רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

הכבישים פקוקים יותר: 120 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכבוש, למה זה צפוי להשתנות?

כמה רכבים יש בישראל ל-1,000 איש, איזה צבעים של רכב הישראלים אוהבים ולמה שוק הרכב בטווח הבינוני ישתנה לחלוטין? 

אביחי טדסה | (3)

מספר כלי הרכב עלה בשנה שעברה ב-119 אלף והגיע ל-4.22 מיליון. כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). ב-2024 נרשמו לתנועה כמעט 400 אלף רכבים חדשים, אך כ-277.5 אלף כלי רכב ירדו מהכביש – כתוצאה מתאונות, גניבות או פשוט התיישנות.

רמת המינוע, כלומר מספר המכוניות לכל אלף תושבים, המשיכה לטפס גם היא – 421 רכבים לאלף תושבים לעומת 417 בשנה שעברה. לשם השוואה, בשנת 2000 המספר עמד על 284 בלבד. עם זאת, ישראל עדיין רחוקה מהרמות של מדינות מערביות כמו בריטניה (602 רכבים לאלף תושבים) או יפן (735). אבל צריך לזכור: משקי הבית כאן גדולים יותר, יש כאן יותר ילדים, והישראלים נוסעים יותר קילומטרים בכל רכב מאשר באירופה.

הגיל הממוצע של רכב - 7.7 שנים

הגיל הממוצע של הרכב בישראל ממשיך לעלות, ועמד בסוף 2024 על 7.7 שנים – לעומת 7.1 בלבד לפני שלוש שנים. זאת אינדיקציה לכך שחלק מהציבור כבר לא ממהר להחליף רכב חדש כל שנתיים-שלוש. לכאורה זה אומר יותר תקלות, פחות בטיחות ויותר זיהום. אבל זה לא בהכרח, זה תלוי בשמירה על הרכב, רכב של כמה שנים על הכביש הוא בהחלט רכב טוב ובטיחותי. 

89% מהמכוניות הן לבנות, שחורות או אפורות. צבעים כמו כחול, אדום או ירוק כמעט ונכחדו מהכביש – רק 6.1% מהמכוניות שעלו על הכביש אשתקד לא היו באחד משלושת הצבעים הנפוצים. הצבע הלבן לבדו מהווה כמעט חצי מהמכוניות החדשות.

רק 4.2% מהמכוניות הפרטיות בישראל חשמליות, כשהשיעור כמובן צפוי לגדול (ב-2024 כ-25% מהרכבים החדשים שנמסרו היו חדשים, בחודשים הראשונים של 2025 השיעור ירד ל-16%). לשם השוואה, רכבים היברידיים מהווים 11.2% מהמכוניות, בעוד 78% עדיין מונעים בבנזין. בצי הרכב הכבד התמונה שונה: כמעט כל המסחריות והמשאיות פועלות בדיזל – 94.4% מהן. גם רוב האוטובוסים עדיין מונעים בדיזל (87.5%), אם כי 8% כבר חשמליים ו-4.5% מונעים בגז דחוס.


חברות הליסינג, שבעבר היוו את עמוד השדרה של רכישות רכבים בישראל, אחראיות היום רק ל-32% מהרכישות החדשות. ברכבים חשמליים – נתח השוק שלהן אף נמוך יותר, ועומד על 11.5% בלבד. המשמעות: הציבור הפרטי קונה יותר רכבים – גם חשמליים – על חשבונן של חברות הציים.

נתון מעניין שבלט בדו״ח הוא ירידה במספר הרכבים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים: 3.5 רכבים לתאונה בשנת 2024, לעומת 3.9 בשנת 2023. זאת, אף שמספר הנפגעים הכולל דווקא עלה – מה שמרמז על תאונות חמורות יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם נביט קדימה, אז יש כאן פרויקטים מאוד גדולים של המטרו והרכבת הקלה שאומנם מתעכבים אבל עשויים ליתר את החזקת שני רכבים לכל משפחה, ויש כאן אוכלוסיה גדולה במרכז שיכולה להסתדר עם אוטובוסים ורכבות. יש גם תחליפים לסופ"ש של השכרת רכבים נקודתית-יומית, כך שהחזקת הרכב היקרה עשויה להתחלף באפשרויות אחרות. זה ישפיע על היחס של הרכבים למספר התושבים וזה עשוי להשפיע על הפקקים לטובה. אבל המהפכה הגדולה תהיה הרכבים האוטנומיים והרובוטקסי.

זה יקרה, השאלה רק איך ומתי. כשזה יקרה וזה יכול להיות 3, 5,10 שנים מהיום, הצורך ברכבים ייפחת. יהיו רכבים אוטנומיים שבעצם ישמש את הבעלים שלהם ולאחר מכן ישמשו כמומניות להסעת אחרים. זה יוביל להפחתה דרמטית בכמויות הרכב וגם הפקקים, כשבמקביל גם התחבורה הציבורית תהיה חכמה יותר ואוטנומית. נכון, זה לא מחר בבוקר, אבל זה כבר קורה במספר מקומות בעולם - סין, ערים בארה"ב, ארצוןת סקנדינביה וזה הדבר הבא.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בגוש דן נסיעה ברכב פרטי הפכה לסיוט ונהגים מנרמלים את הסיוט (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2025 21:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הפתעה 30/04/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
    בשנים הקרובות....הבעיה תחריףויהיה קשה לצאת מהחנייה לרחוב הפקוקשלא נדבר על נסיעה לעיר אחרת
  • 1.
    אנונימי 30/04/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    היבואנים תקועים עם מלאי רכבים ענק שלא נמכר והלחץ גובר! עפי הערכה נרשמו בסוף שנת 2024 כ 50000 כלי רכב על שמות העובדים כיד 1 כדי להראות מכירות ברבעון הראשון שד 2025 המצב עוד יותר גרוע BOOM
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"

הצעת חוק להוזלת הקנס לנוסעים שלא מתקפים בנסיעות עירוניות מעוררת התנגדות חריפה בקרב הנהגים והמפעילות, שמזהירים מפני השלכות כלכליות על שכרם ועל איכות השירות

רן קידר |
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביוזמה חדשה להפחית את הקנס על אי־תיקוף כרטיס מ-100 שקל כיום ל-50 שקל בלבד בנסיעות עירוניות. השינוי נראה שולי לציבור הנוסעים, אך מעורר סערה גדולה בקרב נהגי האוטובוסים ומפעילות התחבורה הציבורית.

ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), משה סולומון (הציונות הדתית) ומשה רוט (יהדות התורה), והיא מתמקדת בעיקר בנוסעים שמחזיקים כרטיס חופשי־חודשי או חופשי־יומי תקפים – אך שוכחים (או מתעצלים) לתקף אותם בכל עלייה לאוטובוס.

עלות של מאות מיליוני שקלים בשנה -  ואובדן נתוני אמת

במשרד התחבורה מעריכים שכ-15–20% מהנוסעים כלל אינם מתקפים את הכרטיס שלהם. התופעה הזו גורמת כבר היום לאובדן הכנסות שנתי מוערך של 400–500 מיליון שקל למפעילות.

אבל ההשלכות חורגות הרבה מעבר להפסד הכספי הישיר:

אי־תיקוף פוגע קשות בנתונים המדויקים שמשמשים את משרד התחבורה ואת המפעילות לתכנון קווים, תמרוץ מסלולים והקצאת תקציבים.

מערכת התגמול של המפעילות מבוססת (בין היתר) על מספר הנוסעים המתוקפים בכל קו - ככל שקו נראה עמוס יותר בנתונים, המפעילה מקבלת תשלום גבוה יותר מהמדינה.