טראמפ וביידן
צילום: Library of Congress, Adam Schultz

הבחירות מגיעות לרשתות החברתיות: ביידן נגד טיקטוק טראמפ מול מטא

הרשתות החברתיות עומדות בלב העימות בין המועמדים לנשיאות, לאחר שביידן הודיע שיתמוך במהלך למכירת טיקטוק לחברה אמריקאית ואילו טראמפ שבעבר נלחם באפלקצייה הסינית הפופולארית ניצל את ההזדמנות לתקוף את המתחרה מטא אותה הגדיר "אויבת האם"
איתן גרסטנפלד |

הרשתות החברתיות הפכו בשבוע האחרון לאחד הנושאים החמים ביותר סביב המרוץ לנשיאות ארצות הברית, בין הנשיא המכהן ג'ו ביידן לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אמנם התרגלנו שהרשתות הללו הפכו לזירת עימות מרכזית בכל מערכת בחירות, אלא שהפעם מי שעומדות במרכז הן לא אחרות מהרשתות עצמן.

בשנים האחרונות העלו מחוקקים רבים חששות מפני הפופולאריות הגוברת של אפליקציית הסרטונים הקצרים הסינית טיקטוק (TikTok). שני החששות המרכזיים הם שממשלת סין תוכל להשתמש באפליקציה כדי לאסוף נתונים אישיים מאזרחים אמריקאים, וכן שהממשלה הסינית עשויה להשתמש בה כדי להשפיע על הפוליטיקה האמריקאית. כבר בשנת 2020 בעת כהונתו של הנשיא לשעבר טראמפ הוביל הממשל מהלך למכירת פעילות טיקטוק בארצות הברית מחברת האם בייטדאנס ( ByteDance) הסינית לידי חברה אמריקאית.

הלחץ של הרגולטור האמריקאי הביא שורה של חברות טכנולוגיה מובילות ובראשן מיקרוסופט, וולמארט, אורקל וטוויטר להתחרות על רכישת הפעילות של הרשת החברתית בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד, שהייתה אמורה להתכנס תחת ישות חדשה בשם "טיקטוק גלובל". אלא שהמתווה לא יצא בסופו של דבר לפועל בין היתר בשל כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא, שאף ביטל שורה של הגבלות שהטיל ממשל טראמפ על האפליקציה הסינית.

 

אם נדמה שהסאגה שכחה הרי שהבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית שיערכו בחודש נובמבר הקרוב הציתו מחדש את הוויכוח על האפליקציה, אלא שהפעם הצדדים הניצים הפכו במידה מסוימת את דעתם והצטרפו לצד השני של המתרס. בשבוע שעבר אישרה פה אחד ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים, לקדם הצעת חוק שתכפה מכירת בזק (שישה חודשים) של האפליקציה, לה כ-170 מיליון משתמשים בארצות הברית, לחברה אמריקאית.

מי שמיהר להודיע שהוא יתמוך בהחלטה אשר צפויה לעלות להצבעה כבר השבוע הוא הנשיא המכהן ביידן, שעבר כאמור ביטל את ההגבלות על החברה. אך לא רק ביידן הפך את עורו, אלא גם יריבו המר טראמפ, שהתייצב במפתיע לצידה של טיקטוק. בראיון לרשת CNBC אתמול בחר טראמפ להסית את האש לכיוונה של המתחרה מטא "בלי טיקטוק, פייסבוק עשויה לגדול יותר, ואני מחשיב את פייסבוק כאויבת העם".

לדברי טראמפ "אם סין רוצה משהו מ-[טיקטוק], היא תקבל אותו, אז אכן זה סיכון ביטחוני לאומי אבל כשאני מסתכל על זה, אני לא מחפש להכפיל את פייסבוק. ואם תבלום את טיקטוק, פייסבוק ואחרים - אבל בעיקר פייסבוק - יהיו המרוויחים הגדולים. אני חושב שפייסבוק הייתה רעה מאוד למדינה שלנו, במיוחד כשזה מגיע לבחירות". לכך הוסיף טראמפ את הפופולאריות של האפליקציה, "יש הרבה אנשים בטיקטוק, שאוהבים את זה. יש הרבה ילדים צעירים שישתגעו בלעדיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד