בנק הפועלים ויתר על בנק מסד לטובת הייעוץ הפנסיוני

הממונה על שוק ההון הגיע אתמול לסיכום עם בנק הפועלים על כניסה הדרגתית של הבנק לתחום הייעוץ הפנסיוני; בתמורה בנק הפועלים ימכור אחזקותיו בבנק מסד עוד השנה
סיון איזסקו |

הממונה על שוק ההון ובנק הפועלים הגיעו אתמול לסיכום כי הבנק יוכל לתת ייעוץ פנסיוני לשכירים בעוד 3 שנים, החל מיום 1.8.2010, ויוכל לייעץ לעצמאים, לקטינים וללקוחות מעל גיל 55 שאינם שכירים, עם סיום מכירת קופות הגמל של הבנק. כמו כן התחייב בנק הפועלים בפני יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ארדן, מיוזמי הצעה החוק לדחות את כניסת הבנקים ליעוץ הפנסיוני, למכור את אחזקותיו בבנק מסד עד לסוף שנה זו, וזאת כחלק מעידוד התחרות בשוק הבנקאות.

ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, הגיע אתמול לסיכום עם יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר, ועם מנכ"ל הבנק, צבי זיו, בדבר כניסתו של בנק הפועלים לתחום הייעוץ הפנסיוני. מנכ"ל משרד האוצר, מר ירום אריאב, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן- שהממשלה תמכה בהצעת חוק שלו בעניין, בירכו על ההסכמות שהושגו.

להלן פרטי ההסכמות:

1. בנק הפועלים יוכל לתת ייעוץ פנסיוני לשכירים החל מיום 1.8.2010.

2. עד למועד זה ולאחר השלמת היערכותו של בנק הפועלים, הבנק יוכל לתת ייעוץ פנסיוני לשלוש קבוצות של לקוחות: לקוחות עצמאיים (שאינם שכירים); לקוחות עד גיל 18 (קטינים שחסכו בקופות גמל) ולקוחות מעל גיל 55 שאינם שכירים וכל עוד אינם שכירים (בעיקר אנשים שיצאו לפרישה מוקדמת ואינם עובדים).

בנוסף, יוכל הבנק לייעץ בנוגע לקרנות השתלמות בהתאם לחוק ייעוץ השקעות.

3. משרד האוצר ייזום, במהלך שנת 2007, הצעת חוק ממשלתית אשר תאפשר לבנקים לייעץ במוצרי ביטוח חיים (כהגדרתם בחוק הייעוץ הפנסיוני), ולגבות עבורם עמלת הפצה זהה לעמלת ההפצה בגין מוצרי גמל ופנסיה.

במקביל, במהלך הדיונים שהתקיימו בין הממונה על שוק ההון וח"כ גלעד ארדן לבין בנק הפועלים, התחייב בנק הפועלים בכתב בפני ח"כ גלעד ארדן למכור את אחזקותיו בבנק מסד עד ליום 31.12.07.

הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, הודה למנכ"ל משרד האוצר, מר ירום אריאב, ליו"ר רשות ניירות ערך, מר משה טרי, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גב' דידי לחמן-מסר ולח"כ גלעד ארדן על התמיכה המקצועית העקבית בעקרונות שהותוו בועדת בכר, למתן עדיפות לבנקים הקטנים בכניסה לתחום הייעוץ הפנסיוני, תוך הכרה בחשיבות המהלך לביסוסו של שוק ייעוץ פנסיוני תחרותי וצמצום הריכוזיות בתחום הבנקאות.

מבנק מזרחי טפחות נמסר, כי מדובר בצעד חשוב לציבור ולכלכלה בישראל, ההחלטה תביא לראשונה לפתיחת תחרות בענף הבנקאות בישראל – קו אותו מוביל מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, בשנתיים האחרונות.

מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס: "ניתנת למזרחי טפחות הזדמנות להוביל אפיק נוסף שיתן ביטוי לחדשנותו וליכולותיו של הבנק להציע שירותים חדשים, לגייס לקוחות נוספים, להגדיל את נתח השוק של הבנק ולפתוח תחרות אמיתית בענף הבנקאות. הציבור בישראל ירוויח מפירות התחרות שתיפתח כתוצאה מן ההחלטה".

מזרחי טפחות נחוש להמשיך ולהוביל את המאבק לפתיחת התחרות בענף הבנקאות, וקורא להתיר את הרחבת שיתוף הפעולה בין הבנקים הבינוניים לבין גורמים אחרים בענף השירותים הפיננסיים והביטוח.

נזכיר כי הרפורמה בשוק ההון טיפלה בשני נושאים עיקריים: צמצום הריכוזיות בשוק ההון, והסדרת שוק הייעוץ הפנסיוני בישראל.

הטיפול בריכוזיות בשוק ההון באמצעות מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות של הבנקים לגופים חוץ בנקאיים נמצא בשלב מתקדם, כאשר רוב הנכסים הפיננסים של הבנקים נמכרו לגופים חוץ בנקאיים.

הסדרת שוק הייעוץ הפנסיוני בישראל נמצאת בשלבים ראשונים. שוק הייעוץ הפנסיוני צפוי להתרכז בעיקר במסגרת המערכת הבנקאית, ומכאן, החשיבות הרבה בבנייתו של שוק ייעוץ פנסיוני תחרותי בין הבנקים השונים.

העיקרון של מתן עדיפות לבנקים הקטנים בכניסה לייעוץ פנסיוני נקבע כבר בחקיקת בכר. במסגרת הועדה נקבע ששני הבנקים הגדולים (בנק הפועלים ובנק לאומי) צריכים למכור את מלוא אחזקותיהם בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות כתנאי לקבלת רשיון לייעוץ פנסיוני, ואילו הבנקים הקטנים צריכים למכור רק חלק מאחזקותיהם (לרדת משליטה) בקופות הגמל כתנאי לקבלת רשיון יועץ פנסיוני.

ואולם, הטכניקה הנ"ל שנקבעה בחקיקת בכר, למתן העדפה לבנקים הקטנים, התבררה כלא אפקטיבית. בפועל, מכירת הנכסים של הבנקים הגדולים היתה מהירה מהצפוי. המשמעות היא שמודל ההעדפה שנקבע לטובת הבנקים הקטנים, לא השיג את מטרתו.

מצב זה חייב את הממונה על שוק ההון לשקול, את השפעת כניסתם המיידית של הבנקים הגדולים לתחום הייעוץ הפנסיוני על הריכוזיות והתחרות בשלושת השווקים הרלבנטים: 1. שוק הייעוץ הפנסיוני, 2. שוק הבנקאות 3. שוק ההפצה של המוצרים הפנסיונים (יועצים פנסיונים וסוכני ביטוח).

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ידין ענתבי, מסר כי ללא הגבלה על כניסה מיידית של הבנקים הגדולים, יש חשש ששוק הייעוץ הפנסיוני היה מתפתח לשוק ריכוזי אף יותר משוק הבנקאות.

בנוסף, כניסה מיידית של הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני היתה מגדילה את כוחם ונתח השוק של שני הבנקים הגדולים בתחום הבנקאות, כאשר הם ינצלו את הגישה ללקוחות בתחום הייעוץ הפנסיוני כדי לשווק להם גם מוצרי בנקאות.

לכן, מתן יתרון לבנקים הקטנים בכניסה לייעוץ פנסיוני, יאפשר לבנקים הקטנים להתבסס בשוק הייעוץ הפנסיוני, ויאפשר להם גישה גם ללקוחות הבנקים הגדולים. העובדה ששירותי ייעוץ פנסיוני לשכירים לא יהיו זמינים בשני הבנקים הגדולים, תסייע לבנקים הקטנים להגדיל את נתח השוק שלהם בתחום הבנקאות.

במודל שסוכם, הוגבלה נגישותו של בנק הפועלים לקהל השכירים בישראל (כ- 2.4 מיליון איש), וניתן לו לייעץ לעצמאים, לקטינים ולמבוטחים מעל גיל 55 שאינם שכירים.

הממונה על שוק ההון הודיע כי בכוונתו לעקוב אחר היקף הייעוץ הניתן על ידי הבנקים הקטנים ואיכותו, על מנת לוודא שהם אכן עושים שימוש ביתרון שניתן להם על פני שני הבנקים הגדולים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.