רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ
ראיון

"עכשיו אחרי הקורונה - הביקושים לחידוש ושיפור המטוסים חוזרים"

מנכ"ל מנועי בית שמש, רם דרורי, מספר על ההסכם החדש בהיקף 45-60 מ' ד' והתאוששות התעופה. לא מאמין שתחבורה ירוקה ויבשתית תחליף את המטוסים, ומזכיר כי למרות השם הנוצץ - גם רכב 'ירוק' נוסע בזכות חשמל שמיוצר תוך יצירת זיהום אוויר
איתי פת-יה | (5)

מנועי בית שמש -0.14% הודיעה על הסכם מסגרת שחתמה מול לקוחה אסטרטגית לייצור חלקי מנועים מתקדמים, כשצפי ההכנסות ממנו הוא 45 מיליון דולר עם פוטנציאל להגדלתן לעד 58 מיליון דולר. בשיחה עם ביזפורטל, מספר המנכ"ל רם דרורי על העסקה וכן על מצב העסקים בימים אלה, התלויים בהתאוששות בתחום התעופה. "מטעמים של דיסקרטיות מול הלקוח לא פירטנו אילו חלקים בדיוק נייצר עבורו", הוא אומר. "באופן כללי מנועי בית שמש מייצרת חלקים סובבים קריטיים לליבת מנועי מטוסים – בעיקר להבים ודיסקים".

הלקוחה היא בעצמה יצרנית של חלקי מנועים, מדוע היא זקוקה למיקור חוץ אצל חברות מסוגכם? נדרשת מומחיות מיוחדת שאין לה?

"ליצרנית המנועים אמנם יש יכולות ייצור עצמיות אבל הן לא מכסות 100% מהקיבולת הדרושה לה ולכן היא מסתמכת בנתח מסוים על מיקור חוץ, כמו במקרה הזה. בדרך כלל יעשו את מיקור החוץ מול יצרנים שיודעים להוכיח יכולת לעמוד בדרישות של מוצר שכזה, שהן מאד גבוהות והחסמים גדולים מאד. ללקוחה בהסכם הנוכחי יש שיקולים משלה מה להשאיר בבית ומה להוציא החוצה. לשמחתנו יש לנו קשר טוב איתה והיא סומכת עלינו".

את צפי ההכנסות גזרתם מאורך חיים מינימלי של 21 שנה למנועים שמייצרת הלקוחה – מה המקסימום?

"למנוע סילוני אורך חיים שמגיע גם ל 30-40 שנה בייצור סדרתי. אם מוסיפים את ה'אפטר מרקט' זה יכול להיות גם יותר. קשה להגיד במדויק ואנחנו מספקים מצדנו הערכות, שעומדות כאמור על 21 שנים".

חוץ מאורך חיי המנוע וצפי ההכנסות, מה תוכלו לומר מבחינת מכירות כמותיות בעסקה? הן בעצם תלויות בלקוחות של הלקוחה שלכם.

"זה דגש חדש של מנוע של הלקוחה לפלטפורמה שיצאה עכשיו לשוק., שלא קשורה לקורונה ונגזרותיה. הסכומים שנתנו מתבססים על הזמנות בפועל שקיבלה הלקוחה ובחלקם על צפי מכירות שלה, אבל לא חשפנו את המספרים".

והכמות הזו שלא חשפתם, מבוססת בעצם על הזמנות של מטוסים חדשים על ידי חברות התעופה? אם כן, איך הדברים נראים כרגע – עד כמה חברות התעופה מחדשות את הציים?

"גם על הזמנות מטוסים חדשים וגם על חלקים לסרוויס - מנועים שירדו לטיפולים בהמשך. אני יכול לומר שהעסקה הזו מיועדת לפלטפורמה. כרגע מה שאנחנו רואים בשוק התעופה האזרחית זה שבסך הכל המטוסים והמנועים החדשים שנכנסו לשוק לפני כמה שנים מוכיחים התייעלות תפעולית יפה מבחינת חיסכון בדלק, הפחתת זיהום ורעשים, ועל כן בגדול החברות ממשיכות לייצר ביקוש. באופן ספציפי כמובן שבשנת הקורונה כולם עשו תהליך בלימה אבל עכשיו, ככל שהשוק הולך ונפתח, חוזרים הביקושים וזה סימן מעודד. כאמור, מבחינה תפעולית לחברות התעופה יש אינטרס להמשיך את מהלך חידוש הציים".

"ברור לכולם שהשוק יחזור לעצמו"

מנועי בית שמש שבשליטת (35%) קרן פימי פועלת בשני מגזרים, האחד הוא יצור חלקים למנועי סילון והשני הוא שירותים ומוצרים לשוק התעופה האזרחי והצבאי. מרבית המכירותיה הן לשוק האזרחי. את הרבעון הראשון של 2021 סגרה החברה עם ירידה של כ-48% במכירות, שהסתכמו בכ-28 מיליון דולר מול כ-49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-1 מיליון דולר, לעומת כ-4.8 מיליון דולר, ה-EBITDA עמד על כ-1.4 מיליון דולר מול כ-6.6 מיליון דולר והחברה עברה להפסד של כ-963 אלף דולר, לעומת רווח של כ-3.7 מיליון דולר שנה קודם לכן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בתחילת 2020, טרם התפשטות הקורונה בעולם המערבי, היה שער המניה 145 שקל בשיא. לאחר מכן צנחה המניה בחדות בקרוב ל-70% לשער של 45 שקלים. מאז הספיקה לעלות חזרה בכ-50%, כשכעת השער הוא 69 שקל, המשקף לחברה שווי של 610 מיליון שקל - עדיין רחוק בכ-50% מהשיא בינואר אשתקד.

התאוששות המניה, אמנם לא באופן מלא, מעידה  בעיקר על ציפיות המשקיעים לעתיד. השאלה היא איך נראים עסקי החברה בהווה מבחינת התלות בשוק התעופה. דרורי אכן מתייחס לכך בשיחה עמו: "ההתאוששות של הענף הזה היא תהליך שלוקח זמן ואנחנו עוד לא יודעים לדייק אותו מבחינת הקצב. ועדיין, ברור לכולם שהשוק יחזור לעצמו, פשוט כרגע יש אי וודאות לגבי מתי. לשבת במטוס עם 150-250 איש זה פחות מטרידה בהיבט הקורונה. הבעיה הגדולה היא ההנחיות הלא ברורות של מעברי גבול בין מדינות".

ולסיום, בעתיד הרחוק יותר – אתם רואים תרחיש שבו באירופה או ארצות הברית יהיו פחות טיסות אזרחיות בפנים היבשת, ויתעדפו כחלופה תחבורה יבשתית – רכבות או רכבים - מטעמים סביבתיים?

"כרגע הנחת העבודה היא שיהיה שינוי בהרגלי הצריכה של התנועה האווירית, וצריך להדגיש שבינתיים דווקא כשמדברים על התאוששות בתחום רואים את הטיסות הפנים יבשתיות או בתוך המדינות, מה שנקרא ה'דומסטיק', חוזרות בקצב מהיר יותר מה'אינטרנשיונל'. יש פה שני גורמים שצריך להתייחס אליהם: הראשון הוא האלטרנטיבות היבשתיות, שהן גם כן מזהמות. רכב חשמלי 'ירוק' הרבה יותר מרכבים מונעי דלק ועדיין יצור החשמל עבורם מזהם. מעבר לכך נסיעה ברכב חשופה למגבלות של תשתיות - כלומר פקקים.

שנית, כמו שציינתי קודם לפלטפורמות החדשות בתחום התעופה יעדי הפחתת זיהום מאד משמעותיים, שמונחים הן על ידי הרגולציה והן על ידי היצרניות עצמן. ברור שטיסה היא לא דבר שתורם לאיכות הסביבה, אבל עדיין השינויים בתחום מביאים להפחתת הזיהום ברמה משמעותית. אני מכיר את התנועות האלה שמנסות לייצר חלופות לטיסות והן באמת מושכות הרבה באזז. אבל, התנועה האווירית, בוודאי הדומסטיק עליו דיברנו, היא ברמה כל כך יעילה ובמחיר כל כך נמוך שאני לא מניח שנראה שינוי לטובת התחבורה היבשתית. חברות הלואו קוסט מטיסות אותך היום 2-4 שעות ב-50-100 דולר. עדיין צריך לומר את הדברים בזהירות, דברים יכולים לקרות".

גרף מניית מנועי בית שמש:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנכל חח"י 22/06/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    סולרי, רוח ...במקרה הכי גרוע: גז טיבעי חוץ מזה: בלילה תחנת הכח עובדת על פארש (המשק ישן) לכן, טעינת רכבים לא מוסיפה זיהום.
  • סע עם רכב ללונדון (ל"ת)
    שמוליק 22/06/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/06/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
    גם את הרכב החשמלי יחליף מונע מימני או הברידי חשמלי מימני וגם מטוסים אבל זה יקח עוד כמה שנים כדאי לך מעכשיו להתחיל להערך למנועי מימן לפחות במודעות העסקית.
  • 2.
    TL 22/06/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
    על כן העתיד נמצא על הקרקע - דרך צינורות וואקום יותר פשוט מול כל השכלולים הנדרשים עבור מטוס
  • 1.
    מבין 22/06/2021 12:56
    הגב לתגובה זו
    התעופה גוססת
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.