צביקה שווימר מנכל אלקטרה צריכה
צילום: דורון ברסקי

אלקטרה צריכה בדוחות חלשים לא רק בגלל קרפור; הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון

המניה איבדה 42% משוויה בשנה האחרונה; בנטרול קרפור הייתה החברה מציגה רווח של 7.4 מיליון שקל אבל גם כאן מדובר בירידה חדה של 70% לעומת רווח של 26 מיליון אשתקד; הכנסות אלקטרה צריכה עלו רק ב-2% וגם זה בעיקר בגלל איחוד תוצאות אדידס; הרווח הגולמי נחתך ב-9% וגם הרווחיות הגולמית נפגעה - בגלל רידיה במכירות מחסני חשמל ושקם אלקטריק; אלקטרה צריכה משלימה גם את ההשתלטות על קוויק, שהונפקה לפי שווי מנופח והתרסקה ב-90% מאז
נתנאל אריאל | (3)

חברת אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה 0.45% שמנהל צביקה שווימר עברה להפסד של 21.4 מיליון שקל ברבעון השני של השנה (לעומת רווח של 20 מיליון ברבעון המקביל). הסיבה היא הסבת סניפי יינות ביתן לקרפור שגרמו להפסד של 64 מיליון שקל. בנטרול, היא הייתה מרוויחה 7.4 מיליון שקל (לעומת 26.4 מיליון ברבעון המקביל). אלקטרה צריכה גם משלימה את ההשתלטות על קוויק, חברת המשלוחים שהונפקה לפי שווי מנופח של 364 מיליון שקל תמוזג סופית לתוך אלקטרה צריכה תמורת 30 מיליון שקל בלבד.

במקביל מתברר שקרפור בדרך לבורסה: אלקטרה צריכה לא תממש את אופציית הרכישה מיינות ביתן ותעביר את המניות לבעלת השליטה אלקו אלקו 0.55% . באלקטרה צריכה מעריכים שהפעילות של יינות ביתן תהפוך לרווחית תפעולית במחצית השניה של השנה; כאשר קרפור תגייס כסף בהמשך - סביר שנחום ביתן ידולל; קרפור הפסידה 64 מיליון שקל ברבעון ו-138 מיליון בחצי שנה; רק לפני חודש אמר מנכ"ל אלקטרה צריכה שההשקה והביצועים של קרפור "הרבה מעבר לציפיות" וכעת הוא מוותר עליה.

ובחזרה לדוחות אלקטרה צריכה - ההכנסות של אלקטרה צריכה עלו ברבעון ב-2% ל-1.55 מיליארד שקל לעומת 1.52 מיליארד שקל אשתקד - בעיקר בעקבות איחוד לראשונה של תוצאות אדידס. כלומר, הפעילות לא צומחת כרגע. במחצית השנה ההכנסות עלו ל-3.05 מיליארד שקל לעומת 2.97 מיליארד אשתקד.

 

הרווח הגולמי נפל ב-9% ל-407 מיליון שקל (26.3% מהמכירות), לעומת 445 מיליון שקל (29.2% מהמכירות) אשתקד. לדברי החברה, השינוי הוא בגלל ירידה ברווח הגולמי בקרפור וכן ירידה במכירות וברווח הגולמי במגזר מוצרי צריכה חשמליים (שקם אלקטריק, מחסני חשמל).

 

החברה רשמה ברבעון הכנסות אחרות של 33.6 מיליון שקל, בגלל רווח של 34.2 מיליון שקל ממימוש תיק אשראי במסגרת תהליך השקת מועדון הלקוחות של קרפור עם כאל ובנק הפועלים. הוצאות המימון, נטו הסתכמו ב-58 מיליון שקל, לעומת 37 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בגלל עליית הריבית במשק.

 

ה-EBITDA ברבעון הסתכם ב-43 מיליון שקל, לעומת 123 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים שהשינוי ב-EBITDA נבע בעיקר מקיטון במגזר קמעונאות המזון ובמגזר מוצרי צריכה חשמליים. ה-EBITDA בנטרול מגזר קמעונאות המזון הסתכם ברבעון השני בכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-69 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

צביקה שווימר, מנכ"ל החברה אמר בעקבות הדוחות: החברה עשתה צעד משמעותי בהשקת כרטיס האשראי " Carrefour קלאב" בשיתוף עם כאל ו-BIT שלשורותיו הצטרפו תוך שבועיים של פעילות כ-10 אלף לקוחות, וכמות זו תגדל לכ-70 אלף לקוחות עד סוף שנת 2023, דבר שיגרום להעמקת נאמנות הלקוחות וכפועל יוצא להגדלת המכירות של רשתות הקבוצה. בנוסף לכך אנו ממשיכים לראות בחודשי הקיץ את פירות הצמיחה שבאים לידי ביטוי בגידול בפעילות בחנויות הזהות בכל רשתות הקבוצה."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית החברה נסחרת במחיר של 83.1 שקל למניה ושווי שוק של 1.794 מיליארד שקל. המניה מחקה 42% משוויה במהלך 12 החודשים האחרונים.;

 

בחלוקה למגזרים ברבעון השני של 2023:

במגזר מוצרי חשמל: הסתכמו ההכנסות ברבעון השני של 2023 בכ-289 מיליון שקל, לעומת כ-362 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע בעיקר כתוצאה מירידה במכירות מזגנים ומערכות אקלים, שנבעה מקיטון במכירות בשוק המקומי, בעקבות ירידה בביקושים והגעה מאוחרת של עונת הקיץ, ומעיכוב בהזמנות במכירות בתחום מערכות החימום לייצוא, מירידה בתחום סחר מותגים ומירידה בתחום פעילות הסולאר כתוצאה מיציאה מאיחוד. ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם הרווח המגזרי לאחר הכנסות והוצאות, נטו בכ-17 מיליון שקל לעומת כ-37 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  השינוי נבע בעיקר מהירידה במחזור ההכנסות.

 

על אף הירידה במכירות מזגנים בשוק המקומי ברבעון השני ועיכוב הזמנות מערכות חימום, כאמור, החברה צופה כי מכירות המגזר ושיעור הרווח המגזרי לשנת 2023 יהיו דומים בקירוב למכירות ושיעור הרווח המגזרי בשנת 2022 וצופה כי מחזור המכירות בשנת 2024 יגדל בכ-200 מיליון ש"ח והיא תשמור על שיעור הרווח המגזרי.

 

במגזר קמעונאות חשמל במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ,שקם אלקטריק ואת שקם דיוטי פרי, הסתכמו ההכנסות ברבעון בכ-460.2 מיליון שקל, לעומת כ-469 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות במגזר קטנו ביחס לרבעון המקביל אשתקד בכ-3.4%, וזאת בעיקר עקב עיתוי חג הפסח ובקיטון במכירות הסניפים הזהים. הרווח המגזרי לאחר הכנסות והוצאות אחרות, נטו הסתכם בכ‑14 מיליון שקל, לעומת כ-17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע בעיקר כפועל יוצא של הגידול בהוצאות שכר הדירה בחנויות הדיוטי פרי, שנגזר מהגידול בכמות הנוסעים.

 

החברה צופה כי מחזור המכירות של המגזר בשנת 2023 יעלה על 2 מיליארד שקל, והיא תשמור על רווח מגזרי דומה לאשתקד.

 

במגזר קמעונאות מזון, ברבעון השני של 2023 עלו ההכנסות בכ-11.3% לכ-792 מיליון שקל, לעומת כ-712 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מהשקת Carrefour בחודש מאי האחרון, שבמסגרתה הושקו 50 סניפים של הרשת.  מנגד, נרשמה השפעה של סגירת סניפים והפעלה חלקית של סניפים, לטובת שיפוץ והסבה לקרפור.  המכירות בחנויות זהות במגזר זה גדלו ברבעון בשיעור של כ-6.8%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (חנויות שנסגרו לטובת שיפוץ והסבה – Carrefour לא נלקחו בחשבון לצורך החישוב). ההפסד המגזרי לאחר הכנסות והוצאות, נטו הסתכם ברבעון השני בכ-64 מיליון שקל, לעומת כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בסעיף זה נבע ממספר גורמים עיקריים: השקת Carrefour, התאמת מחירי המכירה בסניפי הרשת, פעילות מבצעית מתוגברת לציבור הלקוחות הכללי כחלק מתהליך ההשקה, שיתופי פעולה עם מועדוני לקוחות, האצת פחת, גידול בעלויות שכר המטה בעיקר כתוצאה מתוכנית הרה-ארגון שיושמה בשנת 2022 והאצת השקת Carrefour, ומאיחוד מלא ברבעון השני של שנת 2023 של פעילות קוויק טכנולוגיות והשקעות בע"מ.

 

החברה ממשיכה בימים אלו בהסבת סניפים נוספים ל-Carrefour (נכון להיום ישנם 65 סניפים) וממשיכה בהקמת רשת Eleven 7-. החברה פועלת להגדלת הרווחיות וביצוע פעולות התייעלות בכלל התחומים. כמו כן פועלת החברה להחזרת כלל פעילות האון ליין לחזקתה וצמצום נרחב של כוח אדם ועלויות בתחום זה.

 

תחזית החברה במגזר זה, צופה כי מחזור המכירות של חנויות Carrefour ימשיך באותה מגמת גידול, כך שאלו ישקפו מכירות למ"ר בממוצע שנתי של 40,000 שקל למ"ר. יחד עם הגידול במחזור סניפי Carrefour והפעולות להתייעלות שמבצעת החברה במגזר, צופה החברה כי תחזור להציג רווח מגזרי כבר בחציון השני של שנת 2023.

 

ביום 9 במאי 2023 השיקה הקבוצה 50 סניפים תחת מותגי Carrefour. למועד החתימה על דוחות כספיים אלו הסתיימה הסבה של 15 סניפים נוספים, של החברה הנכדה תחת המותג Carrefour והיא פועלת לביצוע הסבה של 15 סניפים נוספים לכל הפחות עד לתום שנת 2023.

נכון לימים אלה, מתייצב שיעור הגידול במחזור המכירות של הרשת על רמה של  כ-60%. כמו כן, מוצרי המותג Carrefour היוו כ-7.2% מסל הקנייה בסניפים שהושקו.

 

בנוגע לפעילותה בתחום המזון, החברה דיווחה היום, כי בשים לב לתנאים המסחריים של אופציית הרכש, המאפשרת לה לרכוש את אחזקות משפחת ביתן בחברת גלובל ריטייל (באמצעותה מוחזקות מניות יינות ביתן המוסבת בשנה האחרונה למותג קרפור), (49%) היא מעריכה כי הסיכוי למימוש האופציה הינו נמוך. בידי אלקטרה אופציה לרכישת האחזקות לפי שווי חברה של כמיליארד שקל. 

כמו כן, דיווחה אלקטרה מוצרי צריכה, כי בהתאם לדיון בדירקטוריון, ולהסכמות הקיימות בין החברה לבין יתר בעלי מניות גלובל ריטייל, יפעלו הצדדים לרישומה של החברה למסחר בבורסה או להנפקת מניותיה. בהתאם לכך, גלובל ריטייל פועלת גם להגשת תשקיף לרשות ניירות ערך. אלקטרה מוצרי צריכה מציינת עוד, כי לאור הוראות החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, בכפוף להשלמת רישום מניות גלובל ריטייל למסחר, תמכור אלקטרה מוצרי צריכה, ערב הרישום, את מניותיה בגלובל ריטייל לבעלת השליטה, אלקו בע"מ. יצוין, כי גרעין השליטה בגלובל ריטייל מוחזק על ידי  אלקטרה מוצרי צריכה (35.01%) וקבוצת הפניקס (15%).

 

מגזר ספורט ופנאי, הכנסות המגזר ברבעון השני זינקו בכ-47% לכ-47.1 מיליון שקל, לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מגידול בהכנסות סער, בין היתר בשל פתיחת סניפים חדשים וגידול בפעילות הסיטונאית, וכתוצאה מרכישת פעילות אדידס שנכללה בתוצאות המגזר החל מהרבעון הרביעי של 2022.  המכירות בחנויות זהות גדלו ברבעון בכ-6.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות של אדידס, שנכנסו לאיחוד החל מהרבעון הרביעי לשנת 2022, כאמור, גדלו בכ-7.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, במונחי פרופורמה. ההפסד המגזרי לאחר הכנסות אחרות, נטו הסתכם ברבעון השני בכ-6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד בנטרול הכנסות אחרות, נטו של כ-2.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה צופה כי מכירות המגזר השנה יסתכמו בכ-300 מיליון שקל, והרווח המגזרי לשנת 2023 יהיה דומה בקירוב לרווח התפעולי של החברה בשנת 2022. כמו כן, צופה החברה כי בשנת 2024 מכירות המגזר יסתכמו לסך של כ- 500 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מ. כהן 02/09/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
    איך חברה שמוכרת במעל 6 מיליארד שקל בשנה ( 1.6-1.7 מיליארד דולר ) לא מצליחה ליצור אפילו 1 מיליון שקל בשנה....
  • 2.
    גקי 31/08/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
    פתחו חנויות מהדרג היקר ביותר. מקבילות ל"שופרסל שלי" "בעיר" וכו'. פירות וירקות פי 2 ומעלה מהמחירים ב"יוחננוף" באותו יום שבדקתי לפני כשבוע וחצי. בשביל מה להיכנס לשם ?
  • 1.
    יורם 31/08/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
    לא הצליחה לבדל עצמה מאחרים כולם ציפו למוצרים זולים מצרפת וקיבלו מוצרים ישראלים יקרים אפילו ממתחרים ליד הסניפים שלהם. מזכיר את הנפילה של רמי לוי עם קופיקס
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.72%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי יורדת 7%, סקופ עולה 4.7%; מגמה חיובית בת"א

העלאת תחזית הדירוג של S&P תומכת בשוק למרות ארביטרז' שלילי, המסחר מתנהל בעליות שערים; עונת הדוחות בת"א מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א מתנהל במגמה חיובית למרות ארביטרז' שלילי של כ-0.4%, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.6%. 

במבט על הסקטורים, מדד הביטוח ממשיך לבלוט לחיוב עם עלייה של כ-1.1%, מדד הבנקים עולה ב-1.1%, מדד הנדל"ן עולה 0.5% ומדד הנפט וגז יורד 0.1%.


בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח  ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 3.34%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.13%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.71%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע -1.72%  ו- נובה 1.48%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


מניות במוקד

האם קיבלנו פרומו לדוחות החברות הביטחוניות? על פי דוחות סקופ סקופ 4.76%  , הגידול במכירות בישראל של החברה נבעו בעיקר מיישום אסטרטגיית צמיחה ומעלייה בביקוש למוצרי החברה המשמשים את הלקוחות המייצרים מוצרים ביטחוניים וכן עלייה במכירות המוצרים הטכניים. ההכנסות ברבעון עלו ל-535.4 מיליון שקל לעומת 472.6 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ-13%. הרווח הגולמי נשאר כמעט ללא שינוי ועמד על 166.3 מיליון שקל, אם כי ניתן לראות כי סקופ מצליחים להתייעל תפעולית מה שהקפיץ את הרווח התפעולי בכ-8.7% ל-63.7 מיליון שקל לעומת 58.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. את הרווחיות הזאת חברת המתכות מצליחה לגלגל גם לשורה התחותנה כשהרווח הנקי ברבעון עלה בכ-7.6% ל-43.5 מיליון שקל לעומת 40.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. השיפור התזרימי מקבל ביטוי גם בקופה כשיתרת המזומנים של החברה עלתה ל-340 מיליון שקל לעומת 320 מיליון שקל ברבעון המקביל, בהקשר הזה נזכיר כי ביולי האחרון בהמשך לתוצאות הרבעון השני הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 33.1 מיליון שקל - כ-2.5 שקל למניה. הדיבידנד שולם לבעלי המניות ב-4 באוגוסט. סקופ: עליה של 13% בהכנסות ו-7.5% ברווח על רקע ביקושים מהתעשיות הביטחוניות