנוע מצב שבו הבנקים יאלצו להתמודד עם חדלות פירעון המונית.

זה מתקשר גם להטבה הבאה בשורת ההקלות של המפקח - והיא הצעת אשראי צרכני גם למי שסירב בעבר. בשגרה, בנקים לא רשאים להציע מחדש אשראי ללקוחות שסירבו להצעה קודמת במשך שלושה חודשים לפחות. כעת, הוראת השעה מבטלת את המגבלה הזאת ומאפשרת לבנקים לפנות שוב ללקוחות עם הצעות אשראי. המטרה המוצהרת היא לעזור למי שנקלע למצוקה כלכלית בעקבות המתיחות הבטחונית. אבל זו "אליה וקוץ בה" ובמהלך כזה כמו שדובר רבות יש סכנה של ממש למשקי הבית. להציף את השוק באשראי בתקופה שבה רבים בקושי מצליחים לעמוד בהתחייבויות קיימות זה דבר שיכול ללכוד לקוחות תמימים במעגל חובות. יש לא מעט אנשים שיברכו על החמצן הכלכלי והמסגרת שהתרחבה מעט אבל לא מעט כאלו שיקפצו על האשראי וישתמשו בו בלי חשבון ויסתבכו אפילו יותר.

הבנקים, לעומת זאת, יהנו מהגמישות התפעולית. הם יכולו להגדיל את תיק האשראי, לגבות ריביות גבוהות, ולהמשיך לגלגל רווחים גם אם הלקוחות יתקשו להחזיר את ההלוואות בהמשך מישהו מהפיקוח יזרוק להם גלגל הצלה מה שיאפשר לחגיגה להמשך.

ההקלות כוללות גם התרת חריגות ממסגרת האשראי לפרק זמן ארוך יותר, ללא דרישה להסדרה מיידית כמו שנהוג במהלך השגרה. התקרות שקובעת הוראת השעה הן 5,000 ש"ח ליחידים, 10,000 ש"ח לעסקים קטנים, ו-100,000 ש"ח לעסקים גדולים. גם כאן המשמעות כפולה - זה חמצן לעסקים שמתמודדים עם משבר תזרימי או למשפחות שצריכות כסף מיידי, אבל גם כאן יש אותיות קטנות. לחרוג מהמסגרת זה דבר שמגיע עם חשבונית. חריגות כאלה מגיעות עם עמלות וריביות גבוהות עם קרדיט שנפגע אנושות ובנוסף הגמישות הזאת יכולה לעודד לקוחות להיכנס לחובות עמוקים יותר. הבנקים, בינתיים, מקבלים אור ירוק לקחת את הסיכונים בידיעה שברוב המקרים, הם יוכלו לגבות את הכסף מאוחר יותר ואפילו עם תוספת נאה.

בהמשך הרשימה אנחנו רואים עוד רשימת הקלות כמו: הכפלת הזמן לסגירת חשבונות בנק כדי לעזור לבנקים לתפקד גם אם יש להם פחות כח אדם. הנפקת כרטיסי אשראי עם מסמכי זיהוי חילופיים ולא בהכרח תעודות זהות. אבל אם קוראים בין השורות מקבלים (שוב) את אותה התמונה. המפקח יוצא בהצהרות על תמיכה במשק אבל בפועל, ההקלות משרתות בעיקר את המערכת שזוכה לגמישות תפעולית ומשריינת את הרווחים שלה. עבור משקי הבית ההקלות האלה מגיעות עם תג מחיר כבד: הגדלת אשראי ודחיית תשלומים עשויים להקל בטווח הקצר אבל יכולים להוביל לסיבוכים כלכליים בעתיד שיהיו הרבה יותר יקרים.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רועי 19/06/2025 13:36
    הגב לתגובה זו
    עוד חבל הצלה ודחיית קץ לבועה...החבל הראשון הקורונה החבל השני 7.10 החבל השלישי מלחמה עם חיזבלה חבל רביעי ולדעתי האחרון מלחמה עם אירן...האסון גודל לצערי
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.