שתי המתחרות של מיטרוניקס מתאחדות, איך זה ישפיע עליה?

Fluidra הספרדית רוכשת את השליטה ב-Aiper הסינית; לשתי החברות יש פעילות שמתחרה עם מיטרוניקס, שציינה שהיא לא צופה השפעה מיידית עליה - אבל מה יהיה בהמשך?

רוי שיינמן | (7)

מיטרוניקס מיטרוניקס 0%   בצלילה חופשית ועכשיו מיזוג גדול של מתחרותיה עלול להוסיף ללחץ שכבר נמצא על החברה. Fluidra הספרדית הודיעה על רכישת השליטה בשני שלבים בחברת Aiper הסינית, בעסקה שבטווח קצר לא צפויה להשפיע, אבל היא בהחלט יכולה להשפיע בהמשך.


Fluidra היא חברת ענק ספרדית שמייצרת מגוון רחב של מוצרים לבריכה, כשמנקים לבריכה מהווים יחסית חלק לא גדול מהפעילות שלה. המניה נסחרת בבורסת מדריד לפי שווי של כ-4.1 מיליארד אירו, וב-2024 היא הכניסה כ-2.1 מיליארד אירו. Aiper הסינית ממוקדת יותר במנקים רובוטיים לבריכות והיא הכניסה ב-2024 כ-195 מיליון דולר, צמיחה של 75% לעומת 2023. Fluidra רוכשת בשלב הראשון כ-27% מהחברה בתמורה ל-100 מיליון דולר, ובהמשך ובהתאם לעמידה בתנאים מסוימים תרכוש Fluidra את השליטה בחברה.


כאמור בטווח הקצר לא צפויה השפעה על מיטרוניקס או על השוק בכלל, אבל בטווח הבינוני-ארוך הסיפור שונה. Fluidra ציינה שלהערכתה שוק מנקי הבריכות כיום היום הוא אחד השווקים הפחות מנוצלים, כשהיא מעריכה שיעורי חדירה של רק 25%. הנתון הזה היה יכול להיות סימן טוב גם עבור מיטרוניקס, אבל במצבה יהיה לה קשה הרבה יותר להתמודד עם Fluidra, ענקית עם משאבים גדולים בהרבה מאלה של מיטורניקס, המזומנים שלה למשל הסתכמו בסוף 2024, לפני הרכישה, בכ-162.2 מיליון אירו (כ-661 מיליון שקל) ושל מיטרוניקס רק ב-104.6 מיליון שקל. Fluidra גם ייצרה ב-2024 מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-310.6 מיליון אירו (כ-1.26 מיליארד שקל) בעוד מיטרוניקס ייצרה רק 129.5 מיליון שקל.


Aiper אומנם קטנה יותר ממיטרוניקס, ההכנסות שלה הסתכמו לבערך 725 מיליון שקל ב-2024 בעוד מיטרוניקס הכניסה 1.62 מיליארד שקל, אבל Aiper צומחת ומיטורניקס דועכת. ההכנסות של מיטרוניקס ירדו ב-14% ב-2024 ולפי התחזית שהיא סיפקה לרבעון הראשון הן עשויות לרדת בשיעור גבוה יותר ב-2025. Aiper מצדה צומחת וגם אם הצמיחה שלה תאט ל-50% היא תכניס ב-2025 באזור ה-290-300 מיליון דולר, בערך 1.1 מיליארד שקל, וזה עוד בלי לקחת בחשבון את הסינגריה של הפעילות שלה עם Fluidra, שלא חושפת בדיוק כמה מנקי הבריכות שלה מהווים מהמכירות.


המהלך הזה רע למיטרוניקס בעיקר בגלל התזמון. זה אף פעם לא טוב ששתי מתחרות גדולות שלך מאחדות כוחות אבל כשזה קורה בתקופה שאתה בירידה זה יותר גרוע. גם אם מיטרוניקס תצליח להתאושש זה ייקח לפחות כמה שנים, עד אז Fluidra ו-Aiper כבר כנראה יתפסו נתח שוק משמעותי מה שיקשה על מיטרוניקס להחזיר לעצמה את נתח השוק שאבד.


מה יהיה עם המלאי של מיטרוניקס?

אחד הבעיות של מיטרוניקס שמתחילה לגדול היא בעיית המלאי. הירידה בביקושים מביאה גם להצטברות של מלאי אצל מיטרוניקס, יתרת המלאי של החברה אומנם ירדה בסוף 2024 ל-837.8 מיליון שקל לעומת 971.8 מיליון שקל בסוף 2023, אבל יתרת הימים להם המלאי מספיק עדיין גבוהה, כ-294 ימים. בתקופת השיא של 2021 לחברה היה מלאי שמספיק לכ-177 ימים.


הצטברות כזו של מלאים עלולה להיות מסוכנת, זה לא אומר בהכרח שמיטרוניקס תבצע מחיקת מלאי גדולה, מיטרוניקס אולי עדיין תוכל למכור את המוצרים שיש לה כשהביקוש יחזור, אבל יש סימני שאלה - מה יקרה אם למשל Fluidra ו-Aiper ישיקו רובוט מתקדם מזה של מיטורניקס וגם זול יותר? הסיניים כבר היום מוכרים מוצרים זולים יותר ומהווים תחרות קשה למיטרוניקס, ועם המשאבים של Fluidra השתיים יכולות להציג חידושים נוספים וזולים יותר. הסימן השאלה השני במקרה כזה הוא מה מיטורניקס תעשה עם המלאי שהצטבר אצלה והיא לא הצליחה למכור אותו? היא תוכל להשתמש בחומרים בכדי לייצר רובוטים חדשים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מיטרוניקס בינתיים מצדה מנסה להתייעל ולהגדיל את שולי הרווח שלה. מיטרוניקס ציינה שהיא צופה ירידה של כ-5%-6% בעלות הישירה לייצור רובוט השנה, וזאת כחלק מיעד לצמצום של כ-10%-15% בעלות הייצור שצפוי להיות מושג בעוד כשנה-שנתיים. החברה גם צופה ירידה בהוצאות התפעול השנה בסך של 40 מיליון שקל, ירידה בהשקעות של 12-15 מיליון שקל וירידה במלאי של 80-100 מיליון שקל.


בינתיים מניית מיטרוניקס ממשיכה לצלול - היא נסחרת לפי שווי של 405 מיליון שקל אחרי שאיבדה 89% בשנה האחרונה, ובכ-94% מאז השיא סוף 2021-תחילת 2022, אז נסחרה לפי שווי של מעל 8 מיליארד שקל.

מניית מיטרוניקס בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    dw 03/04/2025 12:10
    הגב לתגובה זו
    תוהה האם המיסוי המוגדל על תוצרת סין תסייע למיטרוניקס הישראלית להתמודד טוב יותר למול תחרות סינית בארהבאשמח אם ישאלו את זה במסגרת הראיון הבא עם המנכל מן הסתם כרגע המיסוי האמריקאי עדיין בבלאגן כך שלא סביר שאפילו המנכל ידע אולם סביר שגם אחרי תיקונים יהיה מס על סחורה סינית
  • 2.
    אנונימי 03/04/2025 12:04
    הגב לתגובה זו
    מדובר במוצר נישה עם שוק מצומצם בנוסף מדובר במוצר צריכה מחזורי עם זמן מחזור מאוד ארוך רובוט לניקוי בריכה יכול להחזיק שנים ארוכות. ואם זה לא מספיק על הנישה הזו יש מגוון מתחרות חזקות עם יתרונות ברורים.לחברה אין שום חפיר אין מנועי צמיחה ואין פוטנציאל התרחבות .לא ברור לי מה אנשים מחפשים בחברה כושלת יש הזדמנויות טובות בהרבה.
  • dw 03/04/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
    שנית שים לב שהמיצוב של מיטרוניקס הוא כשחקן איכותי בתחום והבעיה היא כניסה של זבל סיני נחות אבל זול. זה לגיטימי שיהיו כאלה המעדיפים רובוט איכותי יותר יקר וקמצנים שמוכנים להסתפק בזבל סיני.3. שים לב שהרובוטים שנקנו לפני 5 שנים בקורונה כנראה יגיעו לסוף חייהם בשנים הקרובות הלקוחות יצטרכו להחליפם וזה ביזנס לא קטן לפחות לפירמה בשווי של 100M$ בערך.
  • dw 03/04/2025 12:28
    הגב לתגובה זו
    זה לבדו אינדיקציה שהדימוי שלך על התחום כנראה דורש בדיקה מחדש. השגיאה כנראה נובעת מזה שכאן בישראל אין הרבה וילות עם בריכה. בארהב אוסטרליה ושאר העולם יש הרבה יותר.
  • 1.
    אנונימי 03/04/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
    למה המנכל מחייך
  • dw 03/04/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    עיתונות בדכ נעזרת בתמונות ארכיון שכבר יש לה.
  • לגמרי (ל"ת)
    אנונימי 03/04/2025 12:02
    הגב לתגובה זו
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 0%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.