רועי ברגמן חמת
צילום: יח"צ

חמת גדלה ברכישות: תרכוש את שיש אלוני תמורת 65 מיליון שקל

שיש אלוני,הפועלת בתחום הקרמיקה, הציגה בשנת 2018 הכנסות של כ-260 מיליון שקל; הרכישה תבוצע באמצעות חברת הבת חזיבנק שנרכשה לפני שנה; הרכישה היא לפי מכפיל רווח של 5
איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה חמת שיש אלוני

משווקת הברזים ומוצרי האינסטלציה  חמת -0.13%  מדווחת על רכישת חברת שיש אלוני מאינרום השקעות בתעשייה, תמורת 65 מיליון שקל, מתוכם 60 מיליון ישולמו במועד השלמת העסקה. שיש אלוני, הפועלת בתחום הקרמיקה באמצעות 7 אולמות תצוגה בפריסה ארצית ומעסיקה כ-230 עובדים, הציגה בשנת 2018 הכנסות של כ-260 מיליון שקל.

על פי ההסכם, תרכוש החברה מאינרום השקעות בתעשייה, 100% ממניות שיש אלוני. תמורת 60 מיליון שקל, בנוסף ל-5 מיליון שקל שישולמו לאחר תקופה של עד 60 חודשים ממועד ההשלמה. השלמת העסקה מותנית בקיום אישור הממונה על התחרות. בכוונת החברה לממן את התמורה במזומן והתמורה הנוספת הן ממקורותיה העצמיים והן ממקורות חיצוניים והיא בוחנת חלופות שונות לעניין זה. 

על פי הדיווח, שיש אלוני הינה חברה פרטית שהתאגדה בישראל, הפועלת בישראל במסחר, יבוא, שיווק ומכירה של ריצופים, חיפויים, כלים סניטריים, ברזים ומוצרי גמר משלימים לחדרי האמבטיה והמטבח, הפועלת באמצעות 7 אולמות תצוגה בפריסה ארצית ומעסיקה כ-230 עובדים. החברה הנרכשת פועלת דרך שלושה ערוצי הפצה עיקריים: תחום הבנייה הרוויה (קבלנים), פרויקטים מסחריים ולקוחות פרטיים. דירקטוריון החברה מעריך כי פיתוח מגזר הקמעונאות והקרמיקה באמצעות אלוני יסייע ויחזק את אסטרטגיית הצמיחה של החברה בענף מוכר עם פוטנציאל צמיחה משמעותי.

בנוסף, פרסמה החברה את נתוניה הכספים של שיש אלוני נכון לסוף ספטמבר 2019. מהם עולה כי הכנסות החברה בתקופה עמדו על כ-202 מיליון שקל, לצד רווח נקי של כ-10 מיליון שקל.

תמצית נתונים כספיים של שיש אלוני - מתוך דיווח החברה

השווי בעסקה משקף מכפיל 4.6 על הרווח של הנקי של שיש אלוני לשנת 2018. בהתבסס על רווחי תשעת החודשים הראשונים של 2019, אשר משקפים קצב רווחים שנתי של כ-13.5 מיליון שקל, השווי בעסקה משקף מכפיל 4.8 על הרווח הנקי.

יואב גולן, יו"ר קבוצת חמת: "אנו שמחים על חתימת העיסקה לרכישת רשת אלוני. לאלוני מוניטין מצויין בקרב קהלי היעד שלנו, מקבלנים ועד ללקוחות פרטיים, והיא מציעה מגוון של מוצרי גמר לתעשיית הבנייה. הרכישה תאפשר לנו להגדיל את פלחי השוק אליהם אנו פונים, ומעמיקה את פעילותנו בשוק הנהנה כיום מביקושים גוברים הודות לכמות הרבה של הפרויקטים הנמצאים בשלבי בניה שונים ברחבי הארץ. רכישה זו היא נבדך נוסף באסטרטגיית הצמיחה של הקבוצה, במסגרתה נרכשה אשתקד חזיבנק, ובוצעה כניסה לפעילות בשווקים הבינלאומיים". 

אתמול העריך שמואל בן אריה, מנהל השקעות בפיוניר ניהול הון על חמת כי: " היא נסחרת במחיר אטרקטיבי מול מה שיש בשוק". בפיוניר טוענים כי החברה נסחרת בשווי של כ-390 מיליון שקל, כך שבפועל היא נסחרת במכפיל 10 על הרווח הממוצע של השנים האחרונות, אשר נראה סביר לחברה. רכישה של פעילות במכפיל 5, תתרום כבר במידי לשורה התחתונה, ועשויה להקטין את המכפיל רווח לאחר העסקה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.