רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

הכבישים פקוקים יותר: 120 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכבוש, למה זה צפוי להשתנות?

כמה רכבים יש בישראל ל-1,000 איש, איזה צבעים של רכב הישראלים אוהבים ולמה שוק הרכב בטווח הבינוני ישתנה לחלוטין? 

אביחי טדסה | (3)

מספר כלי הרכב עלה בשנה שעברה ב-119 אלף והגיע ל-4.22 מיליון. כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). ב-2024 נרשמו לתנועה כמעט 400 אלף רכבים חדשים, אך כ-277.5 אלף כלי רכב ירדו מהכביש – כתוצאה מתאונות, גניבות או פשוט התיישנות.

רמת המינוע, כלומר מספר המכוניות לכל אלף תושבים, המשיכה לטפס גם היא – 421 רכבים לאלף תושבים לעומת 417 בשנה שעברה. לשם השוואה, בשנת 2000 המספר עמד על 284 בלבד. עם זאת, ישראל עדיין רחוקה מהרמות של מדינות מערביות כמו בריטניה (602 רכבים לאלף תושבים) או יפן (735). אבל צריך לזכור: משקי הבית כאן גדולים יותר, יש כאן יותר ילדים, והישראלים נוסעים יותר קילומטרים בכל רכב מאשר באירופה.

הגיל הממוצע של רכב - 7.7 שנים

הגיל הממוצע של הרכב בישראל ממשיך לעלות, ועמד בסוף 2024 על 7.7 שנים – לעומת 7.1 בלבד לפני שלוש שנים. זאת אינדיקציה לכך שחלק מהציבור כבר לא ממהר להחליף רכב חדש כל שנתיים-שלוש. לכאורה זה אומר יותר תקלות, פחות בטיחות ויותר זיהום. אבל זה לא בהכרח, זה תלוי בשמירה על הרכב, רכב של כמה שנים על הכביש הוא בהחלט רכב טוב ובטיחותי. 

89% מהמכוניות הן לבנות, שחורות או אפורות. צבעים כמו כחול, אדום או ירוק כמעט ונכחדו מהכביש – רק 6.1% מהמכוניות שעלו על הכביש אשתקד לא היו באחד משלושת הצבעים הנפוצים. הצבע הלבן לבדו מהווה כמעט חצי מהמכוניות החדשות.

רק 4.2% מהמכוניות הפרטיות בישראל חשמליות, כשהשיעור כמובן צפוי לגדול (ב-2024 כ-25% מהרכבים החדשים שנמסרו היו חדשים, בחודשים הראשונים של 2025 השיעור ירד ל-16%). לשם השוואה, רכבים היברידיים מהווים 11.2% מהמכוניות, בעוד 78% עדיין מונעים בבנזין. בצי הרכב הכבד התמונה שונה: כמעט כל המסחריות והמשאיות פועלות בדיזל – 94.4% מהן. גם רוב האוטובוסים עדיין מונעים בדיזל (87.5%), אם כי 8% כבר חשמליים ו-4.5% מונעים בגז דחוס.


חברות הליסינג, שבעבר היוו את עמוד השדרה של רכישות רכבים בישראל, אחראיות היום רק ל-32% מהרכישות החדשות. ברכבים חשמליים – נתח השוק שלהן אף נמוך יותר, ועומד על 11.5% בלבד. המשמעות: הציבור הפרטי קונה יותר רכבים – גם חשמליים – על חשבונן של חברות הציים.

נתון מעניין שבלט בדו״ח הוא ירידה במספר הרכבים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים: 3.5 רכבים לתאונה בשנת 2024, לעומת 3.9 בשנת 2023. זאת, אף שמספר הנפגעים הכולל דווקא עלה – מה שמרמז על תאונות חמורות יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם נביט קדימה, אז יש כאן פרויקטים מאוד גדולים של המטרו והרכבת הקלה שאומנם מתעכבים אבל עשויים ליתר את החזקת שני רכבים לכל משפחה, ויש כאן אוכלוסיה גדולה במרכז שיכולה להסתדר עם אוטובוסים ורכבות. יש גם תחליפים לסופ"ש של השכרת רכבים נקודתית-יומית, כך שהחזקת הרכב היקרה עשויה להתחלף באפשרויות אחרות. זה ישפיע על היחס של הרכבים למספר התושבים וזה עשוי להשפיע על הפקקים לטובה. אבל המהפכה הגדולה תהיה הרכבים האוטנומיים והרובוטקסי.

זה יקרה, השאלה רק איך ומתי. כשזה יקרה וזה יכול להיות 3, 5,10 שנים מהיום, הצורך ברכבים ייפחת. יהיו רכבים אוטנומיים שבעצם ישמש את הבעלים שלהם ולאחר מכן ישמשו כמומניות להסעת אחרים. זה יוביל להפחתה דרמטית בכמויות הרכב וגם הפקקים, כשבמקביל גם התחבורה הציבורית תהיה חכמה יותר ואוטנומית. נכון, זה לא מחר בבוקר, אבל זה כבר קורה במספר מקומות בעולם - סין, ערים בארה"ב, ארצוןת סקנדינביה וזה הדבר הבא.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בגוש דן נסיעה ברכב פרטי הפכה לסיוט ונהגים מנרמלים את הסיוט (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2025 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הפתעה 30/04/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
    בשנים הקרובות....הבעיה תחריףויהיה קשה לצאת מהחנייה לרחוב הפקוקשלא נדבר על נסיעה לעיר אחרת
  • 1.
    אנונימי 30/04/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    היבואנים תקועים עם מלאי רכבים ענק שלא נמכר והלחץ גובר! עפי הערכה נרשמו בסוף שנת 2024 כ 50000 כלי רכב על שמות העובדים כיד 1 כדי להראות מכירות ברבעון הראשון שד 2025 המצב עוד יותר גרוע BOOM
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?