הין היפני: מתחזק מ"סיפורים" נחלש בגלל המציאות
הין היפני הנושא את הריבית הנמוכה ביותר בקרב קבוצת השווקים המתעוררים, היה בשנים האחרונות יעד לספקולנטים אשר הימרו כנגד המטבע ואכן הביאו גם להיחלשותו.
הבנק המרכזי היפני אשר נלחם שנים רבות בחולשה הכלכלית ובדפלציה, החל לראות פרי לעמלו בדמות התגברות של הצמיחה הכלכלית והתייצבות של המחירים לצרכן בסביבת האפס. בכדי לאותת לעולם כי הכלכלה היפנית מתחזקת וההתחזקות היא בת-קיימא, העלו בבנק המרכזי פעמיים את הריבית ב- 25 נ"ב לרמה של 0.5%. הפעם האחרונה שבה הועלתה הריבית היפנית הייתה ב- 21/2.
בדומה לארה"ב שבה פרוטוקול הישיבה מתפרסם מספר שבועות לאחריה, כך קורה גם ביפן. ואכן, בראשית השבוע (26/2) פורסם פרוטוקול הישיבה מחודש פברואר. ממנו עלו דברים חיוביים למדי על הכלכלה היפנית. כמו לדוגמא:
(1)ההחלטה להעלות את הריבית התקבלה ברוב של 8 כנגד קול מתנגד יחיד.
(2)לדעת החברים, האינפלציה תשוב לעלות בטווח הארוך.
(3)ההחלטה להעלות את הריבית לא התקבלה על סמך נתוני ינואר-פברואר אלא על סמך הערכות למשתנים הכלכליים בטווח של שנה עד שנתיים.
פרוטוקול חיובי זה המשולב עם פרסום של הממשלה לפיו לראשונה זה 16 שנים חלה עלייה שנתית במחירי הקרקעות ביפן, קלה אמנם של 0.4%, אך זו הוסיפה לאופטימיות הכללית ובמיוחד כלפי המאבק בדפלציה לאחר שנודע כי בשלושת הערים הגדולות ביפן חלה עלייה חדה של 8.9% במחירי הקרקעות לצרכים מסחריים.
ב- 27/2 נאם נגיד הבנק היפני, Toshihiko Fukui, בפרלמנט היפני. בנאומו טען כי הוא אינו מרוצה במיוחד מעלייה מחירי הקרקעות. הוא עדיין חושש מפני אינפלציה של נכסים, אשר הביאה בראשית ה- 90' לעשור אבוד.
כך, כתוצאה מפרסומים אלו רשם הין היפני התחזקות של 1.4%, תוך שהוא נסחר בשער של 116.48 ינים לדולר, לעומת 118.11 בשלהי שבוע המסחר הקודם.
בהמשך שבוע המסחר, התפרסמו נתוני האינפלציה למשק היפני. אלו שינו את מגמת המסחר. ההתפתחויות בפועל היו חלשות מהערכות השוק שגם כך לא ציפה לגדולות ונצורות בתחום האינפלציוני. כך, בחודש פברואר ירד מדד המחירים לצרכן ב- 0.3%, לעומת ציפיות השוק לירידה של 0.1% בלבד. מעבר לכך, ב- 12 החודשים האחרונים ירד מדד המחירים לצרכן ב- 0.2%, לעומת אי-שינוי בחודש ינואר.
נתוני האינפלציה המאכזבים הביאו לכדי היחלשות של הין היפני תוך שהוא שב להיסחר בשער של 118.05 ינים לדולר.
להערכתנו, הין היפני עשוי לרשום התחזקות בתקופה הקרובה. העובדה כי רמת התנודתיות בשוק ה- UDSJPY נותרת גבוהה, שחקני ה- Carry ימתינו לפני שישובו ללחוץ על הין. כמו כן, נראה הכלכלה נמצאת במסלול הנכון וכי הריבית במשק תמשיך לעלות, אמנם בקצב מתון, אך שילוב של הגורמים הללו עשוי לתמוך בין היפני.
להערכתנו, הין צפוי להיסחר ברמה של כ- 115 ינים לדולר בשלהי 2007.
* מאת: רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים בינ"ל באי.בי.אי.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
