רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ
ראיון

"עכשיו אחרי הקורונה - הביקושים לחידוש ושיפור המטוסים חוזרים"

מנכ"ל מנועי בית שמש, רם דרורי, מספר על ההסכם החדש בהיקף 45-60 מ' ד' והתאוששות התעופה. לא מאמין שתחבורה ירוקה ויבשתית תחליף את המטוסים, ומזכיר כי למרות השם הנוצץ - גם רכב 'ירוק' נוסע בזכות חשמל שמיוצר תוך יצירת זיהום אוויר
איתי פת-יה | (5)

מנועי בית שמש 0.76% הודיעה על הסכם מסגרת שחתמה מול לקוחה אסטרטגית לייצור חלקי מנועים מתקדמים, כשצפי ההכנסות ממנו הוא 45 מיליון דולר עם פוטנציאל להגדלתן לעד 58 מיליון דולר. בשיחה עם ביזפורטל, מספר המנכ"ל רם דרורי על העסקה וכן על מצב העסקים בימים אלה, התלויים בהתאוששות בתחום התעופה. "מטעמים של דיסקרטיות מול הלקוח לא פירטנו אילו חלקים בדיוק נייצר עבורו", הוא אומר. "באופן כללי מנועי בית שמש מייצרת חלקים סובבים קריטיים לליבת מנועי מטוסים – בעיקר להבים ודיסקים".

הלקוחה היא בעצמה יצרנית של חלקי מנועים, מדוע היא זקוקה למיקור חוץ אצל חברות מסוגכם? נדרשת מומחיות מיוחדת שאין לה?

"ליצרנית המנועים אמנם יש יכולות ייצור עצמיות אבל הן לא מכסות 100% מהקיבולת הדרושה לה ולכן היא מסתמכת בנתח מסוים על מיקור חוץ, כמו במקרה הזה. בדרך כלל יעשו את מיקור החוץ מול יצרנים שיודעים להוכיח יכולת לעמוד בדרישות של מוצר שכזה, שהן מאד גבוהות והחסמים גדולים מאד. ללקוחה בהסכם הנוכחי יש שיקולים משלה מה להשאיר בבית ומה להוציא החוצה. לשמחתנו יש לנו קשר טוב איתה והיא סומכת עלינו".

את צפי ההכנסות גזרתם מאורך חיים מינימלי של 21 שנה למנועים שמייצרת הלקוחה – מה המקסימום?

"למנוע סילוני אורך חיים שמגיע גם ל 30-40 שנה בייצור סדרתי. אם מוסיפים את ה'אפטר מרקט' זה יכול להיות גם יותר. קשה להגיד במדויק ואנחנו מספקים מצדנו הערכות, שעומדות כאמור על 21 שנים".

חוץ מאורך חיי המנוע וצפי ההכנסות, מה תוכלו לומר מבחינת מכירות כמותיות בעסקה? הן בעצם תלויות בלקוחות של הלקוחה שלכם.

"זה דגש חדש של מנוע של הלקוחה לפלטפורמה שיצאה עכשיו לשוק., שלא קשורה לקורונה ונגזרותיה. הסכומים שנתנו מתבססים על הזמנות בפועל שקיבלה הלקוחה ובחלקם על צפי מכירות שלה, אבל לא חשפנו את המספרים".

והכמות הזו שלא חשפתם, מבוססת בעצם על הזמנות של מטוסים חדשים על ידי חברות התעופה? אם כן, איך הדברים נראים כרגע – עד כמה חברות התעופה מחדשות את הציים?

"גם על הזמנות מטוסים חדשים וגם על חלקים לסרוויס - מנועים שירדו לטיפולים בהמשך. אני יכול לומר שהעסקה הזו מיועדת לפלטפורמה. כרגע מה שאנחנו רואים בשוק התעופה האזרחית זה שבסך הכל המטוסים והמנועים החדשים שנכנסו לשוק לפני כמה שנים מוכיחים התייעלות תפעולית יפה מבחינת חיסכון בדלק, הפחתת זיהום ורעשים, ועל כן בגדול החברות ממשיכות לייצר ביקוש. באופן ספציפי כמובן שבשנת הקורונה כולם עשו תהליך בלימה אבל עכשיו, ככל שהשוק הולך ונפתח, חוזרים הביקושים וזה סימן מעודד. כאמור, מבחינה תפעולית לחברות התעופה יש אינטרס להמשיך את מהלך חידוש הציים".

"ברור לכולם שהשוק יחזור לעצמו"

מנועי בית שמש שבשליטת (35%) קרן פימי פועלת בשני מגזרים, האחד הוא יצור חלקים למנועי סילון והשני הוא שירותים ומוצרים לשוק התעופה האזרחי והצבאי. מרבית המכירותיה הן לשוק האזרחי. את הרבעון הראשון של 2021 סגרה החברה עם ירידה של כ-48% במכירות, שהסתכמו בכ-28 מיליון דולר מול כ-49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי הסתכם בכ-1 מיליון דולר, לעומת כ-4.8 מיליון דולר, ה-EBITDA עמד על כ-1.4 מיליון דולר מול כ-6.6 מיליון דולר והחברה עברה להפסד של כ-963 אלף דולר, לעומת רווח של כ-3.7 מיליון דולר שנה קודם לכן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בתחילת 2020, טרם התפשטות הקורונה בעולם המערבי, היה שער המניה 145 שקל בשיא. לאחר מכן צנחה המניה בחדות בקרוב ל-70% לשער של 45 שקלים. מאז הספיקה לעלות חזרה בכ-50%, כשכעת השער הוא 69 שקל, המשקף לחברה שווי של 610 מיליון שקל - עדיין רחוק בכ-50% מהשיא בינואר אשתקד.

התאוששות המניה, אמנם לא באופן מלא, מעידה  בעיקר על ציפיות המשקיעים לעתיד. השאלה היא איך נראים עסקי החברה בהווה מבחינת התלות בשוק התעופה. דרורי אכן מתייחס לכך בשיחה עמו: "ההתאוששות של הענף הזה היא תהליך שלוקח זמן ואנחנו עוד לא יודעים לדייק אותו מבחינת הקצב. ועדיין, ברור לכולם שהשוק יחזור לעצמו, פשוט כרגע יש אי וודאות לגבי מתי. לשבת במטוס עם 150-250 איש זה פחות מטרידה בהיבט הקורונה. הבעיה הגדולה היא ההנחיות הלא ברורות של מעברי גבול בין מדינות".

ולסיום, בעתיד הרחוק יותר – אתם רואים תרחיש שבו באירופה או ארצות הברית יהיו פחות טיסות אזרחיות בפנים היבשת, ויתעדפו כחלופה תחבורה יבשתית – רכבות או רכבים - מטעמים סביבתיים?

"כרגע הנחת העבודה היא שיהיה שינוי בהרגלי הצריכה של התנועה האווירית, וצריך להדגיש שבינתיים דווקא כשמדברים על התאוששות בתחום רואים את הטיסות הפנים יבשתיות או בתוך המדינות, מה שנקרא ה'דומסטיק', חוזרות בקצב מהיר יותר מה'אינטרנשיונל'. יש פה שני גורמים שצריך להתייחס אליהם: הראשון הוא האלטרנטיבות היבשתיות, שהן גם כן מזהמות. רכב חשמלי 'ירוק' הרבה יותר מרכבים מונעי דלק ועדיין יצור החשמל עבורם מזהם. מעבר לכך נסיעה ברכב חשופה למגבלות של תשתיות - כלומר פקקים.

שנית, כמו שציינתי קודם לפלטפורמות החדשות בתחום התעופה יעדי הפחתת זיהום מאד משמעותיים, שמונחים הן על ידי הרגולציה והן על ידי היצרניות עצמן. ברור שטיסה היא לא דבר שתורם לאיכות הסביבה, אבל עדיין השינויים בתחום מביאים להפחתת הזיהום ברמה משמעותית. אני מכיר את התנועות האלה שמנסות לייצר חלופות לטיסות והן באמת מושכות הרבה באזז. אבל, התנועה האווירית, בוודאי הדומסטיק עליו דיברנו, היא ברמה כל כך יעילה ובמחיר כל כך נמוך שאני לא מניח שנראה שינוי לטובת התחבורה היבשתית. חברות הלואו קוסט מטיסות אותך היום 2-4 שעות ב-50-100 דולר. עדיין צריך לומר את הדברים בזהירות, דברים יכולים לקרות".

גרף מניית מנועי בית שמש:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנכל חח"י 22/06/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    סולרי, רוח ...במקרה הכי גרוע: גז טיבעי חוץ מזה: בלילה תחנת הכח עובדת על פארש (המשק ישן) לכן, טעינת רכבים לא מוסיפה זיהום.
  • סע עם רכב ללונדון (ל"ת)
    שמוליק 22/06/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/06/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
    גם את הרכב החשמלי יחליף מונע מימני או הברידי חשמלי מימני וגם מטוסים אבל זה יקח עוד כמה שנים כדאי לך מעכשיו להתחיל להערך למנועי מימן לפחות במודעות העסקית.
  • 2.
    TL 22/06/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
    על כן העתיד נמצא על הקרקע - דרך צינורות וואקום יותר פשוט מול כל השכלולים הנדרשים עבור מטוס
  • 1.
    מבין 22/06/2021 12:56
    הגב לתגובה זו
    התעופה גוססת
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 5.11%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

עמיחי חדד, גיקס (יחצ)עמיחי חדד, גיקס (יחצ)

חברת בת של גיקס קונה חברה בתחום הקוונטים והמניה מזנקת

ויוביקס, חברת הבת של גיקס, הודיעה על מזכר הבנות לרכישת Quantum X Labs  שעושקת בתחום הקוונטים עם גיוס הון של 3 מיליון דולר בפרמיה; המניה עולה, אבל צריך לזכור שאיפה שיש סיכוי יש גם סיכון



ויוביקס רוכשת את Quantum X Labs ותבצע גיוס פרטי של 3 מיליון דולר בפרמיה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה גיקס

חברת ויוביקס (Viewbix Inc), שבה מחזיקה גיקס אינטרנט גיקס 12.96%   בכ-26%, הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת כל מניות חברת Quantum X Labs, העוסקת בטכנולוגיות מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית. במסגרת העסקה, צפויה ויוביקס להנפיק ל-Quantum X Labs מניות ואופציות שיקנו לה כ-65% מהון המניות של ויוביקס לאחר ההקצאה.

החברה נעה מעולמות התוכן והמדיה לעבר תחום טכנולוגי מעניין במיוחד, מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית. על פניו, מדובר בהתרחבות אסטרטגית לעבר שוק חדש עם פוטנציאל אדיר, אך גם בכזה שעדיין רחוק מהבשלה עסקית.

השלמת העסקה מתוכננת לדצמבר 2025 ותלויה בבדיקת נאותות, אישורים רגולטוריים ואישור בעלי המניות בהתאם לכללי נאסד״ק. Quantum X Labs היא חברה ישראלית חדשנית בתחום המחשוב הקוונטי וה-AI, המחזיקה בפטנטים ומפתחת פתרונות יישומיים למגוון תעשיות.

במקביל, ויוביקס הודיעה על גיוס הון פרטי של 3 מיליון דולר באמצעות הנפקת 800 אלף יחידות (Units) במחיר של 3.75 דולר ליחידה, פרמיה על מחיר הסגירה של המניה ב-4 בנובמבר. כל יחידה כוללת מניה רגילה ואופציה למניה נוספת במחיר מימוש של 5.625 דולר לתקופה של חמש שנים. התקבולים ישמשו להון חוזר, מטרות כלליות ולפירעון התחייבויות.

בשורה התחתונה, מדובר בצעד אסטרטגי שמרחיב את פעילות ויוביקס לעולמות טכנולוגיים מתקדמים של מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית, תחום שמרבית המשקיעים מייחסים לו פוטנציאל צמיחה עתידי משמעותי, אך גם רמות סיכון גבוהות בשל שלבי הפיתוח המוקדמים.