סייבר
צילום: צילום אילוסטרציה Freepik

זינוק של 500% בתשלום כופר למרות ירידה בכמות מתקפות הסייבר על ארגונים

במהלך החודשים הראשונים של 2024 זינק תשלום הכופר הממוצע של ארגונים שחוו מתקפת סייבר לכ-2 מיליון דולר; מנגד, ירידה קלה בכמות הארגונים שדיווחו על מתקפות כנגדם
איתן גרסטנפלד |

במהלך החודשים הראשונים של 2024 סכום תשלום הכופר הממוצע של ארגונים שחוו מתקפת סייבר, זינק ב-500%. עם זאת, במהלך השנה חלה ירידה בכמות המתקפות המדווחת ביחס לאשתקד, כך עולה מדו"ח "State of Ransomware 2024" שפרסמה חברת אבטחת המידע סופוס.

על פי הדו"ח מאז תחילת השנה, ארגונים ששילמו דמי כופר דיווחו על תשלום ממוצע של 2 מיליון דולר, לעומת 400,000 דולר בשנת 2023. עם זאת, תשלום כופר הוא רק חלק מהעלות הכוללת. לא כולל כופר, הסקר מצא כי עלות ההתאוששות הממוצעת הגיעה ל-2.73 מיליון דולר, עלייה של כמעט מיליון דולר מ-1.82 מיליון דולר, הסכום שעליו דיווחה סופוס ב-2023.

למרות דמי הכופר מרקיעי השחקים, מצביע הדו"ח על ירידה בהיקף מתקפות הכופר עם 59% מהארגונים שנפגעו, לעומת 66% בשנת 2023. בעוד שהנטייה להיפגע מתוכנות כופר עולה ככל שהכנסות הארגון גבוהות יותר, גם ארגונים קטנים (עם הכנסות של פחות מ-10 מיליון דולר) מהווים מטרה למתקפות כופר, ושיעור הארגונים הקטנים שנפגעו בשנה האחרונה עומד על קצת פחות ממחצית (47%).

לבסוף, נמצא גם כי 63% מהדרישות לכופר היו של מיליון דולר ויותר, וכ-30% מהדרישות היו של למעלה מ-5 מיליון דולר. לרוע המזל, סכומי הכופר הגבוהים הללו אינם נדרשים רק מארגונים עם הכנסות גבוהות. כמעט מחצית (46%) מהארגונים עם הכנסות של פחות מ-50 מיליון דולר קיבלו דרישות כופר של שבע ספרות בשנה האחרונה.

זו השנה השנייה ברציפות, שניצול נקודות תורפה היו הגורם העיקרי להתקפה, מה שהשפיע על 32% מהארגונים. גורמים נוספים למתקפות הם ניצול הרשאות (29%) ודוא"ל זדוני (23%), מה שעולה בקנה אחד עם ממצאי incident response האחרונים מדוח Active Adversary .

ארגונים שהמתקפות עליהם בוצעו באמצעות ניצול חולשות דיווחו על ההשפעה הקשה ביותר על הארגון, עם שיעור גבוה יותר של פגיעה בגיבוי (75%), הצפנת נתונים (67%) והנטייה לשלם דמי כופר (71%) בהשוואה למתקפות שבוצעו באמצעות ניצול הרשאות. לארגונים שנסקרו הייתה גם השפעה פיננסית ותפעולית גדולה יותר במידה ניכרת, כאשר עלות ההתאוששות הממוצעת עמדה על 3.58 מיליון דולר לעומת 2.58 מיליון דולר בהשוואה למתקפות שבוצעו באמצעות ניצול הרשאות. בנוסף, למספר גדול יותר של ארגונים שהותקפו לקח יותר מחודש להתאושש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד