סקודה סופרב 2.0 L&K. צילום יואב פולססקודה סופרב 2.0 L&K. צילום יואב פולס

סקודה סופרב 2.0 ליטר L&K -רכב משובח במחיר גבוה מדי

הסקודה סופרב 2.0 ברמת גימור L&K מביאה את מיטב ההנדסה האירופאית לכביש, כך שנדמה שכבישי מדינת ישראל 'קטנים על הרכב. לחובתה מחיר גבוה מאוד.

יואב פולס | (1)

"הו כמה שרציתי כלב!....ואבא הביא לי חתול קטן" שר אריק איינשטיין הענק, וזו בערך היתה לי ההרגשה כשביקשתי מאנשי סקודה לתאם את הסופרב החדשה. בלי לבקש היה לי ברור שתתואם גירסת ה 1.5 ליטר באחת מרמות הגימור, ולאנשי סקודה היו מחשבות אחרות, כך שהגעתי לקבל את הסופרב החדשה, חיכתה לי גירסת ה - 2.0 ליטר טורבו וברמת הגימור הגבוהה ביותר L&K.

הסופרב אינה רכב חדש, הדור הראשון  הושק עוד בשנת 2001, ומהר מאוד מיצב את עצמו כמכונית משפחתית גדולה, כזו המכונה בישראל 'רכב מנהלים', מרווחת, איכותית וראויה מאוד. אנחנו היום עם הדור הרביעי של הסופרב, שצברה לה הרבה מאוד לקוחות נאמנים ומרוצים שאהבו את הסגנון, הנוחות, העיצוב והשימושיות. הסופרב כל-כך הצליחה, עד שחברת האם פולקסווגן התחילה לחשוב מה עושים עם הפאסאט כי הקהל מצביע סופרב.

עיצוב חיצוני ופנימי - אבולוציה ולא רבולוציה

העיצוב החיצוני של הסופרב החדשה מציג אבולוציה עדינה של הסופרב היוצאת, כשכל מאפייני העיצוב נשמרים ומתעדכנים. הסבכה המוכרת, עיצוב זוויתי לפגוש הקדמי, סמל סקודה בחזית מכסה המנוע הגדול, יחידות תאורה צרות, במקרה הזה Full-Led  עם טכנולוגיית Matrix שיודעת לזהות כלי רכב המגיעים מקדימה ולהתאים את התאורה על מנת שלא לסנוור. נשמרה כמובן גם הצללית המוכרת של הסופרב, עם דלת חמישית שימושית, חישוקי 19'' (לעומת 18'' בסטייל, ו – 17'' בדגמים האחרים), ושמשות אחוריות כהות. מאחור יחידות תאורה משולבות לד, וסמל 4X4 קטן, מי שמבין מבין.

פנים הרכב מרשים ומפנק. החל ממושב הנהג החשמלי עם אפשרות להארכת בסיס המושב לתמיכה לרגלי הנהג, הגה דו חישורי עם מתגים אינטואיטיביים מאוד גם לשליטה על המולטימדיה וגם על התצוגות השונות בלוח המחוונים. צג לוח המחוונים דיגיטלי כמובן, בגודל 10.25'', עם מגוון תפריטים לבחירה. במרכז הדשבורד צג מלוטימדיה בגודל 13'' עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחת למסך פתחי מיזוג צרים, ומתחתם שלוש חוגות לטובת שליטה על בקרת האקלים. על אף אפשרויות הבחירה המרובות ההפעלה אינטואיטיבית ומיידית. ככה בונים ממשק משתמש.

מושב הנהג חשמלי כאמור, ובקלות ניתן למצוא תנוחת נהיגה נוחה. המרווח מאחור מצויין, כמקובל בסופרב לדורותיהן, כאן הודות לבסיס גלגלים של 2.841 מטר מרשימים למדי.


סופרב L&K סביבת נהג. צילום יואב פולס

מנוע והתנהגות כביש

העניינים מתחממים בגיזרת ההנעה, עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר המפיק 265 כ"ס ומומנט של 40.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית רובוטית בעלת שבעה הילוכים, וההנעה כפולה קבועה. רשמית הנתונים האלה מפיקים מספרים מרשימים עם תאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש ב 5.7 שניות בדרך למהירות סופית של 250 קמ"ש.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הנהיגה בסופרב מרשימה מאוד. מזמן לא נהגתי ברכב שהרגשתי שכל מה שאני עושה לו פשוט 'קטן עליו'. אחיזת הכביש משובחת. הנוחות מרשימה מאוד, והתחושה היא שאין לרכב הזה מה לחפש כאן. קחו אותו לאוטוסטראדות של אירופה, תקבעו נתיב של כמה מאות ק"מ, ותעצרו רק ב'אוטוגריל' לקפה. הסופרב הזו מבצעת ברמה כל כך טובה, ומציגה מערכת מתלים משובחת באמת שפתאום אתה כנהג מבין את הפער העצום שבין כלי רכב 'עממיים' לבין הטופ של הנדסת מתלים משובחת.

גם בתנועה עירונית שומרת הסופרב על רמת נוחות גבוהה, עם זאת התחושה היא שהרכב רק מחכה לצאת החוצה לטבע הפתוח למתוח איבריו. המנוע ממתין כמו חיית טרף לשחרר את מלא האנרגיה שאצורה בו, וכשזה קורה המרכב הגדול של הסופרב צובר תאוצה ומהירות בצורה מרשימה מאוד. לא מדובר בכח ברוטאלי אלא בצבירת מהירות נחושה מאוד וליניארית מאוד. פשוט נפלא.

ממשק משתמש וצריכת דלק

גם ממשק המשתמש, וביטול חלק ממערכות הבטיחות האקטיביות מבוצע בקלות ובאינטואיטיביות, מבלי להוריד את היד מההגה. כשאני מעביר ביקורת על ממשקי משתמש של יצרנים סיניים – זו בדיוק מהות הביקורת. אפשר לעשות את זה קל, נוח, אינטואיטיבי, ובעיקר לא מציק. לכו לסקודה ללמוד.

ההפתעה מגיעה בתחנת הדלק. רשמית צריכת הדלק של הסופרב הזו עומדת על כ 12.8 ק"מ לליטר. בפועל עם רגל מאוד כבדה על הגז, צריכת הדלק עמדה על נתון של 9.3 ק"מ לליטר. אבל כשהרגל ירדה, והנהיגה הפכה להיות מודעת וחסכונית, סחטה הסופרב הזו 17.2 ק"מ מכל ליטר בנזין. רוצה לומר – צריכת הדלק היא לחלוטין בשליטתכם.

בתחום הבטיחות לא תופתעו לדעת כי כל דגמי הסופרב מצויידים בסט מערכות בטיחות אקטיביות מלא – בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה ועוד. בהתאם ציון איבזור הבטיחות עומד על 7. כרכב אירופאי מובהק, הסופרב נבחנה גם במבחן הבטיחות של ה EuroNcap  וקיבלה ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.


סופרב L&K. צילום יואב פולס

מחירים, ביקורת ותחרות

הסופרב משווקת כאמור עם מנוע 1.5 ליטר בשלוש רמות איבזור. סלקשן במחיר של 202.5 אש"ח, אדוונס במחיר של 220.0 אש"ח, ו-סטייל במחיר של 231.5 אש"ח. רכב המבחן, עם מנוע 2.0 ליטר ברמת גימור L&K משווק במחיר של 284.0 אש"ח.

הביקורת העיקרית שיש לי כלפי הסופרב המצויינת הזו נוגעת למחיר שעלול להרחיק לקוחות פוטנציאליים. ואולי עוד משהו קטן,  אחרי נהיגה של כמה מאות ק"מ באירופה בסופרב סטיישן, הרכב הזה במרכב סטיישן קרוב מאוד להיות רכב מושלם. רק שמרכב הסטיישן של הסופרב על אף שמאוד מאוד פופולרי באירופה, לא משווק בארץ, וחבל.

התחרות של הסופרב כרכב 'מנהלים' נמצאת מול היונדאי סונטה ההיברידית שמחירה מתחיל ב 220.0 אש"ח ועד 235.0 אש"ח או טויוטה קאמרי שמחירה מתחיל ב 215.0 אש"ח עד 230.0 אש"ח. אבל התחרות האמיתית של הסופרב היא מצד רכבי המנהלים החשמליים דוגמת האקספנג P7 שמחירה מתחיל ב 215.0 אש"ח ועד 282.0 אש"ח לפרפורמנס, ואולי התחרות הכי משמעותית של הסופרב מגיעה מהבית, מהפולקסווגן ID7 המרשימה שמחירה כבר 323.0 אש"ח.

ציון מסכם:

סופרב 2.0 L&K

נוחות

4.5

דינמיות / שטח

5

צריכת דלק / טווח חשמלי

4.2

איבזור

4.5

בטיחות

4.7

עיצוב

4.2

תמורה למחיר VFM

4

ממוצע

4.4

 


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 26/04/2025 23:06
    הגב לתגובה זו
    ובכן אלו האות הראשונה של השמות Laurin
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.