ליפט מול אובר
צילום: Mariia Shalabaieva on Unsplash

אחרי ההצהרה של אילון מאסק - האם טסלה מאיימת על אובר וליפט?

מנכ"ל ענקית הרכב החשמלי אמר כי טסלה מתכננת לייצר "רובוטקסי" שיתחרה באובר וליפט; האם זו תחרות אמיתית? ומדוע שתי החברות עשויות דווקא להרוויח מזה?
דור עצמון | (2)

דבריו של מנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק משיחת הרווחים של החברה ביום שלישי על מוניות רובוטיות הכניסו לטלטלה ובלבול עמוק את המשקיעים של אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A שרשמו פריצת דרך בשוק המוניות המסורתי.

מצד אחד מדובר בנישה שעדיין כלל לא ברור האם תתממש וכיצד - אם בכלל - תשפיע על אובר וליפט, אבל המשקיעים בכל זאת מודאגים. מניות אובר וליפט ירדו אתמול ב-3.5% ו-5.1%, בהתאמה, בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-0.2% ו-0.1%, בהתאמה.

בתור התחלה, מאסק דיבר על ההתקדמות שחברת הרכב החשמלי שלו עושה בפיתוח מכוניות בנהיגה עצמית אבסולוטית. "לגבי FSD גרסה 12, שהיא נהיגה עצמית טהורה מבוססת בינה מלאכותית, אם לא חווית זאת, אני מאוד מפציר בכם לנסות אותה", אמר. FSD הוא קיצור של Full Self Driving והוא שמו של מוצר הסיוע לנהג ברמה הגבוהה ביותר של טסלה, שעושה את רוב משימות הנהיגה רוב הזמן. נהגי טסלה יכולים לקנות אותו תמורת 8,000 דולר או 99 דולר לחודש.

ה-FSD עדיין דורש פיקוח אנושי ב-100% מהזמן, אבל הטכנולוגיה הופכת להיות כל כך טובה עד שטסלה חושפת קונספט של רובוטקסי, או "מונית סייבר" כפי שכינה זאת מאסק. אבל שום דבר מזה לא חדש. האמונות של מאסק לגבי נהיגה אוטונומית ורובוטקסים ידועות כבר זמן רב. ייתכן שהמשקיעים נבהלו ממה שטסלה מתכננת לעשות עם המוניות הללו שתופעלנה לחלוטין על ידי בינה ממלאכותית. "טסלה תפעיל את הרובוטקסים, אז אפשר לחשוב על טסלה כמו איזה שילוב של Airbnb ואובר", אמר מאסק.

טסלה מתכננת להפעיל רשת נסיעות, בדיוק כמו אובר. בעלי טסלה יוכלו לאפשר שימוש במכוניות שלהם, תמורת תשלום, בדיוק כמו אנשים שמשכירים את בתיהם דרך Airbnb. משתתף חדש שיכנס לתחרות של אובר וליפט זה עניין רציני, אבל שוב, זו תמיד הייתה התוכנית של טסלה. אולי המשקיעים פשוט היו המומים מכמה שטסלה מאמינה שהיא קרובה להפיכת ה"רובוטקסים" למציאות. "יש לנו קצת תובנות לגבי כמה הדברים יהיו טובים בעוד שלושה או ארבעה חודשים בערך, כי יש לנו דגמים מתקדמים בעלי יכולת הרבה יותר טובה ממה שיש במכונית", אמר מאסק.

אבל גם אם טסלה עומדת לפצח את הקוד לנהיגה עצמית, עדיין לא ברור עד כמה היא תאיים על אובר וליפט - אם בכלל. שתיהן תוכלנה לקנות ולהפעיל מערכי "רובוטקסים" של טסלה ולהפעיל אותם לצד המוניות המוכרות שלהן המופעלות על ידי נהג. קנייה או השכרה של רובוטקסי עשויה להיות יקרה, אבל מצד שני גם שולי הרווח לנהיגה צריכים להיות טובים יותר.

 

בוול-סטריט לא מתלהבים מהרובוטקסי

בעוד הפרויקט החדשני מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

הדוחות האחרונים הזניקו את המניה

בעוד טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טעות בתרגום 26/04/2024 02:50
    הגב לתגובה זו
    הקשבתי לשיחה מספר פעמים. מאסק בהחלט אמר שהמכירות של 2024 יהיו יותר גדולות מהמכירות של 2023
  • 1.
    אלון 25/04/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    רןבוטקסי יכול להכניס לבעליו 40,000 דולר בשנה שדומה למחיר של טסלה חדשה מספיק בשר כדי שיקפיץ את שולי הרווח של טסלה ובנוסף יאיץ את הבלאי והחלפת הרכבים הקיימים, ולכן יגביר את המכירות,
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.98%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מאנדיי צונחת 20%, טאואר מזנקת 14%; אנבידיה וטסלה מטפסות - הנאסד"ק מזנק 2%

התקדמות לקראת סיום ההשבתה הממשלתית מעודדת גם את וול סטריט ושבוע המסחר נפתח בטריטוריה חיובית; אנבידיה וחברות השבבים רושמים התאוששות; טסלה מטפסת בעקבות אישור חבילת השכר למאסק - הישראליות גונבות את הפוקוס כשמאנדיי צונחת 20% ואילו פאגאיה מזנקת בשיעור דומה ברקע התוצאות הרבעוניות; טאואר מזנקת ב-14% על רקע תחזית טובה להמשך, קמטק עם תחזית חלשה והמניה מאבדת גובה

צוות גלובל |

וול סטריט פותחת את שבוע המסחר בזינוקים. טאואר היא אחת ממניות היום עם זינוק של 14% על רקע דוחות טובים -  טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. גם פאגאיה הישראלית טסה, מנגד מאנדיי בנפילה וקמטק מתממשת עם תחזית חלשה (ראו הרחבה בהמשך)  

הגורם המרכזי לאופטימיות בשוק  היא ההתקדמות המשמעותית בסנאט, שאישר הלילה הצעת ביניים ברוב של 60 מול 40 קולות לקראת הסכם דו-מפלגתי שיאפשר את פתיחת הממשל מחדש. שמונה סנאטורים דמוקרטים הצטרפו להצבעה בעד, אבל התהליך עוד לא הושלם ויגיע לאישור סופי בסנאט ובבית הנבחרים. לפי הערכות, ההסכם שנרקם יאפשר תקצוב ממשלתי עד לינואר הקרוב, וגם יבטל חלק מצעדי הפיטורים האחרונים בשירות הציבורי. גורמים המעורים בנושא מציינים שלמרות שהפשרה הנוכחית אינה כוללת את דרישת הדמוקרטים המרכזית להמשך סבסוד ביטוח הבריאות, היא עשויה לסלול את הדרך לפתרון רחב יותר כבר בימים הקרובים.

השווקים מקבלים את המהלך הזה באופטימיות גם בגלל שסיום ההשבתה עשוי להחזיר את פרסום הנתונים הכלכליים, שנעצר בשבועות האחרונים. השבוע צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה והאבטלה לחודש אוקטובר, ובהמשך גם נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד המחירים ליצרן. המשקיעים מחפשים אינדיקציות שיסייעו להעריך את הכיוון הבא של מדיניות הריבית של הפד'. במקביל, תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מטפסת קלות ל-4.15%, אחרי עלייה מתונה בסוף השבוע.

לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.

מאקרו

הכסף האמריקאי עובר לטוקיו: מדד הניקיי מכה את מדדי וול סטריט עם תשואה של 30% מתחילת השנה משקיעים אמריקאים נוהרים לבורסה היפנית בקצב שלא נראה מזה עשור - הין מתחזק, הממשלה מזרימה תמריצים, ומניות יפניות הופכות לטרנד חם