לין זועם על פלוג: "חורגת מסמכותה החוקית ועלולה לגרום לנזק חמור למשק"

נשיא איגוד לשכות המסחר: "הנגידה אמורה להציג את מיטב הניתוחים הכלכליים, לא לנהל מערכה תקשורתית נגד שר האוצר"
לירן סהר | (12)

"הפעולות העקביות בהן נוקטת היום נגידת בנק ישראל נועדו להציבה כמתחרה לשר האוצר, התנהלות שעלולה לגרום לנזק חמור למשק", כך אומר עו"ד אוריאל, לין נשיא איגוד לשכות המסחר, ביחס להתנהלות נגידת בנק ישראל בכל הקשור לתקציב המדינה ובהתנהלותה מול התקשורת. לדבריו, פלוג חורגת מסמכותה כמוגדר בחוק.

לדבריו, "נגידת בנק ישראל לא מונתה לתפקידה על מנת להתחרות בשר האוצר על עיצוב המדיניות הכלכלית. היא לא מונתה על מנת לעצב את תקציב המדינה או לקבוע את סדרי עדיפויות שבתקציב, הן בצד ההכנסה והן בצד ההוצאה. על פי שיטתנו הדמוקרטית, נגידת בנק ישראל לא נבחרה לתפקידים אלה על-ידי הציבור והיא לא יכולה להציב עצמה כתחרות למשרד האוצר. מי שאחראי לכל אלה הם הממשלה וכנסת ישראל."

לין מדגיש כי תפקידיה המדויקים מוגדרים בסעיף 4 לחוק בנק ישראל, שהם ניהול המדיניות המוניטארית, אחזקת יתרות מטבע חוץ, פעילות סדירה של שוק המטבע, הסדרת מערכת התשלומים והסליקה במשק, הנפקת מטבע ופיקוח על המערכת הבנקאית. כמו כן, בהתאם לסעיף 3 לחוק בנק ישראל, בין מטרות הבנק הן לשמור על יציבות מחירים ולתמוך במטרות האחרות של המדיניות הכלכלית של הממשלה. "כל אלה לא נותנים לה את הסמכות או האחריות לעצב את תקציב המדינה" מציין לין.

לין מוסיף כי "אכן, במסגרת תפקידה, אמורה נגידת בנק ישראל להציג את מיטב הניתוחים הכלכליים שבידה ולייעץ לממשלה ככל הבנתה, אך מכאן ועד לניהול מערכה תקשורתית מכוונת נגד שר האוצר ומשרד האוצר המרחק רב מאד. אסור לנגידת בנק ישראל להיות זו שבאופן פומבי מטילה ספק או ביקורת באמינות המדיניות הכלכלית המעוצבת על ידי הממשלה. היא לא אמורה להיות גוף לעומתי אלא גוף מייעץ. "

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חיים 01/09/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    עדיף? צריך לפטר את לפיד ולהחזיר את המשק והכלכלה לצמיחה! לפיד משעבד את כל המשק לטובת העשירון העליון, ומעמד הביניים שבחר בו קורס.
  • 10.
    גיא 31/08/2014 18:44
    הגב לתגובה זו
    חצוף
  • 9.
    בנצי 31/08/2014 16:45
    הגב לתגובה זו
    אתה נאחז בקרנות המזבח, גוזל כספי עצמאיים כנגד רצונם ועוד מתערב במיליון נושאים שלא קשורים לעיסוק בו אתה מתיימר לעסוק, שחרר אותנו.
  • 8.
    מינה את לפיד לשר אוצר ואת פלוג לבנק . 2 קונילמל (ל"ת)
    ביבי והשגיאות 31/08/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הגסטאפו הליברלי רוצה להפוך את פלוג לאהרון ברק 2 (ל"ת)
    פקיד-מפלץ 31/08/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    Hadshen 31/08/2014 11:32
    הגב לתגובה זו
    א. עדיף לך מר לין לותר על הכתבות שמציגות את חוסר הבנתך בנושאים העומדים על הפרק. ב. הנגיד הוא על פי חוק היועץ הכלכלי לממשלה ומתוקף תפקידו משתתף בישיבות הממשלה בנושאים עקרוניים של תקציב המדינה.
  • 5.
    נראה לפי ציטוט החוק ע"י מר לין כי דוקא פלוג צודקת (ל"ת)
    שמואל 31/08/2014 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד אינטרסנט בשקל (ל"ת)
    נון 31/08/2014 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 31/08/2014 10:16
    הגב לתגובה זו
    פלוג עומדת על דעתה ועל כך תבורך. לפיד פוזל לבוחרים הבורחים. ביבי מכוון לכישלונו של לפיד ואינו רואה את טובת המשק. במשטר אלקטורלי ישנה חשיבות מכרעת לשמירת העצמאות של הפקידות המקצועית. לין מדבר מתוך אינטרס אישי.
  • 2.
    הגוורדיה הגברית סוגרת שורות לא מסוגלים להתמודד עם אישה (ל"ת)
    השובניסטים בפעולה 31/08/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
  • דוקא נראה שמתמודדים איתה כמו עם כל אחד בעזרת אש תקשורת (ל"ת)
    רונן 31/08/2014 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אוריאל לין - חפש לך ג'וב אחר אתה לא רלוונטי (ל"ת)
    דודו 31/08/2014 10:00
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳