ליפט מול אובר
צילום: Mariia Shalabaieva on Unsplash

אחרי ההצהרה של אילון מאסק - האם טסלה מאיימת על אובר וליפט?

מנכ"ל ענקית הרכב החשמלי אמר כי טסלה מתכננת לייצר "רובוטקסי" שיתחרה באובר וליפט; האם זו תחרות אמיתית? ומדוע שתי החברות עשויות דווקא להרוויח מזה?
דור עצמון | (2)

דבריו של מנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק משיחת הרווחים של החברה ביום שלישי על מוניות רובוטיות הכניסו לטלטלה ובלבול עמוק את המשקיעים של אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A שרשמו פריצת דרך בשוק המוניות המסורתי.

מצד אחד מדובר בנישה שעדיין כלל לא ברור האם תתממש וכיצד - אם בכלל - תשפיע על אובר וליפט, אבל המשקיעים בכל זאת מודאגים. מניות אובר וליפט ירדו אתמול ב-3.5% ו-5.1%, בהתאמה, בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-0.2% ו-0.1%, בהתאמה.

בתור התחלה, מאסק דיבר על ההתקדמות שחברת הרכב החשמלי שלו עושה בפיתוח מכוניות בנהיגה עצמית אבסולוטית. "לגבי FSD גרסה 12, שהיא נהיגה עצמית טהורה מבוססת בינה מלאכותית, אם לא חווית זאת, אני מאוד מפציר בכם לנסות אותה", אמר. FSD הוא קיצור של Full Self Driving והוא שמו של מוצר הסיוע לנהג ברמה הגבוהה ביותר של טסלה, שעושה את רוב משימות הנהיגה רוב הזמן. נהגי טסלה יכולים לקנות אותו תמורת 8,000 דולר או 99 דולר לחודש.

ה-FSD עדיין דורש פיקוח אנושי ב-100% מהזמן, אבל הטכנולוגיה הופכת להיות כל כך טובה עד שטסלה חושפת קונספט של רובוטקסי, או "מונית סייבר" כפי שכינה זאת מאסק. אבל שום דבר מזה לא חדש. האמונות של מאסק לגבי נהיגה אוטונומית ורובוטקסים ידועות כבר זמן רב. ייתכן שהמשקיעים נבהלו ממה שטסלה מתכננת לעשות עם המוניות הללו שתופעלנה לחלוטין על ידי בינה ממלאכותית. "טסלה תפעיל את הרובוטקסים, אז אפשר לחשוב על טסלה כמו איזה שילוב של Airbnb ואובר", אמר מאסק.

טסלה מתכננת להפעיל רשת נסיעות, בדיוק כמו אובר. בעלי טסלה יוכלו לאפשר שימוש במכוניות שלהם, תמורת תשלום, בדיוק כמו אנשים שמשכירים את בתיהם דרך Airbnb. משתתף חדש שיכנס לתחרות של אובר וליפט זה עניין רציני, אבל שוב, זו תמיד הייתה התוכנית של טסלה. אולי המשקיעים פשוט היו המומים מכמה שטסלה מאמינה שהיא קרובה להפיכת ה"רובוטקסים" למציאות. "יש לנו קצת תובנות לגבי כמה הדברים יהיו טובים בעוד שלושה או ארבעה חודשים בערך, כי יש לנו דגמים מתקדמים בעלי יכולת הרבה יותר טובה ממה שיש במכונית", אמר מאסק.

אבל גם אם טסלה עומדת לפצח את הקוד לנהיגה עצמית, עדיין לא ברור עד כמה היא תאיים על אובר וליפט - אם בכלל. שתיהן תוכלנה לקנות ולהפעיל מערכי "רובוטקסים" של טסלה ולהפעיל אותם לצד המוניות המוכרות שלהן המופעלות על ידי נהג. קנייה או השכרה של רובוטקסי עשויה להיות יקרה, אבל מצד שני גם שולי הרווח לנהיגה צריכים להיות טובים יותר.

 

בוול-סטריט לא מתלהבים מהרובוטקסי

בעוד הפרויקט החדשני מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

הדוחות האחרונים הזניקו את המניה

בעוד טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טעות בתרגום 26/04/2024 02:50
    הגב לתגובה זו
    הקשבתי לשיחה מספר פעמים. מאסק בהחלט אמר שהמכירות של 2024 יהיו יותר גדולות מהמכירות של 2023
  • 1.
    אלון 25/04/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    רןבוטקסי יכול להכניס לבעליו 40,000 דולר בשנה שדומה למחיר של טסלה חדשה מספיק בשר כדי שיקפיץ את שולי הרווח של טסלה ובנוסף יאיץ את הבלאי והחלפת הרכבים הקיימים, ולכן יגביר את המכירות,
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת


בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים. במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.

 

סמל תרבותי של דור

בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.

עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.

לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.

בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים