מיסוי ודיווח של פנסיה מדנמרק ופנסיה מישראל
האם בהתאם לכללי המיסוי בארץ, כפוף לאמנת המס שבין ישראל לבין דנמרק, חייב העולה האמור מס על משהו ו/או חלה עליו חובת דיווח ?
שאלה: ------- עולה מדנמרק עלה לארץ ב-1996 בגיל 65; והוא מקבל 2 קצבאות; (א) הקצבה הזו היא פנסיה מדנמרק, כי שם הוא היה עובד מדינה. מן הפנסיה מנכים מס כחוק; (ב) הקצבה הזו היא פנסיה פרטית, שהוא עשה לעצמו כהכנה לקראת גיל פרישה (כמו קופת גמל). האם בהתאם לכללי המיסוי בארץ, כפוף לאמנת המס שבין ישראל לבין דנמרק, חייב העולה האמור מס על משהו ו/או חלה עליו חובת דיווח ? אם התשובה על השאלה דלעיל היא חיובית: אם העולה האמור נפטר, ואם בהקשרו יש קצבת שאירים - האם יש חובה על היורשים (אשתו) להמשיך לדווח על הכנסות ? תשובה: -------- את התשובות על השאלות הללו יש לבחון: הן בתחום הדין הפנימי בישראל, והן בהתאם להוראות אמנת המס בין ישראל לבין דנמרק [להלן - "האמנה"]. תחילה אני בוחן את הוראות האמנה, ואם יש לישראל זכות מיסוי בהתאם לאמנה. אחר כך - אני מנתח את הסוגיה בהתאם להוראות הדין הפנימי אצלנו. בהתאם לסעיף 17 להוראות האמנה בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות ממס על הכנסה והון, קצבאות וגמול דומה, המשולמים לתושב ישראל - אפשר להטיל עליהם מס בישראל בלבד. הוראה זו כפופה להוראות סעיף 18(1) לאמנה. בהתאם לסעיף זה לאמנה [18(1)] - שכר, לרבות קצבאות, ששילמה מדינת דנמרק, או שילמה יחידת משנה מדינית שלה (וכן שילמו גופים ממלכתיים נוספים בה) ליחיד, אשר אינו אזרח ישראל, בעד שירותים שנעשו לדנמרק (או גופים אחרים בה כאמור), תוך ביצוע תפקידים בעלי אופי ממלכתי, אפשר להטיל עליהם מס בדנמרק. מחיבור שתי ההוראות הללו - עולה, כי קצבה, שמשלם תושב דנמרק לתושב ישראל, אשר הוא אזרח ישראל, אינה חייבת מס בדנמרק כלל. זאת, גם אם את הקצבה משלמת ממשלת דנמרק או יחידה ממשלתית בה. לדנמרק תקום זכות להטיל מס רק כאשר גוף ממשלתי או מעין ממשלתי [בהתאם לנסיבות המתוארות בסעיף 18(1), כאמור לעיל] משלם קצבה לתושב ישראל, אשר אין הוא אזרח ישראל. לפיכך, דומה כי הפנסיה, אשר שולמה לנישום על עבודתו כעובד מדינה בדנמרק, אינה חייבת במס בדנמרק, ועשויה לקום בהקשר זה זכות להחזר מס. יוצא, כי זכות המיסוי היא למדינת ישראל בלבד; ולפיכך - יש לדון בשאלת החבות על פי הדין הפנימי אצלנו. לעניין החבות הזו קובע סעיף 2(5) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"] (כנוסחו החל משנת 2003), כי הכנסת קצבה, שמפיק תושב ישראל, חייבת במס בישראל (ומובן שאף חייבת בדיווח). עולים חדשים או תושבים חוזרים פטורים ממס במשך 5 שנים מיום היותם לתושבי ישראל (לעולים חדשים אשר יום עלייתם היה בין השנים 1999-1994 ניתן פטור לשנה נוספת; ועל כן, למעשה, בענייננו, הקצבה חייבת מס החל משנת 2004). בעניין הזה - אני מוסיף: חובת הדיווח וחובת תשלום המס יחולו גם על שאירי הנישום. עם זאת, אני מפנה אל סעיפים אחדים, אשר עשויים להקטין את נטל המס כדלקמן: • סעיף 9א לפקודה - קובע: 35% מסכום קצבה מזכה (קצבה ששילם מעביד, אך לא יותר מ-7,000 ש"ח לחודש), שקיבל אדם שהגיע לגיל פרישה, או שקיבלו שאיריו - פטורים ממס. הסעיף הזה עשוי לחול על הקצבה, אשר משלם המעביד הדני - הגם שמדובר במעביד תושב חוץ. • סעיף 9ב לפקודה - קובע: 35% מסכום קצבה, שקיבל אדם שהגיע לגיל פרישה, או שמקבלים שאיריו, אשר אינה קצבה ששילם מעביד או ששילמה קופת גמל - יהיו פטורים ממס; וזאת, ללא מגבלה על סך הקצבה. הסעיף הזה עשוי לחול על הפנסיה הפרטית. נוסף על זאת, ייתכן, כי סעיף זה יחול גם על הקצבה מהמעביד, אם את הסכומים משלמת קרן פנסיה זרה (אשר אינה מהווה קופת גמל מהיבט הפקודה), ואין המעביד עצמו משלם. • סעיף 9ג לפקודה - קובע: המס על קצבה, שמקבל עולה חדש, אשר מקורה מחוץ לישראל, ואשר משולמת על עבודה מחוץ לישראל - לא יעלה על המס, שהיה משלם אותו האדם על אותה קצבה במדינה שבה משולמת הקצבה, אילו היה נשאר האדם האמור תושב אותה מדינה. דהיינו: המס שישולם בישראל מוגבל בגובה המס שהיה משולם בדנמרק, אילו הנישום לא היה עולה לישראל. מצוין בזה, כי - לפחות על פי לשונו - סעיף זה אינו חל על השאירים, אך ייתכן שיש מקום להרחיב את תחולת הסעיף. התשובות אינן תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. המשיב - ממשרד ד"ר אברהם אלתר ושות' עורכי דין.
המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ