אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

טסלה דוהרת לעבר המכונית האוטונומית - האם היא תצליח?

החברה חשפה ביום הבינה המלאכותית שלה את הרובוט עליו צפויה להתבסס הטכנולוגיה שתפעיל את המכוניות האוטונומיות; הדרך עוד ארוכה - איך הדברים עומדים? ומה רוצה אילון מאסק?
דור עצמון | (4)

לטסלה  TESLA INC יש חזון מרשים לעתיד: מכוניות לנהיגה עצמית מיוצרים על ידי בני אדם ורובוטים דמויי אדם העובדים בהרמוניה. ביום שישי בערב, עשתה טסלה תעד נוסף לקראת החזון הזה, כשהיא אירחה את יום הבינה המלאכותית (AI) השני שלה. האירוע הארוך היה בחלקו עבור משקיעים, אך מנכ"ל החברה אילון מאסק ציין כי אירועים אלו מגייסים גם יכולות חדשות לחברה שלו. לו"ז הכנס היה צפוף מבחינה טכנית אך אכן ניתנה התייחסות לשני הדברים שמעניינים את המשקיעים יותר מכל: רובוטים דמויי אדם וטכנולוגיית סיוע מתקדמת לנהג.

ביום הבינה המלאכותית הראשון שלה, באוגוסט 21', חשפה החברה את הקונספט שלה עבור רובוט דמוי אדם בשם Optimus. זו הייתה הפתעה הרי אף אחד לא ראה את טסלה מתקדמת לרובוטיקה. אבל מאסק מאמין שניתן להתאים את תוכנת ה-A.I והמומחיות של החברה עם מערכות מכניות לרובוטים שיחסכו בעלויות העבודה. "המטרה שלנו היא ליצור רובוט דמוי אדם שימושי מהר ככל האפשר", אמר מאסק והוסיף כי בניית רכבים חכמים אינה שונה כל כך מבניית רובוט.

בכינוס בשנה שעברה הופיע אדם הרוקד בחלפת רובוט ואילו ביום שישי כבר הופיע רובוט שרוקד המהווה אבטיפוס לרובוטים העתידיים שתפתח. הבוט פועל על אותו מחשב שבו משתמשת טסלה עבור תכונת נהיגה עצמית מלאה במכוניות. מאסק רוצה לייצר רובוטים בפחות מ-20,000 דולר ליחידה.

טסלה כבר מייצרת רכבים עם תוכנות סיוע מתקדמות לנהג המבצעות משימות נהיגה רבות בפיקוח נהגים אנושיים. החברה שואפת לקדם את הטכנולוגיה שלה עד כדי כך שמכוניות באמת תנהגנה בעצמן. תוכנת הסיוע המתקדמת ביותר של טסלה הנקראת FSD משתמשת במצלמות, חיישנים אופטיים ומחשב מתקדם כדי לבצע את משימות הנהיגה.

כחלק מתוכנית הבטא FSD שלה שהושקה לפני שנה, בעלי מכוניות של טסלה שמשיגים ציוני בטיחות גבוהים בנהיגה, יכולים לקבל את שדרוגי ה-FSD והטכנולוגיה החדשים ביותר, ובעצם לעזור לטסלה להכשיר את המכוניות שלה לנהוג בעצמן אפילו טוב יותר. החברה אמרה ביום שישי שיש לה כעת כ-160,000 נהגים בתוכנית. מאסק אמר שתוכנית הבטא תהיה מוכנה להשיק במדינות אחרות עד סוף 2022, מעבר לזמינות הנוכחית שלה בארה"ב ובקנדה.

קשה לומר כיצד משקיעים יגיבו ליום ה-A.I של טסלה. אלו המחפשים את השוק השורי כנראה יתרשמו בעוד שאלו המאופיינים בראייה דובית עשויים להמשיך לטעון שהטכנולוגיה של טסלה עדיין מפגרת הרבה מאחורי החזון של מאסק. סביר להניח שהאירוע לא ישפיע יותר מדי היות שהמניות מגיבות כעת הרבה יותר ללחצי מאקרו כמו עליית ריבית ואינפלציה מאשר להתפתחויות טכנולוגיות פנימיות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוחאי 12/10/2022 09:11
    הגב לתגובה זו
    כל המכוניות בעולם יהיו אוטונומיות .... ביצה ותרנגולת. בנוסף , הרמזורים, וכל מיני גורמים חיצוניים, כולם יהיו מקושרים. זה יקרה, אם , בעוד עשרות שנים.
  • 1.
    דודו 02/10/2022 23:50
    הגב לתגובה זו
    התנהלותו בעניין טוויטר מביכה וילדותית וחברת הרכבים שלו סובלת מפמפום יתר. זה הזמן לא להשקיע בחברה הזו. להמתין בצד . תדמינו מה יקרה לו אילון מאסק חסמוחלילה לא מתעורר מחר בבוקר. איזה כאוס זה יגרום לחברות שבשליטתו .הוא לא הכשיר הנהלה עם סמכויות .הוא מנהל ששומר הרבה כלפים אצלו.
  • זיו 04/12/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    מעל כל הקטנטנטנים והקנאים מהמפלגות האחרות
  • בורות וטיפשות לא יודע מאיפה לענות לך אולי אין טעם (ל"ת)
    שמואל 04/10/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social