לינדה יאקרינו מנכלית טוויטר
צילום: בלומברג

השערוריה החדשה בטוויטר: פרסומות של חברות ענק לצד תכנים אנטישמים

אחרי שמפרסמים רבים בחרו לנטוש את הרשת החברתית לאחר רכישתה בידי אילון מאסק בשל העלייה בציוצי שנאה, במהלך סוף השבוע תועדו תכנים ממומנים של חברות ענק דוגמת דיסני, אדובי ומיקרוסופט לצד תעמולה ניאו-נאצית
איתן גרסטנפלד | (2)

מינויה של לינדה יאקרינו למנכ"לית טוויטר בחודש שעבר, הביא לשחרור אנחת רווחה בקרב לא מעט מפרסמים ברשת החברתית. זאת על רקע המתיחות המתמשכת בין חלק מהמפרסמים לבין פלטפורמת הרשת החברתית הפופולארית שבבעלות היזם אילון מאסק. אלא שצילומי מסך של פוסטים ממומנים של מותגי ענק דוגמת דיסני, אדובי ומיקרוסופט לצד תעמולה ניאו-נאצית, מאיימת לפגוע פעם נוספת ביחסים בין המפרסמים להנהלת הרשת.

בחודש שעבר החליט מאסק על מינויה של יאקרינו מי שעמדה בראש ענקית הפרסום NBC יוניברסל, ואשר תחתיה הכניסה החברה יותר מ-100 מיליארד דולר, ממכירת פרסומות. המינוי נועד בין היתר להרגיע את מערכת היחסים המתוחה בין המותגים הגדולים לרשת החברתית לאחר רכישתה ידי מאסק. לאחר ההשתלטות של היזם על הרשת, והקיצוצים הגדולים שלו בצוותי ניהול התוכן של האתר, מותגים מובלים כולל ג'נרל מוטורס (GM), אאודי וג'נרל מילס הסירו את הפרסומות שלהם מטוויטר, תוך שהם מציינים את חוסר הוודאות בנוגע ליציבות ואמינות המותג תחת הבעלים החדש.

הנטישה של המפרסמים הגיעה בין היתר על רקע הזינוק בציוצי שנאה בפלטפורמה, אשר הביאו לדברי מאסק ל"ירידה מאסיבית בהכנסות". עם זאת, לאחר מינויה של יאקרינו אותם מותגים חזרו לפרסם את מוצריהם ושירותיהם בטוויטר. בדיווח בוול סטריט ג'ורנל צוטט מאסק באומרו כי, "כמעט כל המפרסמים או חזרו או שאמרו שהם יחזרו".

אלא ששערוריה חדשה שנחשפה על ידי עורכת הדין האמריקאית אלחנדרה קארבלו, מגלה שהרשת החברתית רחוקה מלהשאיר את האירוע מאחוריה. קארבלו, עורכת דין לזכויות אזרח ומדריכה קלינית ב-Cyberlaw Clinic של בית הספר למשפטים של הרווארד, זיהתה פרסומים של קבוצות אנטישמיות הדוגלות בעליונות לבנה בסמוך לפרסומים ממומנים של חברות ענק

בראיון לאתר Insider סיפרה קארבלו כי כחלק מהמחקר שהיא עורכת על קבוצות קיצון, הי זיהתה את המודעות בסמוך לפרסומים של ארגונים שהוגדרו על ידי ארגוני זכויות אדם כקבוצת שנאה. כך למשל, עמוד בשם White Lives Matter California, צייץ מחדש חלקים מסרט האנטישמי "אירופה: הקרב האחרון", סרט תעמולה משנת 2017 במרכזו הטענה שיהודים הם שגרמו באופן ישיר לשתי מלחמות העולם כחלק מתוכנית להקמת מדינת ישראל.

קאראבלו הבחינה שהסרטונים הללו מועלים על ידי חשבונות מאומתים (וי כחול), בשל החלטת מאסק לאפשר למשתמשים לקנות את האימות. דבר שהביא לכך שמודעות של חברות ענק דוגמת דיסני, ESPN, ה-NBA, אדובי ומיקרוסופט הופיעו תחת תוצאות החיפוש לסרט "הקרב האחרון באירופה". לאחר שקראבלו צייצה את ממצאיה בטוויטר ועודדה את העוקבים שלה לבצע את אותם חיפושים כדי לוודא שלא מדובר בטעות חד פעמית, המודעות הוסרו מהחיפוש הספציפי. אלא שלמחרת, כאשר קאראבלו שינתה את החיפוש שלה ל"קרב אחרון באירופה", המודעות הופיעו שוב לצד אותן תוצאות חיפוש.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו נו 19/06/2023 14:03
    הגב לתגובה זו
    קצת מגוחך לדבר על אנטישמיות בזמן שהאנרכיסטיים השמאלנים תוקפים שוב ושוב כל חובש כיפה ברחוב בצעקות וקללות.
  • אנונימי 19/06/2023 14:51
    הגב לתגובה זו
    ממש ככה
עובדים בהייטק ערב
צילום: דאלי

מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה

ההייטק הישראלי צומח בלי לגייס עובדים - ה-AI החליף את הג'וניורים ומה השלב הבא?, על התחומים הצומחים ועל התחומים שנמצאים בסיכון

אדיר בן עמי |

ההייטק לא קורס - הוא פשוט כבר לא צריך אתכם

בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על התקררות בשוק העבודה בהייטק המקומי. מדברים על קיפאון, מדברים אפילו על ירידה בכמות העובדים. אין ירידה בכמות העובדים. התמונה אומנם מורכבת, אבל אין דרמה אמיתית. ההייטק הישראלי לא נמצא בנסיגה, אלא בעיצומו של שינוי מבני עמוק, שמתרחש במקביל בכל מוקדי הטכנולוגיה בעולם.

נכון לסוף 2025, מספר המועסקים בהייטק בישראל נע סביב 410 אלף עובדים - רמה דומה מאוד לשנה הקודמת, ואף עלייה צנועה. זו אינה ירידה, אלא האטה בקצב הצמיחה. האטה שמגיעה לאחר יותר מעשור של גידול מהיר שנתפס כמובן מאליו. במובן הזה, הנתון החריג אינו ירידה במספר העובדים, אלא העובדה שההייטק כבר לא מגדיל מצבת כוח אדם בקצב משמעותי מאוד כפי שהורגלנו בעבר.

הגורם המרכזי לשינוי אינו משבר כלכלי, אלא חדירה מואצת של כלי בינה מלאכותית לתהליכי עבודה. על פי הערכות גורמים בתעשייה, בין 7,000 ל-10,000 משרות - בעיקר משרות ג'וניור ותפקידי ביניים, הוחלפו או צומצמו באמצעות אוטומציה ו-AI. משימות שבעבר דרשו צוותים של מפתחים צעירים מבוצעות כיום באמצעות קוד גנרטיבי, מערכות אוטומטיות וכלי פיתוח חכמים.

חברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, סיילספורס ואחרות פיטרו עובדים לא בשל ירידה בפעילות, אלא כחלק מהתייעלות מבנית ומעבר למודלים המסתמכים על AI. גם בישראל, ההייטק לא צריך פחות עבודה - אלא פחות עובדים בתפקידים מסוימים. עם זאת, בהחלט יש "חשיבה מחדש" ושינוי מודל עסקי אמיתי בחברות תוכנה שמאוימות על ידי ה-AI. קל היום לפתח תוכנה ופתרון אפליקטיביים וזה מעמיד את החברות האלו בסיכון גדול ובאיום גדול. חברות כמו נייס, מאנדיי וויקס נפגעו בבורסה ואכזבו את המשקיעים בדוחות האחרונים, והשאלה מה יהיה קדימה. ההנהלות של החברות האלו מדברות על התעצמות והתחזקות, אבל וול סטריט סקפטית. 


ממספרים לערך

ההייטק עובר ממודל עתיר כוח אדם למודל עתיר תפוקה, שבו השאלה המרכזית אינה כמה עובדים יש לחברה, אלא כמה ערך מייצר כל עובד. מערכות אוטומציה ופלטפורמות פיתוח חכמות מאפשרים לצוותים קטנים לייצר תפוקות שבעבר דרשו מחלקות שלמות. משימות תכנות, בדיקות, תיעוד, אנליזה ואפילו ניהול תהליכים מבוצעות היום במהירות גבוהה פי כמה ובפחות ידיים. התוצאה: חברות ממשיכות לגדול בהכנסות, במוצר ובחדירה לשווקים, בלי להגדיל את מצבת כוח האדם בהתאם.