למה בעלי השליטה לא קונים מניות? יש סיבה
משבר הקורונה, תפס את מרבית החברות בבורסה לא מוכנות, דבר שמתבטא בין היתר בצניחת המדדים המובילים לשפל של כמעט 3 שנים. נוסף על כך, בניגוד למשברים דומים בעבר, נעדרים מהמשחק בעלי העניין בעקבות הגבלה האוסרת עליהם לרכוש מניות בתקופה שלפני הדוחות - "התקופה השקטה". חברות יכלו לרכוש מניות של עצמן ולדווח על תכניות חדשות רק לאחר הדוחות. משיחה של ביזפורטל עם מספר מנהלי חברות עולה כי הם מתכוונים להציע תכניות רכישה אחרי פרסום הדוחות.
ניסיון העבר, מלמד שכשמניות נופלות, וקל וחמור כשכל השוק נכנס לסחרור, אחד מהכלים שנמצאים בידי בעלי עניין בחברות והחברות עצמן, הוא רכישת המניות בשוק (כשחברה רוכשת מניות של עצמה מדובר ברכישה עצמית). רכישות כאלו הן רווח כפול - הן תומכות במחיר המניה ומונעות הידרדרות גדולה וגם מראות הבעת אמון מצדם.
עם זאת, במשבר הנוכחי כמעט ולא נרשמו רכישות של מניות מצד בעלי עניין. זאת, לנוכח צניחות של מעל 20%? הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחברות רבות נמצאות בעיצומה של "התקופה השקטה" בה קיים איסור, על קניית מניות מצד בעלי עניין בחברות ומצד החברות עצמן. בתקופה זו, הנחת היסוד היא שיש בידי גורמים אלו מידע עודף על פני המידע שקיים בשוק, ולכן אסור להם לפעול בניירות הערך של החברה. התקופה הזו נמשכת מספר שבועות טרם פרסום תוצאותיה. כעת אנחנו נמצאים בתקופה זו, שכן הדוחות השנתיים מפורסמים עד סוף החודש.
אחת השאלות המעניינות בהקשר זה, היא מה יקרה לקראת תחילת חודש אפריל, אז ישלימו מרבית החברות את פרסום תוצאותיהם. האם אז נראה זינוק חד בכמות התכניות שהחברות יפרסמו והרכישות העצמיות, במטרה להחזיר את הצבע ללחיים? האם ברכישות הללו יש בכדי לתת דחיפה מסוימת לשוק ששרוי במשבר עמוק, ולייצב במעט את הספינה? ההיסטוריה הוכיחה שכן. אבל הדבר תלוי במידה רבה בשאלה האם מדובר בכוונה אמתית או ניסיון לשדר לשוק שהעסקים כרגיל.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם חברה תפרסם תכנית, אבל לא באמת תרכוש מניות או אגרות חוב, השוק לא צפוי להתייחס לכך, במקרה הטוב ליימים ספורים. מנגד, אם חברה תפרסם ותרכוש בפועל, הרי שעתה מדובר בהבעת אמון, דבר שעשוי לתמוך בניירות הערך - גם באופן ישיר וגם עם החזרת משקיעים למניות ולאגרות החוב. בצעד זה, החברה אומרת שההשקעה הטובה ביותר מבחינתה היא בעצמה.
רווח נוסף מרכישה עצמית היא היכולת להגדיל את הרווח למניה. ברגע שמשתמשים במזומנים לרכישת מניות, מקטינים את מספר המניות המונפק של החברה ואז הרווח של החברה ביחס למספר המניות, עולה. הרווח למניה עולה, ובהתאמה התשואה למשקיע עולה. התרגיל הזה מיושם ביתר שאת, בוול סטריט, לשם המחשה - IBM מצליחה להגדיל מדי שנה את הרווח למניה בעוד שהרווח האבסולוטי לא עולה - הכיצד? היא פשוט קונה מניות של עצמה והמכנה בנוסחת הרווח למניה קטן.
כך או אחרת, ההגבלה, בבורסה המקומית, על רכישות עצמיות ובעלי שליטה, צפויה לפוג בטווח הקרוב. האם באפריל זה ישתנה? התקופה האחרונה מלמדת אותנו בפעם המי יודע כמה שהנבואה ניתנה לשוטים. מים רבים יעברו בנהר, עד שתקופת ההגבלה תסתיים, ובתקופה סוערת כזו, כל יום יש התפתחות חדשה.
- אפולו פאוור נכנסת לשוק האמריקאי: פרויקט סולארי של 53 מיליון דולר עם ARKO ביותר מ-300 תחנות דלק
- אופל בלאנס: צמיחה בהכנסות וברווח הנקי, תיק האשראי מתקרב לחצי מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור
- 8.טראמפ 10/03/2020 08:21הגב לתגובה זוהכל פייק ניוז
- 7.מני 09/03/2020 18:21הגב לתגובה זוכנראה שכןתה הכתבה לא עוקב אחרי וול סטריט, כמעט כל החברות כבר פרסמו את הדוחות שלהם
- 6.וו. באפט 09/03/2020 14:58הגב לתגובה זוהשאלה היא לא כמה הפסדת אלא כמה יש לך בשביל להשקיע כאשר יהיה שינוי כיוון בשוק.
- 5.אחד 09/03/2020 14:29הגב לתגובה זוואף אחד לא יודע מתי להיכנס שוב בלונג.
- 4.בדיחה 09/03/2020 14:02הגב לתגובה זומוקדם לקנות !!!
- יריב 09/03/2020 14:29הגב לתגובה זובעניין הקורונה ואז השוק יתומחר אחרת, כנראה לטובה. השוק לא אוהב חוסר וודאות. כשהקורונה תגיע לארה"ב בגדול בימים הקרובים אז אולי תהיה הפאניקה בשיאה.
- 3.בדיחה 09/03/2020 13:45הגב לתגובה זולא זמן טוב להיכנס..צריך להמתין
- 2.צבי 09/03/2020 13:25הגב לתגובה זובאופן חריג לאור הבהלה.
- 1.חלאס לחרטט - הירידות גם בחו"ל. קנו אופציית PUT (ל"ת)כתבים בשקל לוביסטים 09/03/2020 13:21הגב לתגובה זו

"לתורפז יש פייפליין ענק של רכישות. אני צופה שהקצב יתגבר"
על הביזנס האמיתי של תורפז, על המניה שהמריאה פי 3 בשנה האחרונה ומה צפוי בהמשך, על בעלת השליטה והמנכ"לית, קרן כהן חזון שמצליחה להפוך את תורפז לחברה מרשימה ועל התרומה המשמעותית שלה לבתי חולים בארץ - למה תרמה, והאם היא חושבת שאחרים ילכו בעקבותיה?
מאי 21 - תורפז מונפקת בבורסה. מחיר המניה באזור 12 שקלים. שווי של קרוב למיליארד שקל. זו תקופה של הייפ בהנפקות ובשוק. תורפז נתפסת כפרוטרום קטנה. אותו תחום פעילות - תמציות טעם וריח ועובדים והנהלה שמגיעים גם מפרוטרום. פרוטרום עשתה אקזיט ענק, אז השוק מתלהב. המניה של תורפז עולה פי 2 תוך חצי שנה כשהחברה מספקת תוצאות טובות ורכישות. היא מצהירה על אסטרטגיה של צמיחה חיצונית לצד צמיחה פנימית-אורגנית. השוק מאוד אוהב את זה כי כך צמחה פרוטרום.
בשוק של תמציות טעם וריח יש הרבה מאוד עסקים קטנים-בינוניים משפחתיים. תורפז רוכשת ומתרחבת דרכם בגיאוגרפיות. העסק שלה הופך להיות עסק של רכישות ומיזוגים. כן, יש את תחום הפעילות המסורתי-בסיסי, אבל מה שקובע את השווי הוא פעילות המיזוגים ורכישות. הסיבה היא שיש יתרון לגודל. כאשר אתה גדול, אתה נסחר במכפיל רווח של 20 ויותר. כאשר אתה חברה משפחתית קטנה אתה תימכר במכפיל של 5. דמיינו מה קורה כאשר תורפז שנסחרת הרבה מעל 20 (קצב רווחים שמבטא מכפיל רווח של 50 עד 70 לשנה הבאה) רוכשת חברה במכפיל רווח של 5. הרווח שמגיע מהרכישה מיד אמור לקבל את המכפיל הסביר של תורפז, כלומר - תורפז רוכשת לדוגמה עסק ב-30 מיליון דולר במכפיל 5 ומקבלת אפסייד לשווי כי בעיני המשקיעים צריך לתמחר את זה (בשמרנות) במכפיל 20 - השוק מעריך את העסקה פי 4, כלומר בשווי של 120 מיליון דולר, כל ההפרש - 90 מיליון דולר הוא מעין גידול בשווי שוק.
זה רווח מידי ברכישות. יש סיכון קטן שהחברה לא תוכל לשמור על הרווח, אבל יש אפסייד גדול נוסף שנובע מהסינרגיה. אם החברה רכשה ומיזגה ונהנתה מהסינרגיה והגודל שלה לרבות יכולות שיווק ומכירה גדולות, אולי צמצום מפעלים, צמצום מטה ועוד, אז הרווח יגדל, ואז זה לא רווח של פי 4, אלא פי 6.
וככה תורפז הופכת להיות מכונה משומנת של רכישות והשוק שמבין לאן זה הולך, כבר לא עוצר במכפיל של 20 או 30, אלא מגיע ל-50 ומעלה.
הדוחות של תורפז לרבעון השלישי היו טובים. המניה כבר ב-58 שקלים, שווי של 6.4 מיליארד שקל. תורפז היא מההנפקות המוצלחות של גל 2021 שהכיל מעל 100 חברות מתוכם אולי 3-4 חברות טובות כשהבולטות בהן - נקסט ויז'ן ותורפז. השאלה הגדולה אם השוק לא מעריך דווקא ביתר את תורפז. המניה רצה בעיקר בשנה האחרונה, אבל היא רצה מהר יותר מקצב הרכישות. גם בתרחישים אופטימיים של רכישות נוספות, קשה לראות את החברה עולה בהכנסות וברווחים פי 3 בשנה הבאה למצב שיוביל אותה למכפיל רווח סביר של 20. במילים פשוטות - התמחור הוא חלום, אבל הנהלת החברה הוכיחה עד כה שהיא בדרך לשם - היא יודעת לרכוש ולמזג וזה הערך הגדול שלה.
- תורפז ממשיכה לצמוח: ההכנסות גדלו בכ-57%, הרווח עלה בכ-30%
- רכישה שישית לתורפז מתחילת השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עודד רוזנברג מנכל אפולו פאוור; צילום: אורן אביביאפולו פאוור נכנסת לשוק האמריקאי: פרויקט סולארי של 53 מיליון דולר עם ARKO ביותר מ-300 תחנות דלק
החברות חתמו על מזכר הבנות במסגרתו יפרסו יריעות סולאריות גמישות של אפולו פאוור באתרים של רשת תחנות הדלק ARKO הפרוסה ב-30 מדינות בארה"ב - המניה מזנקת
אפולו פאוור אפולו פאוור 7.12% נכנסת לשוק האמריקאי עם מהלך שיכול להתברר כקפיצת מדרגה משמעותית. חברת הפאנלים הגמישים מדווחת כי חתמה על מזכר הבנות עם GPM Investments, חברה אמריקאית שבבעלות מלאה של ARKO ARKO -0.23% אחת הרשתות הגדולות בארה"ב בתחום תחנות הדלק וחנויות הנוחות (שגם נסחרת בנאסד"ק בשווי של 486 מיליון דולר). במסגרת ההסכם, תיבחן האפשרות להתקין מערכות סולאריות בלפחות 300 אתרים ברחבי ארה"ב - פרויקט שיכול להגיע להיקף של כ-53 מיליון דולר ולהתפרס על פני כשנתיים.
במהלך התקופה הקרובה, הצדדים צפויים לגבש הסכם סופי, כשבינתיים לאפולו ניתנה בלעדיות לפיתוח הפרויקטים. המערכות יוקמו במודל Turnkey, כלומר פרויקט שלם מקצה לקצה - מהפיתוח ועד החיבור לרשת החשמל. אם הכול יתקדם לפי התכנון, התחנות של ARKO עשויות להפוך בהדרגה גם למוקדי ייצור של אנרגיה סולארית.
מעבר להיקף הכספי, שיתוף הפעולה עם ARKO פותח בפני אפולו פאוור את שוק תחנות הדלק האמריקאי שבו יש כ-140 אלף תחנות דלק, שוק עצום בגודלו. ARKO עצמה מפעילה יותר מ-3,500 תחנות וחנויות נוחות בכ-30 מדינות בארה"ב, ונחשבת לאחת מהשחקניות הבולטות בתחום. היא כלולה ברשימת Fortune 500, ופועלת מארבעה מגזרים מדווחים: קמעונאות (חנויות נוחות עם דלק וסחורה), סיטונאות דלק לסוחרים עצמאיים, שירותי תדלוק לציי רכב עם הנפקת כרטיסי דלק ייעודיים, ומגזר נוסף של הפצת דלקים דרך GPM Petroleum. בנוסף לפעילות בתחום הדלק, ARKO מפעילה מותגי חנויות נוחות עם מזון מוכן, בירה, ממתקים ומשקאות, לצד רשת של מסעדות שירות מהיר. החברה ממוקמת בריצ'מונד, וירג'יניה, ומשווקת תחתיה קשת רחבה של מותגים מוכרים לצרכן האמריקאי.
עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור, אומר כי השותפות הזו ממחישה את הייחוד הטכנולוגי של החברה: "כניסתנו המתוכננת לשוק תחנות הדלק בארצות הברית, יחד עם שותף מקומי המחזיק באלפי תחנות ברחבי המדינה, ממחישה באופן חד את היתרון הטכנולוגי הייחודי שלנו - היכולת להפיק אנרגיה סולארית גם מגגות שאינם מסוגלים לשאת פאנלים סטנדרטיים. היכולת הזו צפויה לאפשר לבעלי תחנות הדלק להפוך את הנדל״ן שלהם למקור הכנסה נוסף של ייצור ומכירת חשמל סולארי. פוטנציאל השוק עצום, ואנו ערוכים לספק את ההזמנות הפוטנציאליות. אנו מודים ל-ARKO על האמון ומצפים לחודשים של עבודה משותפת".
- אפולו מדווחת על הפסד של 22 מיליון במקביל לפרויקט עם VW
- מממשים בהנחה: אפולו פאוור מגייסת מבעלי השליטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המערכות שצפויות להיות מותקנות מבוססות על טכנולוגיה ייחודית של אפולו - יריעות סולאריות גמישות, שיכולות להתאים גם למשטחים שאינם מיועדים לנשיאת פאנלים רגילים. החברה, שפועלת באמצעות חברת הבת שלה SolarPaint, פיתחה את הפתרונות האלה במיוחד עבור סביבות שבהן נדרשת התאמה מבנית וגמישות בשטח - כמו בגגות תחנות דלק או מתקנים מסחריים אחרים.
