אפל
צילום: unsplash
דוחות

אפל עקפה את תחזיות הרווח וממריאה ביותר מ-5.5%

החברה דיווחה על הכנסות של 90.15 מיליארד דולר כשצפי האנליסטים עמד על 88.64 מיליארד דולר. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה גם כן עם רווח למניה של 1.29 דולר
מתן קובי | (4)

החברה הגדולה בעולם  APPLE עקפה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.29 דולר לעומת הצפי לרווח של 1.26 דולר למניה. מה שהציל את ההכנסות של החברה היה ההכנסות ממחשבי ה-Mac שהניבו לה 11.5 מיליארד דולר, עלייה של 25.39% לעומת הרבעון המקביל, כשצפי האנליסטים עמד על 9.36 מיליארד דולר. מצד שני הגיעו ההכנסות ממכירת אייפונים אשר עמדו על 42.63 מיליארד דולר, 9.67% "בלבד" יותר מאשר הרבעון הקודם, האנליסטים ציפו ל-42.67 מיליארד דולר. סגמנט השירותים של אפל הניב לה 19.2 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל אך צפי האנליסטים עמד על 20.1 מיליארד דולר.

סך ההכנסות של החברה ב-12 החודשים האחרונים עמדו על 394.3 מיליארד דולר ושולי הרווח הגולמי של שלה עמדו על 42.3%, האנליסטים ציפו ל-42.1%. הרווח של החברה ב-12 החודשים האחרונים מציג עלייה של 8% לעומת הרבעון הקודם ועל פי טים קוק, מנכ"ל החברה, היינו חוזים בעלייה דו ספרתית ללא התחזקותו של הדולר ברחבי העולם, מה שהשפיע כמובן על הכנסות החברה מסביב לעולם.

בתחילת חודש ספטמבר, באירוע השנתי של החברה, הכריזה אפל על סדרת האייפונים החדשים שלה בנוסף לשורה של מוצרים חדשים. האייפון הוא הגורם המניע הבודד הגדול ביותר להכנסות החברה, בשנה שעברה מכירות האייפונים היוו 50% מהכנסות החברה. המחירים של דגמי האייפון החדשים השנה נשארו זהים לאלו של שנה שעברה, למרות האינפלציה הגבוהה והעלייה בעלויות הייצור והשילוח וכעת נראה כי ההחלטה הזו הייתה קריטית, לפחות בעיני השוק, בכל הנוגע להתמודדות של החברה עם המצב הנוכחי בעולם.

רק לפני פחות מחודש ביטלה החברה תוכנית להאצת ייצור האייפונים, זאת בעקבות ביקוש נמוך. סין, שוק הסמארטפונים הגדול בעולם, נמצאת בשפל כלכלי שפגע ביצרניות הסלולר המקומיות שלה והשפיעה גם על מכירות האייפון. רכישות של סדרת האייפון 14 במהלך שלושת ימי ההזמנות הראשונים בסין ירדו ב-11% בהשוואה לתקופה המקבילה. למרות ביטול התוכנית והנתונים הראשוניים העגומים ההכנסות בסין עמדו על 15.5 מיליארד דולר, זאת לעומת 14.6 מיליארד דולר בשנה שעברה.

כשעה לאחר שחרור הדוחות הודיעה החברה על כך שהיא צופה כי ההכנסות ממכירות מחשבי Mac ירדו משמעותית בעונת החגים הקרובה, אשר אמורה להיות לרוב עונת שיא מבחינת ביקושים של החברה. בנוסף, יש לציין כי המזומנים נטו של החברה נמצאים בנקודה הנמוכה ביותר שלהם מאז 2010 - 49 מיליארד דולר, ירידה שהחלה עוד בסוף 2017, אז המזומנים נטו של החברה עמדו על 163 מיליארד דולר. מצד אחד יכול להיות שהמזומנים אכן משמשים לפעילויות חשובות, מצד שני כאשר מסתכלים על המצב הכלל עולמי ועל התחזיות העגומות, הן של החברה והן של המשק, סך המזומנים הנמוך (יחסית) לא בדיוק חיובי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברק 28/10/2022 06:41
    הגב לתגובה זו
    מלפני עשור, נכון שעכשיו היא החברה שמחזיקה הכי הרבה מבין חברות הטכנולוגיה, זה בגלל שהייטקיסטים משתמשים במוצרים שלה. ברגע שההייטק ידעך בגלל הסופר סייקל של הסחורות היא תדרדר הכי הרבה. מטא הולכת קאפות בשנים הקרובות אבל דווקא אפל הבאה בתור. דווקא אמאזון היא סבבה, יש לה מוצרים ושירותים שכולם משתמשים בהם, אפילו חברות נפט וסחורות חייבות שרתים ומשלוחים והיא צונחת עכשיו רק בגלל שנכנסים למיתון, לגבי שאר הענקיות, יקח לדעתי לפחות עד לסוף הסופרסייקל לראמבל לנצח את יוטיוב ולמנוע חדש לנצח את גוגל ומייקרוסופט שרדה כבר שני מחזורי סחורות בגלל חוזים ממשלתיים שימשיכו להתקיים אז לדעתי שתי אלו ישארו חזקות.
  • 1.
    עומרי 28/10/2022 00:06
    הגב לתגובה זו
    Apple - התפוח לא נופל רחוק מהעץ !! רווח בטוח
  • **** 28/10/2022 15:41
    הגב לתגובה זו
    קיימת בהשאירה אחריה חובות אבודים עצומים!!!!
  • הגאון 29/10/2022 17:52
    מסתיימת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.