שורטים

תחת מתקפה: 10 מניות בת"א שסוחבות פוזיציית שורט מנופחת - צפו בטבלה

בסיכום השבוע החולף: פוזיציית השורט על המעו"ף עלתה ב-5.4% לסך של 857 מיליון שקל. Bizportal בדק מי הן המניות ש"על הכוונת"
נושאים בכתבה שורטים

השבוע החולף בבורסת ת"א היה רגוע יחסית כשבסיכום איבד מדד המעו"ף 0.56% מערכו והשלים שבוע שני של תשואה שלילית. בגזרת השורטים נרשמה תנודה קלה בלבד כשהיקף החזקת השורט על כלל מניות המעו"ף הסתכם ב-857 מיליון שקל - עלייה של 5.4% לעומת שבוע קודם לכן.

בסה"כ היקף השורט הכללי בת"א ממשיך להיות נמוך כשמניה אחת בלבד מרכזת קרוב ל-40% מהיקף השורט על מניות המעו"ף וזוהי כמובן אופקו הלת'. בשבוע שעבר המשיכו הסוחרים להשאיל את מניות חברת הביומד והיקף השורט עליה עלה ל-338 מיליון שקל עם יחס שורט למחזור יומי ממוצע ענק של 32.6 ופוטנציאל לשורט סקוויז עוצמתי.

המניה שמרכזת את היקף החזקת השורט השניה בגודלה באחד העם ממשיכה להיות טאואר עם סכום של כ-107 מיליון שקל. צריך לציין שיחס השורט למחזור יומי ממוצע ירד דרמטית ועומד היום על 12.2 בלבד.

חמש מניות המעו"ף עם היקף השורט הגדול ביותר:

חמש מניות מדד ת"א 75 עם היקף השורט הגדולה ביותר:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שרונה 14/05/2014 17:44
    הגב לתגובה זו
    להרוויח גם ממניה עולה, אז למה אתם מחפשים שמניות ירדו? למה אתם לא נותנים לאחרים להרוויח במניות? למה אתם מתלבשים על מניות טובות ומורידים אותם? למה רשות ניירות ערך נותנת יד לדבר? אנחנו מפסידים כסף ואתם מרוויחים מההפסדים שלנו, סתם כי בא לכם להוריד מניה. חברות טובות, חברות עם דוחות מצויינים, לא אכפת לכם, אתם בכח מורידים את המניה. רשות ניירות ערך אולי תעשו סדר אצל השורטיסים?
  • 7.
    מירי 14/05/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
    לא מבינה את הענין, מדוע השורטיסטים מתלבשים על מניה ומורידים אותה ללא הפסקה, ומדוע זה חוקי, אני מחזיקה את רמי לוי וזה מעצבן לראות חברה רווחית, חברה טובה, שיש לה שפע של עבודה, מתפרסת על כמה סקטורים ומצליחה, מדוע נותנים לשורטיסטים לעשות בה מה שהם רוצים? הרי אפשר להרוויח אותו דבר כאשר המניה עולה, הם לא מבינים שאנשים מפסיקים כספים בגללם? אתם השורטיסים תרגעו, עזבו את רמי לוי במנוחה, אתם גורמים הפסדים כבדים לכל אלו שמחזיקים את המניה, ואנחנו ציבור רגיל שרוצה לשמור על ערך הכסף וגם קצת להרוויח מחברה טובה עם דוחות טובים. למה אין חוקים בנושא? למה מותר להם להוריד את המניה כמה שהם רוצים, הם משתלטים על מניה ועושים בה כבתוך הבית שלהם, לא מענין אותם מי וכמה מחזיקים בה ומפסידים וזה מעצבן מאד מאד
  • 6.
    טאואר 14/05/2014 17:17
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן של השורטים לזרוק את הסחורה השורטים מצתמצמים היום זה 12 ימי מסחר מחר זה ירד ל10 או 8 ימים
  • 5.
    אחרי הירידות - נראה שהם יחזרו ויקנו בחזרה. (ל"ת)
    כעט עליות בדרך. 14/05/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מציאות 14/05/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    עתה עם סיום הסדר החוב ( סופית) באפריקה ,השוריסטים יקבלו את הפתעת חייהם , תכינו הרבה חומרי סיכה להפתעה שמכין הבוכרי !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • חוב הסטה 14/05/2014 12:43
    הגב לתגובה זו
    דיל נגיראט שמה בוכרי הסטט לבייב במאן גופטא אפריקה דו באר משו
  • 3.
    אפריקה שורט (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
  • אפר 14/05/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    ניגמרו ההנפקות לבייב לא פרייר הוא עוד ימכור את כל המניות שהוא קנה בהנפקות בעוד שנה ב3000
  • 2.
    השורטסטים בטאואר 14/05/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    השורטסטים בטאואר יפסידו הון - צפויה הפתעה מרעישה . יותר אני לא מגלה .
  • 1.
    שורט על אופקו? מחזיקה יפה צפו להפתעות בקרוב (ל"ת)
    דוד 14/05/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.