האם חלה על רשות המסים חובה לגלות מידע לנישום
ביהמ"ש קבע כי לא ניתן להכריע בבקשה לגילוי מסמכים שעניינם חיוב מס של נישום , במסגרת התדיינות משפטית בינו ובין רשות המס, בטרם תינתן הכרעת בית המשפט העליון בסוגיה זו, המונחת לפניה כיום.
תקציר בר"ע 394/08
מנהל המכס והמע"מ -ירושלים, ע"י פרקליטות מחוז ירושלים נ' 1. טכנוטייר בע"מ; 2. מאיירס בע"מ
בית המשפט המחוזי קבע כי לא ניתן להכריע בבקשה לגילוי מסמכים שעניינם חיוב מס של נישום פלוני, במסגרת התדיינות משפטית בין אותו נישום ובין רשות המס, בטרם תינתן הכרעת בית המשפט העליון בסוגיה זו, המונחת לפניה כיום. זאת, מאחר שמדובר במהלך שאינו נקי מקשיים משפטיים, ושחוקיותו אינה מובנת מאליה, נוכח חובת הסודיות המיוחדת והמוגברת המוטלת על רשות המסים.
העובדות
כל אחת מן המשיבות הגישה תביעה נגד המבקש, מנהל המכס והמע"מ, להשבת מס קנייה ששילמה, לשם עיכוב הליכי גבייה שעמדו להינקט נגדה בגין חוב מס. הדיון בתביעות אוחד, ובמסגרתו צווה המבקש לאפשר למשיבות לעיין בפרוטוקולים ובהחלטות שהוצגו בפני ועדת מסים עקיפים, ואשר נוגעים לנישומים אחרים, וזאת כפוף למחיקת כל פרט מזהה. על כך בקשת רשות הערעור דנן.
לטענת המבקש, החלטתו של בית המשפט קמא מנוגדת לחובת הסודיות החלה על הרשות מכוח סעיף 19ב לחוק מס קניה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952 [להלן - "חוק מס קנייה"], חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, וחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998.
עוד טוען המבקש כי לא ניתן למחוק את הפרטים באופן שקורא המסמכים יתקשה לזהות את הנישומים שעליהם מדובר, וכי המידע הכלול במסמכים אינו רלוונטי לתביעתן של המשיבות.
לטענת המשיבות, המסמכים מכילים מידע רלוונטי ביותר להוכחת טענתן בכתבי התביעה. כמו כן, חובת הסודיות החלה על הרשות מכוח חוק מס קנייה אינה מוחלטת, ועל הרשות לערוך איזון בין נקודת המוצא, שהיא כלל הגילוי, לבין התכליות שאותן נועדה הסודיות לשרת.
בית המשפט קבע:
גילוי מסמכים שעניינם חיוב מס של נישום פלוני, במסגרת התדיינות משפטית בינו ובין רשות המס, הוא מהלך שאינו נקי מקשיים משפטיים ושחוקיותו אינה מובנת מאליה. הבעייתיות נובעת מחובת הסודיות המיוחדת והמוגברת המוטלת על רשות המסים. לגבי מס קנייה, מקור החובה הוא בסעיף 19ב לחוק מס קנייה.
אמנם הסעיף עצמו קובע חריג לחובת הסודיות, מקום שבו שר האוצר התיר את הגילוי, או מקום שבו הגילוי נדרש במסגרת הליך משפטי על פי חוק מסים, אולם צו גילוי לא יינתן בכל מקרה, והשאלה היא עניין של איזון בין האינטרסים הפרטיים והציבוריים המקופלים בחובת הסודיות, אל מול התועלת שהגילוי עשוי להסב בקידום האינטרסים הלגיטימיים של מבקשו.
בסוגיה זו טרם נפסקה הלכה, והיא מונחת כיום לפני בית המשפט העליון במסגרת רע"א 10144/06 מדינת ישראל נ' פרמה גורי בע"מ. במצב דברים זה, ונוכח המשמעות הבלתי הפיכה העשויה להיות נודעת לגילוי מסמכים בעניינו של צד שלישי, אם יתברר בסוף שלא היה מקום לגילוי - אין מקום להתיר את גילוי המסמכים בטרם הוכרעה הסוגיה בבית המשפט העליון.
אשר על כן, הבקשה מתקבלת, כך שהחלטת בית המשפט קמא מבוטלת. ככל שהכרעת בית המשפט העליון תעלה כי למשיבות מוקנית הזכות לדרוש את גילוי המסמכים, הן יוכלו להגיש בקשה חדשה בעניין.
בבית המשפט המחוזי בירושלים
לפני: כב' השופט מ' סובל
ניתן ב-10.11.2008
באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת
המסחר.
במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ'
אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי
על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".
בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".
על מערכת הבנקאות אמר
סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה
שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".
- סמוטריץ' חשף את מפת הריבונות - באמירויות הזהירו מקריסת 'הסכמי אברהם'
- הממשלה אישרה את הצעת התקציב הנוסף לשנת 2025 למימון הוצאות המלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.