דינה בן טל אל על
צילום: יחצ
ראיון

מנכ"לית אל על: "בסיכום ארבעת הרבעונים האחרונים אנחנו רווחיים". האם זה יהיה עקבי?

אל על ממשיכה להשתפר, רושמת רווח תפעולי של 9 מיליון דולר והפסד של 34 מיליון דולר; זה "הרבעון ראשון הטוב ביותר שלה מאז ההפרטה ב-2005" עם עלייה של 17% בהכנסות לעומת 2019 (כלומר לפני הקורונה) ותזרים של 73 מיליון דולר - אבל יש לה עוד הרבה דרך כדי להצליח; המשקיעים אוהבים את השיפור בשנה וחצי האחרונות והמניה השלימה עליה של 80%: אל על: "שיעורי תפוסה של 85% - זה כמו קיץ. כל אחוז זה 5 מיליון דולר שיורדים עד למטה"
נתנאל אריאל | (8)

חברת התעופה אל על אל על -1.33%  רושמת את "הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז ההפרטה ב-2005", כאשר ביחס לרבעון הראשון של 2019 (לפני הקורונה) מדובר בעלייה של 17% בהכנסות ל-500 מיליון דולר (לעומת 428.6 מיליון ברבעון המקביל ב-2019 ולעומת 283 ברבעון המקביל בשנה שעברה). היא גם רושמת, בפעם הראשונה מאז 2005, רווח תפעולי קטן של 9 מיליון דולר. האם זה מרשים? לא במיוחד, זה רק אומר שהשנים הקודמות היו גרועות - אל על הפסידה בחצי מהשנים בעשור שקדם לקורונה, כלומר היא הייתה בבעיה קשה עוד קודם, אבל כעת יש שיפור, תחת ההנהלה החדשה וזה נותן תקווה לחברה. היא מצליחה להשתפר וזה טוב מבחינתה. המשקיעים בינתיים רואים את השיפור בשנה האחרונה ומתגמלים את המניה בעליה של יותר מ-80%. אל על גם דיווחה ברבעון הקודם על צפי לעליה של 15% בהכנסות מדי שנה. מנכ"לית אל על דינה בן-טל גננסיה מדברת על שיעורי התפוסה הגבוהים : "שיעורי תפוסה של 85% - זה כמו קיץ, ב-2019 היינו על 80%. כל אחוז זה 5 מיליון דולר שיורדים עד למטה". מתי תעברו לרווחיות, ויותר מזה לרווחיות עקבית? בן-טל: "שמנו בתוכנית האסטרטגית תוכנית שנועד להביא אותנו ליציבות ברווחיות. היציבות צריכה להימדד על בסיס שנתי. בנטרול הרבעון האחרון של האומיקרון תראה שאנחנו כבר בשנה האחרונה היינו רווחיים. עכשיו אנחנו מדברים על הרבעון שהסתיים - הייתה פתיחת שנה חזקה, למרות שזה רבעון חלש עונתית, הראנו את מגמת המכירות, ההכנסות לצד הגיוון שאנחנו פועלים ליצור בהכנסות במטרה לייצר שולי רווח יותר גבוהים.  אתם מאמינים שתגיעו לרווחיות השנה? "אם לא הייתי מאמינה בתוכנית האסטרטגית לא הייתי מעזה להשיק אותה ולדבר עליה מדי רבעון" שנים דיברתם על כך שהתחרות לא הוגנת בטיסות למזרח כי אתם לא יכולים לטוס ישירות. עכשיו זה נפתח, אתם צופים שיפור משמעותי אבל כעת מתלוננים על התחרות כאשר חברות חדשות גם פתחו קווים במקביל אליכם? "שמנו מטרה לגדול בנתחי השוק בכל הרשת. נתיב מקוצר מייצר הזדמנות אבל גם לא מעט תחרות עם חברות נוספות שנכנסו. אבל בלי קיצור נתיבי הטיסה לא היינו יכולים לטוס פעמיים ביום למזרח בטיסות ישירות, טסים 3 פעמים בשבוע לפוקט (תאילנד), לא היינו יכולים לדבר על טיסות לאוסטרליה בלי זה, גם להודו לא היינו חוזרים בלי נתיב מקוצר. אנחנו בעד התחרות, למרות שזה מכניס גם מתחרים כמובן". בחברה הוסיפו עוד כי תשלומי השכר בחברה ירדו ב-17 מיליון דולר וכעת הם מהווים 25% מההכנסות של החברה, לעומת 33% קודם לכן. בעלויות. החברה חתמה על הסכמי שכר אבל גם צמצמה משמעותית את כח האדם כדי להתייעל - וגם זה יעזור לה להשתפר. אחת הבעיות הגדולות של אל על הייתה מצבת כח אדם גדולה מדי, ועד עובדים חזק מדי, שמנעו אפשרות שיפור והתייעלות. עם זאת, אל על בכל זאת רושמת הפסד של 34.4 מיליון שקל, שיפור לעומת הפסד של 55 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019, וביחס להפסד של 66.4 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה.  ה-EBITDAR של אל על היה חיובי בגובה של כ-60 מיליון דולר, לעומת 16 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2019. ההפסד לפני מס עמד על 26 מיליון דולר, לעומת 71 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019. הרבעון הסתיים עם תזרים מזומנים של 73 מיליון דולר. המכירות ברבעון הסתכמו ב-674 מיליון דולר - כלומר ההכנסות כנראה יגדלו גם בהמשך וזה בהחלט חיובי מבחינת החברה. מחירי הדלק הסילוני ירדו ברבעון האחרון אבל הם גבוהים ב-29% לעומת המחירים ב-2019: השינוי במחירי הדלק הסילוני. מקור: דוחות אל על אל על רוצה להגדיל את צי המטוסים שלה ל-60 עד שנת 2028, והיא חוזרת לטוס למומבי וניו דלהי בהודו. סאן דור השיקה קו לאיסטנבול והיא החלה לטוס גם פאפוס, נאפולי, מונטנגרו. ואל על גם מעוניינת להתחיל בטיסות לאוסטרליה, הפיליפינים וכן מקומות נוספים בארה"ב. דוחות אל על לרבעון הראשון של 2023 אל על חתמה לאחרונה על מזכר הבנות עם חברת 'איסתא', במטרה לשווק מוצרים משלימים בתחום התיירות. על פי התוכנית, אל על תחזיק ב-40% מהחברה המשותפת, איסתא תחזיק ב-40% וקני רוזנברג יחזיק ב-20%. כלומר - הבעלות בפועל תהיה של קני רוזנברג ואל על. דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "הרבעון הראשון הוא נקודת פתיחה מצוינת עבורנו, ומפה רק נגביר את הקצב. אנחנו ממוקדים ביישום האסטרטגיה החדשה עם ארגון גמיש, יעיל ובשל לתהליך, שבסופו נהיה חברה חזקה פיננסית ותזרימית, ורחבה יותר מבחינת מגוון השירותים והמוצרים; עם עלייה חזקה בשיעור התפוסה ל-85.3%". ינקל'ה (יעקב) שחר, סמנכ"ל הכספים הנכנס: "למרות סביבת המאקרו המאתגרת הצלחנו לחתוך את ההפסד הנקי, לעבור לרווח תפעולי ולעשות קפיצה משמעותית בהכנסות, למרות כושר ייצור של 93%. תזרים המזומנים שלנו יאפשר לנו גמישות מימונית וכן מרחב טוב יותר למימוש האסטרטגיה החדשה״. מניית אל על נסחרת כעת במחיר של 4.41 שקלים ושווי שוק של 840 מיליון שקל. לאחרונה הבעלים קני רוזנברג עלה לאחזקה של 50%, לאחר הצעת רכש לרכישת 5% ממניות החברה במחיר של 4.2 שקלים למניה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    תומר 29/05/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    מזמן היה קורה והמניה היתה כבר ב1000 חזירים
  • 4.
    בני 24/05/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    אני הפסקתי לטוס איתם לעבודה לפני שנים. חרא חברה.יקרים,מאחרים,חא טסה בשבת, תכנית נוסע מתמיד מזעזעת..בקיצור, מי שמוכן לשלם יותר ולהתקע בחול לסופש בשביל לשבוע עידן רייכל בנחיתה..אני מרחם עליו
  • תום 29/05/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    איש פח
  • חרדים בעיקר. (ל"ת)
    שי 25/05/2023 09:41
    הגב לתגובה זו
  • רק אני ועוד חמישה מיליון נוסעים (ל"ת)
    אמיר 24/05/2023 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יהודי 24/05/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    בלי חלטורות וחברות בת אלא שמירת שבת מלאה
  • 2.
    עודו 24/05/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    בטיסות האחרונות שלי אני סוף סוף מרגיש שאני טס בחברה לאומית ועם שירות מעולה כמצופה מחברה לאומית
  • 1.
    מפריח השערוריות 24/05/2023 10:42
    הגב לתגובה זו
    שאל על הולכת בדרך הנכונה.כל הכבוד!
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן 0.83%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מדד הבנקים יורד 1.1%, מדד הנדל"ן מאבד 1%; הירידות בשוק מעמיקות

אחרי הפתיחה החיובית ברקע דוחות אנבידיה, המדדים עברו לירידות שהולכות ומעמיקות; עונת הדוחות ממשיכה: תדיראן מאכזבת, על בד קופצת, ומה התשואה להון של בנק הפועלים?
מערכת ביזפורטל |

היום האחרון לשבוע המסחר נפתח במגמה חיובית שעברה לשלילית, כאשר מדד ת"א 35 יורד 0.6% ומדד ת"א 90 יורד 1%. 


 וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה? לא כולן נהנות ממהפכת הבינה המלאכותית. וויקס Wix.com -19.87%    צונחה אתמול בכ-20% למרות דוחות שעקפו את הצפי, ברקע תחזית מאכזבת. לצד זאת, גובר החשש שהחברה מפגרת מאחורי מהפכת ה-AI, המאיימת על היתרון המרכזי שלה, בניית אתרים מהירה וידידותית, יכולת שהופכת היום לפשוטה וזמינה באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית. גם העלייה בהוצאות השיווק וההשקעה במוצרי AI מגבירה את הלחץ. הדוחות עצמם מציגים צמיחה של 14% להכנסות ונתונים מרשימים בפלטפורמת Base44 שמוסיפה מעל אלף מנויים משלמים ביום, אך בשלב זה המשקיעים רוצים הוכחות ליכולת של וויקס להתמודד עם התחרות החדשה. מי שעוקב אחרינו לא מופתע. למעשה, וויקס "הודתה" בעצמה שהבינה המלאכותית מאיימת על החברה וזו הסיבה שרכשה את Base44 - וויקס מודה: הבינה המלאכותית מאיימת עלינו. אתמול המניה ירדה לרמות שלא נראו מאז 2023.


רגע לפני שנתחיל עם המדווחות, הנה משהו שחייבים לדבר עליו. הודעה טובה שמקפיצה את המניה רגע לפני דוחות. הדפוס הזה חוזר על עצמו מידי עונה: הודעה חיובית שמנסה לרכך תוצאות מאכזבות - בהייפר הוציאו לפני יומיים הודעה מלאת אוויר על הזמנות מצטברות מלקוח קיים ולא שכחו לשלב בה את מילת הקסם "AI"; הודעות חיוביות הן במקרים רבים פורומו לדוחות גרועים הודעות חיוביות לפני דוח גרוע, ככה מנסים "לסדר" את המשקיעים; המקרה של הייפר גלובל. יש עוד משהו שעשוי להתפתח בכיוון הזה, וזה קורה אצל חברת מיטרוניקס מיטרוניקס -0.48%  . החברה נמצאת מזה תקופה ארוכה בירידות, אחרי שאיבדה מעל 90% מערכה מהשיא שרשמה לפני כמה שנים, והחברה מאכזבת את המשקיעים בכמעט כל דוח כספי שהיא מפרסמת לאחרונה. הדוח האחרון אפילו גרם למנכ"ל לעזוב את החברה אחרי חיתוך של עוד 72% ברווח (צרות בצרורות במיטרוניקס: הרווח נחתך ב-72%, המנכ"ל הודיע על פרישה). לאחרונה, וממש רגע לפני שיפורסמו הדוחות, החברה הודיעה על מינוי מנכ"ל חדש שיחל את תפקידו בינואר (יציף ערך במיטרוניקס? המניה קופצת לאחר מינוי רפי בן עמי למנכ"ל). זה כמובן מעלה תהיה האם הדוח הולך להיות חלש במיוחד, וכבר עכשיו החברה מכינה "תירוצים", כאשר היא תוכל "להאשים" את חילופי המשמרות, ותגיד למשקיעים שאת התוצאות של פעילות המנכ"ל החדש נוכל לראות רק ברבעון הראשון של 2026 לכל המוקדם שיפורסמו בחודש מאי 2026. זה מאפשר לחברה תקופת "גרייס" לא מבוטלת. בכל מקרה, יהיה מעניין לראות את התוצאות של החברה בפועל.

חברות מדווחות

התאוששות בשוק הדיור? מה מספרים הדוחות של דמרי? דמרי 1.52%  החברה מספרת על גידול במכירות ברבעון הרביעי אך לא מציינת כמה מהגידול נובע מביקוש אמיתי בשוק החופשי וכמה ממכירות מחיר למשתכן; מה אפשר ללמוד מזה?

פועלים פועלים -1.2%  - בנק הפועלים מסכם רבעון שלישי עם רווח נקי של כ-2.8 מיליארד שקל ותשואה להון של 17.6%, עם זאת בנטרול רווח חד פעמי הרווח עמד על כ-2.4 מיליארד ותשואה להון של 15.2%. פועלים: רווח נקי של 2.8 מיליארד שקל; התשואה להון 17.6%

תדיראן תדיראן גרופ -9.4%  למרות שהרבעון השלישי הוא החזק ביותר עונתית, תדיראן מסכמת ירידה דו ספרתית בהכנסות ושחיקה בכל מדדי הרווחיות; החברה עדיין מאשררת יעד של 2.5 מיליארד שקל ל-2026, אך בפועל החברה מציגה צמיחה שלילית והפסד מצטבר מתחילת השנה תדיראן: ירידה נוספת בהכנסות וברווח, והיעדים נראים רחוקים מתמיד