ברננקי בראייה הסטורית: הפעם המהלך יצליח?
הורדות הריבית של הפד בשבועיים האחרונים, אשר החלו בהורדה מפתיעה של 75 נ"ב והמשיכו שבוע מאוחר יותר בהורדה נוספת של 50 נ"ב, מסמנות כי חל שינוי בשיטת התגובה של הפד. הורדת ריבית חדה כל כך, בתקופה קצרה כל כך, לא נרשמה למעשה במהלך כל העידן ה"מודרני" בו בוצעה מדיניות כלכלית מוניטרית של קביעת גובה הריבית.
למעשה, במהלך כל כהונתו של הנגיד הקודם, אלן גרינספן (כיהן כנגיד בין 1987 ל-2006), לא הופחתה הריבית ביותר מ-50 נ"ב בבת אחת. במהלך חמשת החודשים האחרונים הפחית הפד, תחת הנהגתו של בן ברננקי, את הריבית ב-225 נ"ב, וידו עוד נטויה (קונצנזוס האנליסטים במשק הוא כי עד מחצית השנה תופחת ריבית הפד לרמה של 2.5%).
למחזור זה של הפחתות הריבית ע"י ברננקי שני מאפיינים עיקריים:
1. החלטות הריבית של הפד מתאימות יותר לתחזיות הנגזרות משוק ההון ופחות לתחזיות הנגזרות מהמודלים הכלכליים.
2. התחלת מגמת ההפחתות הייתה לפני שהמשק נכנס למיתון, בניגוד למחזורים הקודמים בהם הפחתות הריבית הגיעו כאשר המשק כבר שהה במיתון.
להערכתנו, יתכן ומדיניות קביעת הריבית של ברננקי תצליח במטרתה מעבר להפחתות העבר. הערכה זו נשענת על תיאוריית מחזורי העסקים, המסבירה כי שוק ההון הוא האינדיקאטור הראשון להגיב למצב מאקרו-כלכלי במשק. נתוני המאקרו אשר פורסמו בחודש האחרון הציגו, רובם ככולם, תמונה עגומה של המשק האמריקאי, אך יחד עם זאת, אין בכך הצדקה להפחתת ריבית שלא בתאריך המיועד. ההאטה בענף הבנייה ובתעשייה אמנם חמורה אך איננה תופעה טרנזטורית ולכן הפחתת הריבית היתה יכולה לחכות שבוע, עד למועד המתוכנן.
מחקרים אחרים, בנושא השפעת השינוי בריבית על האינדיקטורים המאקרו כלכליים, מצאו כי השפעתם של אלה באה לידי ביטוי רק לאחר שניים עד ארבעה רבעונים ולכן, ייתכן ובתגובתו החדה והמוקדמת הקדים ברננקי תרופה למכה. כלומר, תגובתו שנבעה בעיקר לנוכח נתוני שוק ההון תצליח למנוע מהמשק האמריקאי מלשקוע במיתון. כפי שניתן לראות מהגרף, תחילת מגמת הפחתות הריבית של ברננקי היתה כאשר מדד מנהלי הרכש, אשר מהווה אינדיקאטור למצב התעשייה, נמצא מעל רמת ה-50 נק', כלומר בתחום החיובי. לעומת זאת, במחזורי ההפחתות הריבית הקודמים, תחילת מגמת ההפחתה היתה כאשר רמתו של מדד זה נמצאת כבר מתחת לרמת ה-50 נק', כלומר כבר במצה של האטה במשק. בנוסף, יש לזכור כי בסביבת האינפלציה הנוכחית והציפיות לאינפלציה גבוהה ( 2.3% ב-2008) הורדת הריבית של הפד גרמה לכך שהריבית הריאלית הגיעה לרמות נמוכות מאוד ולכן ההשפעה של הפחתות הריבית חזקות יותר.
העולם ע"פ ברננקי
פעולותיו של הפד תחת ברננקי מעלות ניחוח אקטיביסטי חזק, כאשר הבנק המרכזי מוכן להחיל מדיניות אגרסיבית כתגובה לשינויים בתחזיות המאקרו-כלכליות ובסיכונים הצפויים למשק. אין מן הנאמר לעיל להפחית מן האקטיביזם שאפיין את כהונתו של גרינספאן, אשר הפעיל מדיניות אנטי-מחזורית על מנת לייצב את המשק. אולם, מהתבוננות בפעולותיו של ברננקי אנו עדים לרמה חדשה של אגרסיביות בהפעלת המדיניות, כאשר בתקופתו של גרינספאן שינויי הריבית היו מתונים יותר.
מבחינה של כלל טיילור, המשמש את הבנקים המרכזיים לקביעת גובה הריבית הרצויה בהינתן נתוני המאקרו-כלכלה, עולה כי בתקופתו של גרינספאן לא היו חריגות מהותיות בין ריבית הפד לבין הריבית הנגזרת מכלל טיילור. לעומת זאת, הפחתות הריבית ברבעון הרביעי של 2007 וברבעון הראשון של 2008 (בהינתן התחזיות לירידת הריבית לרמה של 2.5%) מהווה חריגה משמעותית מכלל זה, עובדה שמדגישה את מידת האגרסיביות בפעולותיו של ברננקי.
המקטרגים על ברננקי טוענים כי פעולותיו האגרסיביות אינן נובעות משינוי מדיניות מחושב, אלא בעיקר מלחץ ופאניקה הנובעים מההתמוטטויות בשווקים הפיננסיים ומתחזיות פאסימיות של המשקיעים. כך או כך, במידה והתנהגות זו תמשך, נצפה כי עם התאוששות המשק האמריקאי (לקראת סוף הרבעון השלישי ע"פ הקונצנזוס בשוק) ישוב הפד ויעלה את הריבית בצורה חדה ולא בהדרגתיות.
יתרונות וחסרונות
בשינויים מהירים בריבית הבנק המרכזי אנו רואים גם יתרונות וגם חסרונות. מצד היתרונות, אסטרטגיה אגרסיבית שכזו יתכן ותוכל להקדים בצורה משמעותית את התרופה לנתוני מאקרו שליליים שעדיין לא התרחשו, אך כבר מגולמים בשווקי ההון. כאמור, למדיניות מוניטרית לוקח, במבט הסטורי-סטטיסטי, כשניים עד ארבעה רבעונים להשפיע על הנתונים הריאלים. בנוסף, במידה והמשבר בשוק הוא טמפורלי ולא צפוי להמשך זמן רב, התגובה עליו, מצד הבנק המרכזי צריכה להיות בהתאם, כלומר מהירה וחדה.
מצד החסרונות, אמון הציבור במדיניות הבנק המרכזי היא למעשה גורם עיקרי ליציבות הכלכלה. אמון זה תלוי בצורה ניכרת ביכולת החיזוי של פעולותיו. ולכן באם ציפיות מהבנק המרכזי נוטות שלא להתממש, ובנוסף התנודתיות בשינויי הריבית גבוהה, כלי המדיניות המוניטרית הופך להיות פחות ופחות אפקטיבי. בעיה זו מקבלת בעת האחרונה משנה תוקף, כיוון שבעידן השינויים המתונים של גרינספאן החזאים במשק האמינו כי כל שינוי בריבית הפד יגרור אחריו שינוי נוסף באותו הכיוון והאמון בבנק המרכזי היה בשיאו. אסטרטגיה אגרסיבית של שינויי ריבית תקשה על הפד לקיים מגמה ברורה לטווח סביר וקיים חשש לירידת אמון המשקיעים. ציפיות המשקיעים הן כי עד מחצית השנה תופחת ריבית הפד לרמה של 2.5%.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
