האטה בהייטק - גייס 9.8 מיליארד ד' במחצית הראשונה של השנה
סבבי הגיוס המוקדמים בעלייה, המספרים של המחצית הראשונה מספקים סימנים מובהקים של האטה בחלקים מכלכלת ההיי-טק הישראלית; וגם - 4,000 מפוטרים בהייטק וזה יגדל
דו"ח ההיי-טק של IVC ולאומי-טק למחצית הראשונה של 2022 מצביע על גיוסים בהיקף 9.8 מיליארד דולר ב-395 סבבים של חברות ההיי-טק בישראל. ברבעון השני של השנה גויסו 4.12 מיליארד דולר ב-182 עסקאות כשברבעון הראשון גויסו כ-5.68 מיליארד דולר ב-213 גיוסים. כלומר, יש ירידה דרמטית מרבעון ראשון לשני ויש גם ירידה לעומת שנה שעברה. זה בגלל הירידות בנאסד"ק - כשהנאסד"ק מתערער, זה מחלחל גם להייטק שלנו.
על פי בדיקת ביזפורטל מספר המפוטרים בהייטק כבר מגיע ל-4,000 איש וזה הולך וגדל. לא מדובר על משבר גדול (לפחות בינתיים), אבל כן מדובר על שינוי דרמטי במצב התעשייה וזה בא לידי ביטוי גם בשכר העובדים החדשים (הרחבה כאן).
בין הממצאים העיקריים של הדו"ח ניתן לראות כי סבבי הגיוס המוקדמים (Pre-Seed, Seed , A) היו במגמת עלייה במהלך H1/2022 וההשקעה החציונית בעסקאות מסוג זה טיפסה ל-5.6 מיליון דולר. 66 אקזיטים התבצעו במחצית הראשונה של 2022, עם 9 הנפקות ראשוניות (IPO) ומתוכן שתי עסקאות SPAC. מספר האקזיטים אף כלל 56 רכישות.
כ-700 חברות הוקמו בשנת 2021, ועל פי ההערכות של ה-ICV, כ-458 חברות נוספות הוקמו במחצית הראשונה של 2022. בבחינת המגמה, היקף ההשקעות במחצית הראשונה ירד בכ-30% לעומת המחצית השנייה של 2021, לאחר עלייה רציפה מאז שנת 2016.
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
- הרפורמה במס להייטק היא צ'ופר לקרנות הון סיכון - וממש לא להייטק עצמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד עולה מהדו"ח כי התקבולים ממגה-עסקאות – כל אחת מעל 100 מיליון דולר – ברבעון השני של 2022, נחתכו בשיעור של כ-70% לעומת מספרי השיא ברבעון הרביעי של 2021, והיו אחראיים לרוב הירידה בהיקפי ההשקעות בין המחצית השנייה של 2021 למחצית הראשונה של 2022.
לדברי גיא הולצמן, מנכ"ל IVC: "ששת החודשים הראשונים של 2022 מצאו את ההיי-טק הישראלי בנקודת פיתול בין הערכות שווי מוגזמות לבין סיכוי גבוה של שפל כלכלי עולמי. עם זאת, כלכלת ההיי-טק הישראלי סיימה את הרבעון האחרון בהצלחה. המספרים והסכומים של העסקאות לא השתנו הרבה ברמות היסטוריות, והירידה האינטנסיבית בהערכות השווי של חברות צמיחה גבוהה הותאמו היטב למגמה בוול סטריט. בחודשים הבאים נראה כיצד המצב בשווקים הפיננסיים ישפיע על חברות בשלבים מוקדמים יותר".
תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק: "בחודשים האחרונים אנחנו עדים לתהליכים שבסופו של דבר יובילו להתנהלות כלכלית בריאה של ענף ההיי-טק בהיבט של מכפילי ההון ומיקוד החברות בצמיחה, במקביל ליעילות תפעולית וגיבוש מודל עסקי מבוסס. חברות בוגרות שיתנהלו על פי עקרונות אלו יצלחו את האתגרים ואף יצליחו לבצע סיבובי גיוס נאים".
- איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
- פיטנגו גייסה 300 מיליון דולר לקרנות טכנולוגיה ובריאות המשקיעות בשלבים מוקדמים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
עוד הוסיפה ארבל-סדרס כי "בהתאם לנתוני הדוח, 90% מהנפילה ברמות הגיוסים נובעת מגיוסים הגבוהים מ-50 מיליון דולר. גיוסים מתחת ל-50 מיליון דולר נותרו יציבים יחסית, נתון זה מוכיח כי יש חברות טובות שמצליחות להמשיך ולגייס בשוויים ריאליים. במקביל, המציאות מחייבת אותן לבצע שינויים מהירים, בין השאר בהתייעלות, כדי לשמר לאורך זמן רב יותר את קופת המזומנים שברשותן". היא מציינת כי "הביקוש למוצרים טכנולוגיים ממשיך להיות יציב בכל התחומים. הנתונים מראים כי המשקיעים ממשיכים להשקיע בחברות צעירות ברמות דומות. עבור יזמים המצויים בשלב הראשוני אין ספק שמדובר בהזדמנות. יש להם סיכוי טוב לבצע גיוסים, אם ישכילו לבנות חברות מבוססות מוצר אטרקטיבי יחד עם מודל עסקי אמיתי".
- 1.אני 13/07/2022 12:08הגב לתגובה זוכאשר הכל היה טוב דיווחתם בכל תרועהוהיום כאשר יש משבר קטן והעולם מתחיל להתאזן הכתבות זה כאילו סוף העולם. יש הרבה חברות טובות שעובדים על מוצרים עתידיים טובים ובשל הכתבות שלכם מגייסות היום פחות. תנו לכלכלה להתנהל ללא הערות ביניים של "גדולי הפרשנים"
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
