וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

ביום חמישי - נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב, ביום שישי - דוחות של הבנקים המרכזיים; אורי גרינפלד מפסגות: "נתוני התעסוקה בארה"ב כנראה סובלים מהטיות סטטיסטיות... ככה לא נראה שוק עבודה שיכול לתמוך בצרכן הפרטי לאורך זמן"
דור עצמון | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר לאחר ששבוע המסחר הראשון ל-2023 היה חיובי עם עליות של כ-2% במדדים המובילים בארה"ב. השווקים עדיין חלשים ומתמודדים עם ההשלכות של העלאות הריבית והאינפלציה שמסרבת לרדת כפי שהמשקיעים היו רוצים.

מעל הכל מרחפת אזהרת המיתון של הכלכלנים הבכירים במשק שעשוי לפקוד אותנו כבר ברבעון הנוכחי. ביום חמישי יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב כאשר הצפי הוא הוא שיירד מ-7.1% ל-6.5% בראיה שנתית ושיישאר על 0.1% בראייה חודשית. מדובר בנתון קריטי עבור השווקים שכן במידה מסוימת ישנם בכירים המעריכים כי זו היא העת המכריעה. גם אם נתון האינפלציה יעמוד בציפיות ויירד ל-6.5%, אין זה אומר כי התרחקה הסכנה ממפולת בשווקים. כדי שזה יקרה אנו צריכים לצפות לנתון סביב ה-6%, כזה שבסבירת גבוהה יזניק את המדדים כלפי מעלה. במידה וגם נתון האינפלציה של חודש ינואר (שיפורסם בעוד כחודש) יצביע גם הוא על דעיכה מהירה יחסית, בשילוב עצירת העלאות הריבית של הפד' האמריקאי, הדבר יביא בסבירות גבוהה להורדת המתחים בוול סטריט באופן משמעותי.

נתוני מאקרו שצפויים להתפרסם השבוע:

מחר (יום שני) - שיעור האבטלה בגוש האירו לחודש נובמבר צפוי להישאר ללא שינוי ולעמוד על 6.5%.

ביום חמישי - מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש דצמבר. הצפי הוא שיירד מ-7.1% ל-6.5% בראיה שנתית ושיישאר על 0.1% בראייה חודשית.

ביום שישי - נתוני התמ"ג בבריטניה, מדד מחירי הייצוא והייבוא לחודש דצמבר בארה"ב.

דוחות ביום שישי:

בנקי ההשקעות בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , סיטי גרופ CITIGROUP , וולס פארגו WELLS FARGO & CO וג'יי פי מורגן JP MORGAN .

גם חברת דלתא איירליינס DELTA AIR LINES תפרסם כאשר הצפי הוא להכנסות של 11.26 מיליארד דולר ורווח מתואם של 1.32 דולר למניה. בית ההשקעות בלארק-רוק BLACKROCK INC יפרסם כאשר הצפי הוא להכנסות של 4.26 מיליארד דולר ורווח מתואם של 7.86 דולר למניה.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב מוסר כי "מתחזקת ההערכה שלנו שהפד' קרוב לסיום ההעלאות הריבית בעקבות חולשה משמעותית בפעילות המשק: מדדי מנהלי הרכש במגזר התעשייה והשירותים ISM נמצאים מתחת ל-50 ומצביעים על התכווצות בפעילות. הירידה ברכיב שמשקף הזמנות חדשות, במיוחד בענף השירותים, הייתה חדה מאוד. הוא ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז 2008, למעט הירידה בתחילת הקורונה. ירידה כל כך חדה בהזמנות חדשות צפויה להשפיע גם על התעסוקה. ירידה בפעילות משתקפת בנתוני ענף הלוגיסטיקה, כפי שבא לידי ביטוי בירידה חדה בפריקת המכולות בנמלים ובשינוע מטענים ביבשה. ניכרת ירידה בהזמנות לתעשייה. גם הזמנות מוצרי השקעה התחילו להתקרר אחרי עלייה חדה מאז הקורונה.

"שוק העבודה האמריקאי סיפק שוב נתונים סותרים. מצד אחד, נרשם גידול סולידי במשרות אף מעל התחזיות. שיעור האבטלה ירד תוך עלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. נרשמה ירידה בתביעות דמי אבטלה ומספר המשרות הפנויות היה גבוה מהתחזיות. מנגד, השכר השעתי עלה פחות מהתחזית תוך עדכון כלפי מטה בנתון של החודש הקודם. להערכתנו, מכלול הנתונים מצביע שהעסקים בארה"ב משתדלים לא לפטר עובדים, למרות ההאטה בפעילות. במקום זה, הם מצמצמים כמות שעות העבודה. הימנעות מפיטורים ומתן עדיפות לצמצום שעות העבודה נובעים מהקושי לגייס עובדים במקרה שמצב העסקים ישתפר. אנו מעריכים שהרעה ניכרת תורגש גם בשוק העבודה בחודשים הקרובים. בנסיבות אלה, הבנק המרכזי כבר "מקדים את העקום" ולא צריך להמשיך בהעלאת ריבית. לחץ נוסף של ההידוק המוניטארי עלול להיות מוגזם ולהגדיל סיכון ל"נחיתה קשה" לא הכרחית. הפער השלילי ביותר מאז תחילת שנות ה-80 בין התשואה ל-3 חודשים לבין 10 שנים מאותת שריבית הפד' כבר גבוהה מדי. להערכתנו, גם הפד' יגיע במהרה למסקנה זו".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "בדצמבר נמשך הגידול המהיר יחסית במספר המועסקים, כ-223 אלף איש (הצפי היה ל-200 אלף), ובנוסף השכר לשעת העבודה התמתן עם עלייה של 0.3% בדצמבר (הצפי היה ל-0.4%). הנתון של נובמבר תוקן ל-0.4% (מ-0.6%), כך שהקצב השנתי של עליית השכר התמתן ל-4.6% מ-4.9% (בפרסום של נובמבר). מדובר בהתפתחות חיובית, למרות שכדי לחזור לסביבה של 2% אינפלציה קצב עליית השכר חייב לרדת לכיוון 3.5%. נוספו 40 אלף מועסקים בתעשייה/ בינוי ו-180 אלף בענפי השירותים. התיקונים אחורה בחודשים אוקטובר-נובמבר גרעו 28 אלף מועסקים. לא פחות משמעותית הייתה העלייה החדה במספר המועסקים בסקר משקי הבית ב-717 אלף מועסקים, לאחר מספר חודשים של חולשה בסקר זה יחסית לסקרי כוח האדם הרגילים. גידול מהיר במספר המועסקים בסקר משקי הבית הביא לירידה בשיעור האבטלה ל-3.5% מ-3.7%.

"מבחינת הפד', ההתמתנות בקצב עליית השכר והחולשה במדדי מנהלי הרכש תומכות בגישה היונית של מעבר להעלאת ריבית של 0.25% בהחלטה הקרובה, כפוף לנתון אינפלציה "סביר" בשבוע הבא סביב 0.2%. ביום שישי התחזקה ההערכה של ריבית "סופית" (terminal) ב-4.75% ולא 5%".

קיראו עוד ב"גלובל"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "על אף הסימנים הטובים בשוק העבודה, זה הזמן לשפוך קצת מים קרים על ההתלהבות בשווקים. ראשית, כפי שציינו כבר כמה פעמים בחודשים האחרונים, נתוני התעסוקה בארה"ב כנראה סובלים מהטיות סטטיסטיות שאולי יתוקנו בחודש הבא כשה-BLS יבצע את העדכון השנתי שלו. אגב, אם מסתכלים על דו"ח משקי הבית אז אפשר שמאז מרץ המשק האמריקאי בכלל השיל 288 אלף משרות מלאות והוסיף 886 אלף משרות חלקיות ו-684 אלף משרות שניות (כלומר אנשים שעובדים ביותר ממשרה אחת). ככה לא נראה שוק עבודה שיכול לתמוך בצרכן הפרטי לאורך זמן. חשוב יותר מכך, שוק העבודה מגיב תמיד בפיגור לפעילות הכלכלית כך שמצב התעסוקה בארה"ב (כמו גם בישראל, אירופה או כל מקום אחר) מלמד יותר על המיקום במחזור הכלכלי שהיינו בו ולא על זה שנהיה בו בקרוב. לעומת זאת, מדדי סנטימנט כמו מדדי מנהלי הרכש מקדימים את הפעילות הכלכלית ומציירים עבורנו תמונה של החלק במחזור הכלכלי שצפוי להגיע ואיך לומר זאת בעדינות? התמונה לא נראית משהו בכלל. גם מדד מנהלי הרכש בתעשייה וגם מדד מנהלי הרכש בשירותים נמצאים מתחת לרמת ה-50 נקודות ומצביעים על התכווצות בפעילות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה רבנו 09/01/2023 05:27
    הגב לתגובה זו
    אף פעם לא הזהירו מירידות
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.