טראמפ וביידן
צילום: Library of Congress, Adam Schultz

הבחירות מגיעות לרשתות החברתיות: ביידן נגד טיקטוק טראמפ מול מטא

הרשתות החברתיות עומדות בלב העימות בין המועמדים לנשיאות, לאחר שביידן הודיע שיתמוך במהלך למכירת טיקטוק לחברה אמריקאית ואילו טראמפ שבעבר נלחם באפלקצייה הסינית הפופולארית ניצל את ההזדמנות לתקוף את המתחרה מטא אותה הגדיר "אויבת האם"
איתן גרסטנפלד |

הרשתות החברתיות הפכו בשבוע האחרון לאחד הנושאים החמים ביותר סביב המרוץ לנשיאות ארצות הברית, בין הנשיא המכהן ג'ו ביידן לבין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אמנם התרגלנו שהרשתות הללו הפכו לזירת עימות מרכזית בכל מערכת בחירות, אלא שהפעם מי שעומדות במרכז הן לא אחרות מהרשתות עצמן.

בשנים האחרונות העלו מחוקקים רבים חששות מפני הפופולאריות הגוברת של אפליקציית הסרטונים הקצרים הסינית טיקטוק (TikTok). שני החששות המרכזיים הם שממשלת סין תוכל להשתמש באפליקציה כדי לאסוף נתונים אישיים מאזרחים אמריקאים, וכן שהממשלה הסינית עשויה להשתמש בה כדי להשפיע על הפוליטיקה האמריקאית. כבר בשנת 2020 בעת כהונתו של הנשיא לשעבר טראמפ הוביל הממשל מהלך למכירת פעילות טיקטוק בארצות הברית מחברת האם בייטדאנס ( ByteDance) הסינית לידי חברה אמריקאית.

הלחץ של הרגולטור האמריקאי הביא שורה של חברות טכנולוגיה מובילות ובראשן מיקרוסופט, וולמארט, אורקל וטוויטר להתחרות על רכישת הפעילות של הרשת החברתית בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד, שהייתה אמורה להתכנס תחת ישות חדשה בשם "טיקטוק גלובל". אלא שהמתווה לא יצא בסופו של דבר לפועל בין היתר בשל כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא, שאף ביטל שורה של הגבלות שהטיל ממשל טראמפ על האפליקציה הסינית.

 

אם נדמה שהסאגה שכחה הרי שהבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית שיערכו בחודש נובמבר הקרוב הציתו מחדש את הוויכוח על האפליקציה, אלא שהפעם הצדדים הניצים הפכו במידה מסוימת את דעתם והצטרפו לצד השני של המתרס. בשבוע שעבר אישרה פה אחד ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים, לקדם הצעת חוק שתכפה מכירת בזק (שישה חודשים) של האפליקציה, לה כ-170 מיליון משתמשים בארצות הברית, לחברה אמריקאית.

מי שמיהר להודיע שהוא יתמוך בהחלטה אשר צפויה לעלות להצבעה כבר השבוע הוא הנשיא המכהן ביידן, שעבר כאמור ביטל את ההגבלות על החברה. אך לא רק ביידן הפך את עורו, אלא גם יריבו המר טראמפ, שהתייצב במפתיע לצידה של טיקטוק. בראיון לרשת CNBC אתמול בחר טראמפ להסית את האש לכיוונה של המתחרה מטא "בלי טיקטוק, פייסבוק עשויה לגדול יותר, ואני מחשיב את פייסבוק כאויבת העם".

לדברי טראמפ "אם סין רוצה משהו מ-[טיקטוק], היא תקבל אותו, אז אכן זה סיכון ביטחוני לאומי אבל כשאני מסתכל על זה, אני לא מחפש להכפיל את פייסבוק. ואם תבלום את טיקטוק, פייסבוק ואחרים - אבל בעיקר פייסבוק - יהיו המרוויחים הגדולים. אני חושב שפייסבוק הייתה רעה מאוד למדינה שלנו, במיוחד כשזה מגיע לבחירות". לכך הוסיף טראמפ את הפופולאריות של האפליקציה, "יש הרבה אנשים בטיקטוק, שאוהבים את זה. יש הרבה ילדים צעירים שישתגעו בלעדיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.