צים שוב עוקפת את התחזיות עם רווח עצום נוסף של 1.7 מיליארד דולר, ועולה בטרום ב-6%
חברת הספנות צים של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן מדווחת על רווח למניה של 14.2 דולר על הכנסות של 3.72 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו לרווח של 12.53 דולר למניה, על הכנסות של 3.47 מיליארד דולר. החברה רושמת גם EBITDA מתואם של 2.5 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי והעלתה את תחזית ה-EBITDA שלה ל-7.8-8.2 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת שלה ל-EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר בקשר ל-EBIT המתואם היא צופה 6.3-6.7 מיליארד, מעל התחזית הקודמת שלה ל-5.6-6 מיליארד דולר.
עדכון ל-16:30 : המניה נופלת ב-7%, למרות התוצאות - החשש מההמשך מרתיע את המשקיעים (ראו להלן)
החברה גם תחלק דיבידנד של 2.85 דולר למניה על תוצאות הרבעון הראשון (342 מיליון דולר בסך הכל), שהם 20% מהרווח הרבעוני, ומעריכה כי תחלק השנה דיבידנד של 35-50% מהרווח השנתי. הדיבידנד ישולם ב-8 ביוני, למחזיקים במניות החברה ב-31 במאי 2022.
מחירי התובלה - עדיין בשמיים, וצים נהנית מכך
צים מציינת כי ברבעון הראשון מחירי התובלה הממוצעים למכולה עמדו על 3,848 דולר, כלומר המשך עליה לעומת הרבעון האחרון של 2021, אז המחיר הממוצע עמד על 3,630 דולר למכולה (וזאת למרות ירידה של 12% בחודש מרץ), וזינוק של 100% לעומת הרבעון המקביל אז עמד המחיר על 1,925 דולר. לשם השוואה - ברבעון הרביעי של 2020 המחירים עמדו על 1,518 דולר. אבל המחירים הלו צפויים לרדת - ואיתם גם הרווחים של צים.
ברבעון הראשון של 2022, הובילה צים 859 אלף מכולות (TEU), לעומת 818 אלף מכולות (TEU) בתקופה המקבילה אשתקד.
האמת שאפשר היה לראות את התוצאות הטובות כבר בתוצאות של מארסק, המתחרה של צים, שלפני חודש העלתה תחזיות לשנה הקרובה ל"נוכח תנאי שוק יוצאי דופן". מארסק צופה הכנסות של 19.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון והעלתה את תחזית ה-EBITDA השנתית ב-25% מ-24 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה היא ההמשך, לאו דווקא השנה
צים היה הרבה מזל בשנה האחרונה, האם המזל יימשך גם בעתיד? לא בטוח. די ברור שהרווחים צפויים לרדת: מחירי התובלה לא יישארו בשמיים לנצח. השאלה היא מתי. בינתיים צים נהנית מאוד מהמחירים הגבוהים וצוברת מזומנים שגם בהם היא תוכל להשתמש בעתיד. על כמה כסף מדובר? הרבה. לחברה יש כעת מזומנים בהיקף של 5.1 מיליארד דולר, עליה של 1.255 ברבעון לעומת 3.85 מיליארד בסוף 2021.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-1,660 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022, לעומת 777 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
האנליסטים כבר מתייחסים לירידה הצפויה במחירי התובלה ואמנם ברבעון הבא (השני) האנליסטים צופים לצים רווח של 11.38 דולר למניה על הכנסות של 3.42 מיליארד דולר. בשנה כולה הם צופים הכנסות של 12.16 מיליארד דולר ורווח למניה של 36.7 דולר. אבל בשנה הבאה הם צופים לחברה הכנסות נמוכות בהרבה של 8.72 מיליארד דולר ורווח למניה של 12.84 דולר.
בראיון שקיימנו עם מנכ"ל החברה אלי גליקמן הוא הציב יעד שאפתני: "שהתוצאות ב-2022 יהיו טובות לפחות כמו 2021" וציין שלפחות בתחילת השנה ביצועי החברה טובים - אז כעת מתברר שהוא צודק. התוצאות מצוינות, אבל מדובר ביעד מאד קשה להשגה, ולא הכל תלוי בגליקמן, שכן אין לו דרך להשפיע על מחירי התובלה. נראה שיש משהו בדבריו ששנת 2022 תספק תוצאות חזקות, בוודאי בהשוואה לשנים טרום הקורונה בהן מחירי התובלה היו נמוכים הרבה יותר - והחברה בכלל רשמה הפסדים במשך שנים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נזכיר כי צים הייתה אחת המניות המוצלחות בשנתיים האחרונות עם רווחים שעולים בקצב מהיר, דיבידנדים שמנים ומחיר מניה שמזנק מ-1.5 מיליארד דולר בהנפקה ל-10 מיליארד דולר. מאז היא איבדה גובה (גם בגלל שחילקה דיבידנד עצום של 2 מיליארד דולר) ונסחרת כעת במחיר של 65 דולר למניה ושווי שוק של 7.79 מיליארד דולר. הסיבה למומנטום החיובי היה הזינוק במחירי התובלה עקב מגיפת הקורונה והקשיים בשרשרת האספקה. בדוחות הקודמים צים רשמה את התוצאות הכי טובות בהיסטוריה לחברה ישראלית. היא רשמה רווח של 1.7 מיליארד דולר ברבעון ורווח שנתי של 4.65 מיליארד דולר. אלו מספרים גבוהים בהרבה משל כל חברה ישראלית אחרת, כולל חברות רווחיות וגדולות במיוחד כמו חברות ההיי טק או הבנקים.
בחודש פברואר האחרון, צים הארכה ועדכון של הסכם שיתוף הפעולה התפעולי שלה עם חברות ה-2M Alliance, וההסכם החל בחודש אפריל האחרון. צים ושותפי 2M Alliance יפעילו את השירותים המשותפים שלהם בקוי אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב (USEC) ואסיה לנמלי מפרץ מקסיקו, ארה"ב (USGC), על בסיס הסכמי החלפת תאים (slot exchange) ושיתוף אוניות (vessel sharing). בהתאם לכך, צים כיום מפעילה שניים מתוך ששת הקוים המשותפים בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב (ZCP ו-ZSE), וכן שלוש אוניות נוספות באחד משני הקוים המשותפים בין אסיה למפרץ מקסיקו (ZGX).
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר על רקע הדוחות הנוכחיים: "אנו מתמידים במגמה החיובית גם ברבעון הראשון של שנת 2022, תוך עמידה בהתחייבות החברה להצגת ביצועים יוצאי דופן וצמיחה רווחית. אנו ממשיכים להתמקד בזיהוי הזדמנויות רווחיות חדשות בשוק, והשקנו 10 קווי סחר חדשים מאז תחילת 2022, תוך הגדלת נפח ההובלה, בזמן שנפח ההובלה הכולל בענף ירד.
- 8.שיקנו את המניות של עצמם (ל"ת)שולתתתת1 19/05/2022 09:22הגב לתגובה זו
- 7.ש 18/05/2022 16:52הגב לתגובה זושל אמריקה. ביום שפאואל נותן הצהרה מעלים את השוק ב3 אחוזים רק כדי להםיל אותו שוב למחרת
- 6.הצליח עם טאואר . בזן. צים רק כיל זה כשלון וביזיון (ל"ת)עידן עופר 18/05/2022 16:05הגב לתגובה זו
- 5.השקעה בטוחה 18/05/2022 15:48הגב לתגובה זולא הייטקס ולא נעליים. זו חברה לייצר כסף עד סוף 2023 לפחות
- 4.אבל חשבתי שהם העלו מחירים בגלל עליית מחירי ההובלה בעולם (ל"ת)תמים 18/05/2022 15:34הגב לתגובה זו
- 3.לממש ולהתרחק (ל"ת)רון 18/05/2022 15:07הגב לתגובה זו
- 2.אמיר כהנובחץ 18/05/2022 15:05הגב לתגובה זוצים נסחרת בדיסקאונט עמוק והופכת ליעד מיידי לרכישה ע"י הגדולות. המזומן בקופתה יהיה בגובה שווי השוק כבר ברבעון השלישי של השנה, בעוד צים הנה מכונת מזומנים. יש פה פרמייה על השוק של פי 3.
- 1.לא המלצה 18/05/2022 14:16הגב לתגובה זוחזקה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
