רמי רושקביץ: מחירי התוכן השיווקי לא ירדו עם השנים
תחום התוכן השיווקי טרם קיבל את החותמת המוגמרת של היותו חוקי וכבר כיום, מפנות החברות המסחריות המובילות בשוק חלק מתקציב הפרסום שלהן לתוכן השיווקי.
גם פירמות הפרסום המובילות בעשירייה הראשונה של הענף הזדרזו לקרוא את המפה הפרסומית החדשה ולפתוח חברות בנות של תוכן שיווקי, ביניהן, מקאן אריקסון, באומן בר ריבנאי, שלמור אבנון עמיחי, ראובני פרידן וגיתם. בימים אלה הצטרפה קבוצת אדלר חומסקי וורשבסקי ליתר החברות והקימה את "גריי קונטנט" (Grey Content) - חברה לתוכן שיווקי.
רמי רושקביץ, לשעבר סמנכ"ל החברה הגיאוגרפית, עומד בראש חברה זו, לאחר שבשנת 2006 ניסה בעצמו להשתלב בתחום התוכן השיווקי עם חברה פרטית שהקים בשם "קונטל" (Contel) ונחל אכזבה. הוא מסביר את המהלך הזה כשגוי ומשוכנע כי רק משרדי הפרסום הגדולים והחזקים הם אלה שיוכלו לספק תוכן שיווקי ולהצליח. "במסגרת תפיסת הלקוח של 360 מעלות פרסום, התוכן השיווקי הוא חלק מתפיסה זו ולכן משרדי הפרסום הגדולים נכנסים גם לתחום זו ומבצרים את עצמם כדי לשמור את הכסף בתוך הבית - וזה לגיטימי". ואכן, הגיוני יותר ש-100 הלקוחות של קבוצת אדלר חומסקי ישתלבו גם בשירות התוכן השיווקי שמציעה הקבוצה, מאשר לתור אחר לקוחות בתור חברה פרטית.
היוצרים מגלגלים עיניים
עסקת תוכן שיווקי נעה כיום בין 50 ל-200 אלף דולר. רושקביץ חושב שהרעש הגדול סביב התוכן השיווקי בעוד שנתיים-שלוש יתייצב, אך המחירים לא ירדו, כי "כל עוד המפרסמים הגדולים והחזקים רוצים להיות בטלוויזיה, הביקוש לתוכן שיווקי יגבר ויש סיכוי שהמחירים יתייצבו ולא יהיו פערים משמעותיים בין תוכן שיווקי לפרסום קונבנציונלי, כאשר התוכן השיווקי יחשב כנתח מתקציבי ההפקה".
בפרסום קונבנציונלי בטלוויזיה "גוזרים" הפרסומאים עמלות יתר (סופר קומישן), המשולמות להן מצד הזכייניות בערוצים המסחריים על רכישת המדיה. עמלות אלה אינן משלומות כיום על עסקאות תוכן שיווקי, אולם רושקביץ מאמין כי עסקת תוכן שיווקי תיחשב בעתיד כרכש מדיה רגיל של משרדי פרסום, "התחום קטן מדיי והשוק ברור מדיי", הוא מסביר.
בפברואר האחרון אישרה מועצת הרשות השנייה את עקרונות דו"ח כשר בנושא תוכן שיווקי. עם זאת, המועצה התנתה את קידום הנושא בחקיקה בנושא קנסות. החלטת המועצה אושרה פה אחד על ידי 11 חברי מועצה ונמנע אחד. כך, הערוצים 2 ו-10 יורשו לשלב תוכן שיווקי בתוכניות בידור, בטלנובלות, תוכניות ריאליטי ובתוכניות אירוח קלילות. לעומת זאת, בשידורי חדשות, תחקירים וילדים - ייאסר שידור תוכן פרסומי.
בין היתר, קבעה ועדת כשר, כי תוכנית שיש בה תוכן שיווקי תסומן ככזאת בהתחלה, במהלך התוכנית ובסיום, כדי שהצופים ידעו שמדובר בתוכן שיווקי. המשמעות היא ששום תוכן שיווקי לא יהיה בגדר פרסום סמוי.
החלטה זו של הרשות השנייה נתפסה מצד היוצרים (תסריטאים ובמאים) כנדבך נוסף בפגיעה בחופש היצירה הישראלית. בעניין זה הוחלט, כי ועדת הכספים של המועצה תמליץ למועצה על מנגנון להעברת חלק מהכנסות הזכיינים, כתוצאה מהתרת תוכן שיווקי, לעידוד היצירה הישראלית המקורית ולטיפוח אוריינות תקשורתית.
בנוגע לעמדת היוצרים, משיב רושקביץ, כי מדובר בגלגול עיניים, מאחר והמפיקים והתסריטאים רצים, לדבריו, אל המפרסמים עוד בזמן התסריט כדי שירימו עבורם את הפרויקט. "תקציבי ההפקה הולכים ויורדים ותוכן שיווקי הוא אחד הפתרונות למימון פרויקט. בסופו של דבר, כל הפרסום יהיה בתוכן. אני מבין את חשש המפיקים אך גם את חשש הציבור שרוצה להבחין בין תוכן שיווקי לתוכן, וחשוב לשמור על איכות התוכן ככזה שלא יזיק. מי שידע להיות יצירתי - ינצח".
הניסיון בחו"ל מלמד שתוכן שיווקי אפקטיבי. ההוצאה לפרסום של תוכן שיווקי (Product Placement) בטלוויזיה האמריקנית עלתה בשנת 2004 ב- 46%, זאת על-פי חברת המחקרים PQ. סך הכל, תחום התוכן השיווקי בכל אמצעי התקשורת, כולל עיתונים, מגאזינים ורדיו, הגיע בארצות-הברית בשנת 2004 להיקף של 3.5 מיליארד דולר.

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.
בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
אחרי כמעט שלוש שנים מרגע קבלת הרישיון - אש מתחיל לפעול. המייסדים מציגים חזון של "בנקאות אחרת" - האומנם?
בנק אש (esh), הבנק הדיגיטלי החדש שבשליטת היזם ניר צוק, יחל מחר את פעילותו באופן רשמי, עם אירוע השקה מקוון בו תוצג התוכנית העסקית של הבנק.המהלך מגיע כמעט שלוש שנים לאחר שבדצמבר 2022 קיבל הבנק רישיון מבנק ישראל. מחר צפויים המייסדים, ובהם יובל אלוני, לחשוף את החזון והכיוון שאליו הם מתכננים להוביל את הבנק. אלוני, שותף מייסד ומבעלי השליטה, פרסם בפוסט כי מדובר ב"רגע מכונן" אחרי שנות עבודה רבות, וציין כי הבנק ישנה את פני הבנקאות המסורתית.
מודל עסקי שונה מזה של וואן זירו
בניגוד לבנק הדיגיטלי וואן זירו שהשיק את שירותיו כבר באוגוסט 2022 ומכוון בעיקר למשקי בית, בנק אש מתכנן להתמקד במגזר העסקי - ובעיקר בעסקים קטנים וזעירים. הפלטפורמה הטכנולוגית העצמאית של הבנק כבר פועלת ומבוססת על מערכות ליבה בענן הציבורי, מתוך מטרה להפחית עלויות ולייעל תהליכים.
הטכנולוגיה הזו אינה מיועדת רק לשימוש פנימי. בכוונת אש לשווק אותה בהמשך גם לבנקים דיגיטליים נוספים בארץ ובעולם. בין המוצרים שאש צפוי להציע: חשבונות עו"ש, פיקדונות, אשראי עסקי ושירותים פיננסיים מותאמים לעסקים קטנים. נראה שהמקום שבו הם יכולים לעורר את השוק הוא בפיקדונות הריבית על הפיקדונות בבנקים נמוכה מאוד, במיוחד הריבית על עו"ש והריבית לפיקדונות קצרים. כל גורם שייכנס לתחום ויספק ריביות טובות, עשוי למשוך קהל, אם כי, כפי שניתן להיווכח מהניסיון של וואן זירו, זה לא יהיה פשוט.
השקעות עתק ותג מחיר של חצי מיליארד דולר
מאחורי בנק אש עומדת קבוצת משקיעים בראשות ניר צוק, מייסד פאלו אלטו, חברת הסייבר הגדולה בעולם, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-125מיליארד דולר. השקעה משמעותית של גוף מוסדי, היתה של כלל ביטוח, שהשקיעה כ-100 מיליון שקל תמורת 4.99% ממניות הבנק וחברת הטכנולוגיה שעל בסיסה הוקם.
ההשקעה בוצעה לפי שווי של כ-512 מיליון דולר אחרי הכסף, ואליה הצטרפו גם אלוני, ושותפים נוספים. מדובר בסכום משמעותי, בעיקר בהתחשב בכך שהבנק עדיין לא התחיל לפעול בפועל מול הציבור.