מטריקס רוכשת את אורטק שיווק בסכום שמוערך בעשרות מיליוני שקלים
מטריקס מטריקס 1.92% שבשליטת פורמולה פורמולה מערכות -0.84% העוסקת באספקת פתרונות תוכנה ושיווק מוצרי חומרה ותוכנה דיווחה על רכישת אורטק שיווק, המספקת פתרונות יצור, הרכבה ובדיקות לתעשיות האלקטרוניקה והסמיקונדוקטור החברה הוקמה לפני 38 שנה על ידי משה אורט שמנהל אותה עד היום. מטריקס ציינה כי רכישתה תיעשה במספר שלבים ותושלם תוך שלוש שנים. סכום העסקה לא פורסם אך הוא מוערך בעשרות מיליוני שקלים.
אורטק מייבאת, מפיצה, מוכרת ומספקת מכונות ייצור אוטומטיות להרכבת רכיבים ומכונות לבדיקות אוטומטיות של תהליכי ההרכבה והרכיבים בקווי הייצור. לקוחותיה הם שחקנים בתחומי מכשור תעשייתי, רפואי, צבאי, לייזרים וסנסורים ליישומים אזרחים וביטחוניים, מערכות לתקשורת אופטית, מערכות מכ"ם למכוניות ועוד. החברה מספקת שרות טכנולוגי ותהליכי וכן תמיכה באפיון ותכנון מכונות יצור ייעודיות. אורטק צפויה להשתלב באשכול סחר ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים במטריקס, הכולל גם את פעילות החברות רדט, אסיו ויז'ן, גסטטנר וקליבר הנדסה ומחשבים.
משה אורט, מנכ"ל ובעלים של אורט שיווק, וליאת טננהולץ, סמנכ"לית מיזוגים ורכישות במטריקס; קרדיט: יחצ
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- מטריקס: ההכנסות עלו כ-9%, הרווח הנקי גדל ב-4.4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנו גאים לכלול את אורטק באשכול סחר ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים של מטריקס", מסר מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. "אנו נספק מעטפת מקיפה לכל צרכי החברה כדי שתמשיך לצמוח ולגדול. במגעים לרכישת אורטק נחשפנו לחברה איכותית, מצליחה, רווחית ומקצועית שעם צוות קטן ומקצועי זוכה להצלחה עשרות שנים. רכישה זו מצטרפת למעל מאה מיזוגים ורכישות מוצלחים שביצעה מטריקס עד היום, המסייעים לנו להמשיך לצמוח להעמיק ולהתרחב לתחומים חדשים".
"אנו שמחים וגאים להצטרף לחברת פתרונות הטכנולוגיה הגדולה ביותר בישראל, חברה עם רקורד מוכח בהצלחה ברכישה ומיזוג חברות", מסר לדברי משה אורט, מנכ"ל ובעלים של אורטק. "אבן דרך זו לאחר 38 שנות פעילות אורטק, היא תוצאת עבודה לאורך שנים של צוות עובדים מקצוענים, מסורים ובעלי תודעת שירות מהגבוהות בתעשייה. תודתי נתונה לכל אחד ואחת מהם. כמו כן תודתי ללקוחותינו ולספקי הציוד שלנו על עבודה משותפת לאורך שלושה עשורים ויותר. הגידול הצפוי של חברת אורטק עם ההצטרפות למטריקס יניב ערך לעובדי החברה וללקוחותיה שחלקם לקוחות קיימים ואסטרטגיים של מטריקס כיום".
מטריקס מעסיקה כ-11.5 אלף עובדים והיא אחת מהמעסיקות הגדולות בשוק ההייטק בישראל. מטריקס עוסקת בביצוע פרוייקטי ייעוץ אסטרטגיים ואינטגרציה, פיתוח ויישום טכנולוגיות ויישומים ארגוניים, פתרונות ושירותי תשתית מקומיים ובענן, שירותי מיקור חוץ, אופשור ונירשור, הדרכה והטמעה, ייצוג ושיווק מוצרי תוכנה מובילים מהעולם ועוד.
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
את הרבעון השלישי סיכמה מטריקס עם הכנסות של 1.41 מיליארד שקל, גידול של כ-6.5% לעומת 1.33 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-69.7 מיליון שקלים, (כ- 4.9% מהמכירות), לעומת כ-56.7 מיליון שקלים (כ- 4.3% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-22.8%. מניית מטריקס נסחרת לפי שווי של 5.3 מיליארד שקל ולפי מכפיל רווח של 20 אחרי עלייה של 27% מתחילת השנה ושל 25% בשנה האחרונה.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?