זריקה תרופה
צילום: ThisisEngineering RAEng on Unsplash
ראיון

"אנחנו היחידים שערוכים לשנע חיסוני קורונה"

עירן טאוס נובולוג: "אנחנו ערוכים לקלוט גם את החיסון של מודרנה, גם את של אסטרהזנקה וגם את של פייזר"; ראיון על רקע שיפור בתוצאות  החיסון שמתקרב; מניית החברה הכפילה שוויה מתחילת שנה לכ-1.6 מיליארד שקל
צחי אפרתי | (17)
נושאים בכתבה נובולוג

חברת נובולוג -0.08% , העוסקת בתחום הלוגיסטיקה הרפואית, היא המאפסנת והמשלחת הגדולה בישראל. החברה מציגה דוחות חזקים ברבעון השלישי. על רקע הדוחות וחיסון הקורונה המתקרב ראיינו את מנכ"ל החברה, עירן טאוס "אנחנו ערוכים לקלוט גם את מודרנה, גם את אסטרהזנקה וגם את פייזר. אנחנו יכולים לטפל בכל היבט ובכל כיוון. יש פה עבודה מורכבת וחשובה לבריאות הציבור". מעבר לדוחות החזקים החברה הציגה גידול של 52% במגזר הבריאות של החברה לאור רכישות וצמיחה חזקה במעבר לטיפול בבית, רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק. וזה תחום עם פוטנציאל צמיחה משמעותי עליו אמר טאוס "השמיים הם הגבול".

מתחילת השנה זינקה מניית החברה כ-105% ונסחרת ברמות שיא כל הזמנים. השווי שוק של החברה עומד על 1.6 מיליארד שקל וההון העצמי על 286 מיליון שקל. 

פרסמתם דוחות חזקים הרבעון - מה הציפיות שלכם להמשך?

"אנחנו מרוצים מהתוצאות ובמיוחד ומהיכולת להשביח רכישות שביצענו בעבר. החברה עומדת בקצב של ההתחייבות שנתנו לפני שנה וחצי שעד שנת 2021 נגיע למספרים של – 100 מיליון EBITDA ורווח תפעולי של 64 מיליון שקל לפחות ואנחנו בקצב הזה. הרכישות שלנו הן בתחום של הלת'קר העולמי עוד לפני הקורונה וקל וחומר אחרי הקורונה ולכן אנחנו אופטימיים לגבי ההמשך". 

אתם אמורים להיכנס לתחום של שינוע ואחסנה של חיסוני הקורונה?

"אנחנו השחקן המוביל בארץ בתחום חיסוני השפעת – אנחנו מטפלים ב-3.6 מיליוני חיסוני שפעת מתוך 4 מיליון חיסונים שהמדינה קנתה. החברה עוסקת בתחום שנים הרבות ואנחנו מובילים בתחום הלוגיסטיקה המורכבת כולל מערכות קרור. אנחנו ערוכים ומוכנים אבל אין שום דבר ברור כיוון שהמדינה עוד לא התוותה את צורת העבודה שלה. עם זאת הצטיידנו בעשרות מקררים ואנחנו ערוכים לקלוט את החיסון של מודרנה. וגם ערוכים לקלוט חיסונים של פייזר במינוס 70 מעלות ככל שיגיעו".

מי שרוכש מקררים לחיסון מצפה לקבל נתח שוק בתחום זה?

"אנחנו מובילים בתחום של לוגיסטיקה מורכבת של תרופות ואנחנו רוצים להיות ערוכים ומוכנים. בכל מצב המקפיאים לא יעמדו ריקים. התחום של הקרור העמוק מתפתח בעקבות המעבר לתרופות ביולוגיות. ויש לזה הרבה שימושים שהולכים ומתפתחים בתעשייה שאנחנו משרתים. אנחנו בשיחות עם כל הנוגעים בדבר אבל זה קשור לזה שאין דברים ברורים בהערכות של המדינה. אנחנו היחידים שערוכים לשנע חיסוני קורונה".

 

מה ההשפעה על הכנסות החברה במידה ותקבלו נתח שוק משמעותי?

"יש כאן הרבה חלופות. פייזר הוא לקוח שלנו ואם פייזר תנהל את המהלך אז ברור שנטפל בכל החיסונים. אם המדינה תנהל את הנושא אז יש הרבה תרחישים. אם הקופות חולים יהיו מעורבות בזה ולהערכתי זה יקרה בסוף אז גם כאן ההשפעה היא שונה. בכל תרחיש אנחנו המומחים המובילים בארץ. אנחנו ערוכים לקלוט גם את מודרנה, גם את אסטרהזנקה וגם את פייזר. אנחנו יכולים לטפל בכל היבט ובכל כיוון. יש פה עבודה מורכבת וחשובה לבריאות הציבור".

 

 

מגזר שירותי הבריאות הופך להיות גורם משמעותי בחברה  - אתה יכול להרחיב על הפוטנציאל בשוק?

"אנחנו צופים שהמגזר ימשיך לצמוח ויהפוך להיות יותר משמעותי בהכנסות וברווח של החברה. בתחום הזה השמיים הם הגבול. אנחנו מצוידים בכלים לפתח את התחום הזה ועוד לפני הקורונה המגמות העיקריות בעולם היו לטיפול בבית, רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק. אנחנו ערוכים לספק את השירותים וגם יזמיים בתחום הזה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"יש פעילות שנקראת רפואה זמינה שיצאה לדרך בשבוע שעבר עבור קופת חולים מכבי שמחליפה את שירות רופא עד הבית. מגיע פראמדיק עם טלמדיסין מחובר לרופא של חדר מיון באיכילוב. כלומר לטכנולוגיה של מערכת לרפואה מרחוק. הרופא יכול לראות את המטופל לבדוק מדדים חיוניים מרחוק ולתת מרשם.

"בחלק מהמקרים אנחנו גם נותנים שירותי בריאות בעצמנו – יש לנו אחיות, רופאים, מרפאות ניידות וזה הכיוון שלנו. זה תחום מתהווה ויש לנו את הנכסים של נובולוג – קשר עם חברות התרופות, קופות החולים, חברות הביטוח. יש לנו את הכלים לעשות את זה.

  

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אבל בסוף הכול יתפוצץ (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אני 20 שנה בבורסה בורסה בזות מנופחת עוד לו ראתי (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ג'וני 24/11/2020 15:05
    הגב לתגובה זו
    לא חידש
  • 13.
    השוק מנופח הדולר על הפנים חובות של 335 טרליון קרונה מכה (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    השוק מנופח כמו בלון נפוח הכול יתפוצץ בסוף (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עוד השקעה יפה של פי.מי (ל"ת)
    שמואל 24/11/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חחח שווק. בסוף תצלול (ל"ת)
    אנונימי 24/11/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אידיוט 24/11/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    כולם בלופרים. כשיגיעו החיסונים שום דבר לא יעבוד כמו שצריך.
  • 8.
    זה הזמן לאסוף , לגזור ולשמור (ל"ת)
    24/11/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 24/11/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    מצויינת להשקעה
  • 6.
    אנונימי 24/11/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    לא מעניין מי יכושר בסוף החיסון של מודרנה או פיזר נובולוג תהיההמספק הבלעדי
  • 5.
    אנונימי 24/11/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    מישהו מבפנים , כדאית להשקעה , תהיה שווה פי 10
  • 4.
    נשמע כמו הזדמנות לקנות (ל"ת)
    אנונימי 24/11/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 24/11/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
    כשיגע החיסון יתחילו להרוויח בגדול
  • 2.
    המניה תעלה בגדול , תרוויח מליונים (ל"ת)
    אנונימי 24/11/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המניה תמריא (ל"ת)
    24/11/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 24/11/2020 15:24
    הגב לתגובה זו
    ילדים עם נזלת באף רואים כתבה שכבר עלתה חזק (כי המשקיעים המתוחכמים (רמז: לא אתם) ידעו ממזמן שזה מה שיהיה) ונכנסים לטוקבקים לפמפם אותה...נו באמת.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.