אסיפת אג"ח: "פטרוכימיים חדלת פירעון למה להגדיל את ההימור על בזן?"
אסיפת אג"ח סוערת של חברת פטרוכימיים בת"א. נושי החברה הגיעו לבית ציוני אמריקה בכדי להביע את התנגדותם להשתתפות בהנפקת זכויות במתוכננת בחברה הבת בזן. הסדר החוב בפטרוכימיים לא יצא לפועל ללא אישור של מחזיקי האג"ח ונושה גדול ומובטח אחר - בנק הפועלים (חוב של 300 מיליון שקל).
עו"ד אברהם קרן, המחזיק אג"ח של החברה אמר כי "פטרוכימיים היא חברה חדלת פירעון אני לא מבין למה צריך להגדיל את ההימור על בזן. אם בעל השליטה רוצה שיקנה מניות של בזן לבד".
איז'ו שני, הבעלים של רשת קולנוע לב: "אני לא מבין את הוצאות ההנהלה. עבור מה? עבור האחזקה בבזן? תנו לי 10,000 שקל בשנה ואני אשמור על האחזקה. לא צריך את כל ההנהלה של פטרוכימיים".
עו"ד אביעד ויסולי: "מדוע אתם לא הולכים לבית המשפט לפירוק".
משקיע פרטי, גדי חזן: "החברה פועלת בניגוד עניינים תוך העדפת נושים לטובת בעלי השליטה. ההנהלה והדירקטוריון פועלים לטובת בעלי המניות ולא לטובת הנושים".
חברת בזן נמצאת בשליטת פטרוכימיים של דוד פדרמן והחברה לישראל של עידן עופר. בזן נקלעה למשבר קשה בעקבות ירידה במרווחי הזיקוק, השקעות ענק שעדיין לא תרמו משמעותית לרווח הנקי, דיבידנדים שמנים ומשכורות גבוהות.
הכעס הגדול של מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים מגיע לאחר שבזן הודיעה החודש על כוונתה לבצע בחודש דצמבר הנפקת זכויות בהיקף של עד 150 מיליון דולר. כדי לשמור על שיעור אחזקתה בבזן, פטרוכימיים תידרש להזרים כ 160 מיליון שקל במסגרת הנפקת הזכויות.
פטרוכימיים במשבר קשה בגלל הצרות בנכס המרכזי שלה - אחזקה של 31% בבזן. מאז שהופרטה בזן בשנת 2007 היא חילקה דיבידנדים בהיקף של כמעט 1 מיליארד שקל והעניקה למנהליה שכר בעלות של כמעט 100 מיליון שקל. שכר המנהלים הוכפל ואף שולש מאז החברה עברה לידיים פרטיות.
מצבה הקשה של פטרוכימיים בא לידי ביטוי בשווי הזעום של החברה בבורסה - 33 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה בהפסד של 201 מיליון שקל בהמשך להפסד ענק של 408 מיליון שקל בשנת 2012 כולה.
נציגות מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים כוללת את מיטב-דש, כלל ביטוח ומנורה-מבטחים והם מיוצגים על ידי משרד קליר-בנימיני. חברת MNS מעניקה לנושים ייעוץ כלכלי ממנו עולה כי חברת בזן יכולה לעמוד בהחזר כל החובות שלה בזמן, אך יש צורך בפריסת חובות.
מלבד חוב גדול לבנק הפועלים לפטרוכימיים יש חוב של 123 מיליון שקל לקרן בראשית ו-17 מיליון שקל לבנק איגוד. החוב למחזיקי האג"ח ב-6 סדרות אג"ח מסתכם ביותר מ-1.5 מיליארד שקל. פטרוכימיים היא חברת החזקות הנסמכת על חלוקת דיבידנדים של החברות הבנות. ללא הסדר חוב - החברה תפורק.
האג"ח של פטרוכימיים נסחרות בתשואת זבל: פטרוכימיים אגח ב, פטרוכימיים אגח ג, פטרוכימיים אגח ד, פטרוכימיים אגח ה, פטרוכימיים אגח ו. פערי המחירים בהתאם לשיעבודים: לסדרות ב', ג' ו-ד' יש שיעבודים על מניות בזן.
עיקרי המתווה להסדר חוב בפטרוכימיים:
- 4.אנליסט 23/10/2013 12:51הגב לתגובה זומבקש כל רגע שעובר ההנהלה שואבת שכר מופקע , חבל על כל רגע
- 3.גוף גדול וזר אוסף את האגח שווה הרבה יותר (ל"ת)מידע 23/10/2013 12:41הגב לתגובה זו
- 2.לחלק את המניות של בזן לנושים - זול בטוח ויעיל (ל"ת)פנסיונר 23/10/2013 10:36הגב לתגובה זו
- 1.חברה קורסת וההנהלה חוגגת. (ל"ת)נשבר לי 23/10/2013 10:23הגב לתגובה זו
אלי כליף (צילום: עידו לביא)העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר
הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5.
מכל מקום, Moody’s אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.
Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.
אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות.
מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה:

יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בסן פרנסיסקו - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"
יוטרון נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל גם של יוניטרוניקס אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות"
יוטרון יוטרון 0% הודיעה לפני יומיים הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן פרנסיסקו, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. אגב, באמצע אוקטובר, העריכה יוטרון את התמורה הצפויה מאותו פרויקט בכ-9 מיליון שקל. כך שהעדכון האחרון משקף קיטון משמעותי בהיקף ההכנסות הצפויות, מבלי שהחברה פירטה בדוח המיידי את הסיבות לזה.
יוטרון פועלת כחברה עצמאית אחרי שפוצלה בשנת 2019 מיוניטרוניקס. בעוד יוניטרוניקס נותרה ממוקדת בבקרים לוגיים ובפתרונות אוטומציה תעשייתיים, יוטרון מתמקדת בפתרונות חניה אוטומטית ובמערכות לוגיסטיקה ואחסנה. הפיצול, שבוצע תחת קרן פימי וחיים שני, נועד לאפשר מיקוד ומימוש ערך נפרד לכל תחום פעילות, אבל בשלב הזה נראה שהשוק עדיין ממתין לראות תרגום ברור של הצמיחה בפעילות לשיפור מתמשך ברווחיות ולשינוי מגמה במניה.
יוטרון נסחרת כיום בשווי של כ-98 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-216 מיליון שקל כשנכנסה ב-2019 לבורסה. מאז יום המסחר הראשון איבדה המניה כ-64% מערכה. ב-2025, שנת השיא של תל אביב, עם עליות של למעלה מ-50% במדד ת"א 35 וכ-53% במדד ת"א 125, מניית יוטרון עלתה בכ-3.5% בלבד. יוניטרוניקס שציבורית מ-2004 אמנם רושמת תשואה של מעל 1,000% אבל השנה גם היא מאכזבת עם ירידה של כ-9% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-307 מיליון שקל. יוטרון פועלת בצפון אמריקה בתחום החניונים הרובוטיים, ומחזיקה כיום 51 חניונים במטרופולינים מרכזיים, בהם ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, בוסטון ודנבר. פעילותה קשורה גם בצורה הדוקה לשוק הנדל"ן האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה האטה חדה על רקע אי הוודאות הכלכלית.
החניונים האוטונומיים - ניצול שטח ופתרון לוגיסטי לבעיות החניה
חניון אוטונומי, מלא או חצי אוטונומי, הוא פתרון שמחליף שטחי חניה קלאסיים במערכת מכנית-רובוטית שמסיעה,
מאחסנת ומחזירה את הרכב בלי שהנהג מסתובב בין קומות, רמפות ומעברים. הנהג נכנס לתא קליטה, יוצא מהרכב, והמערכת עושה את השאר. היתרון המרכזי הוא ניצול שטח. בחניון רגיל צריך רמפות, מעברים רחבים, מרווחי פתיחת דלתות, תקרות גבוהות ועמודי תמך. בחניון אוטונומי כל זה כמעט
נעלם. אפשר להכניס יותר רכבים לאותו נפח בנייה, לפעמים 30%-60% יותר, וזה קריטי בעיקר באזורים עירוניים צפופים.
- יוטרון תקים חניון בקליפורניה בתמורה ל-5.5 מ' שקל; המניה עולה
- יוטרון תקים חניון אוטומטי בניו יורק בתמורה ל-8.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לזה גם יתרונות תפעוליים. פחות תאונות חניה, פחות גניבות ונזקים, פחות צורך בכוח אדם, ויכולת לשלב את החניון כחלק אינטגרלי מפרויקט נדל״ן,
במיוחד מגורים יוקרתיים, משרדים או שימושים מסחריים. החניונים החצי אוטונומיים, כמו Puzzle-Utron, של החברה, הם גרסה זולה ופשוטה יותר. אין בהם מערכת שינוע מלאה עם מעליות ורובוטים מורכבים, אלא שילוב של מסילות, פלטפורמות ותנועה אופקית ואנכית מוגבלת. זה מתאים לפרויקטים
קטנים יותר או לשוק שמחפש פתרון ביניים.
.jpg)