בני גנץ
צילום: זיו קורן

איום בג"ץ יוסר? חוק הפנסיות בצה"ל עבר בקריאה ראשונה

הקואליציה הגיעה להסכמות שאפשרו את העלאת הצעת החוק והעברתו. הממשלה צריכה להזדרז במענה לעתירות לבג"ץ נגד הפרת החוק הקיים שנמשכת שנים, לאחר דחיות רבות במענה. עד שיסוכם על נוסח לקריאה שניה ושלישית, המהלך היום בכנסת יעזור לממשלה מול בג"ץ

הצעת החוק המבקשת להסדיר את גמלאות משרתי הקבע בצה"ל, עברה בקריאה ראשונה ברוב של 57 תומכים מול 56 מתנגדים, אחרי הקואליציה הגיעה להסכמות שאפשרו את העלאת הצעת החוק והעברתו. הממשלה צריכה להזדרז במענה לעתירות לבג"ץ נגד הפרת החוק הקיים שנמשכת שנים, לאחר דחיות רבות במענה. עד שיסוכם על נוסח לקריאה שניה ושלישית, המהלך היום בכנסת יעזור לממשלה מול בג"ץ.

מוביל המאבק לטובת העברת החוק, שר הביטחון בני גנץ אמר הערב כי "אין בהצעת החוק המובאת בפניכם בקשה לתוספת תקציב. נדרש שנדע לשמור על כבודם של המשרתים גם אם יש מחלוקות, אי אפשר לקבל מצב שבו קצינים מתביישים להגיע לסופרמרקט או לאסיפת הורים במדים. ​אני מתבייש שהגענו לכך.  תראו לאן הגענו?".

לקריאה נוספת:

>> דעה: בני גנץ - שר ביטחון או לוביסט?

בפתח הדיון הזכירה סגנית יו"ר הכנסת לחברי הכנסת את מכתבה של יועמ"ש הכנסת, לפיו חברי הכנסת שיכולים להיות מושפעים מהצעת החוק מתבקשים לתת על כך גילוי נאות.  לפני ההצבעה, סגן יו"ר הכנסת שניהל את הישיבה, ח"כ דוד ביטן אמר לפרוטוקול שחברי הכנסת שנתנו גילוי נאות הם חברי הכנסת, אופיר סופר, אלעזר שטרן, בני גנץ, מירי רגב, מופיד מרעי, נירה שפק ויאיר גולן.

החוק בנוסחו שעבר מציע לתקן את הסעיף לחוק הקובע את הזכאות לקצבת פרישה לחייל, ולפיה חייל זכאי ל־2% לשנה מהמשכורת הקובעת ועד לתקרה של 70%. במסגרת התיקון, מוצע לקבוע את זכאותו של חייל ששירת עשר שנים לפחות בשירות קבע, ואשר פרש מן השירות לאחר גיל 40. הסעיף המוצע קובע שלושה הסדרים נפרדים לחיילים הזכאים, בהתאם לגילם ולמעמדם כמשרתים או פורשים בעת כניסתו לתוקף של החוק המוצע.

בדברי ההסבר נכתב כי "ההסדר המוצע נותן עדיפות לאוכלוסיית הלוחמים וקובע כי לקצבתם יצורף שיעור נוסף של שלושה אחוזים, מעבר לשיעור המצורף לכלל הפורשים מצה"ל. תכליתו של הסדר זה להעניק תגמול ראוי לחיילים ששירתו כלוחמים, בשל המאפיינים הייחודיים של מסלול השירות והפעילות בתפקידי לחימה".

שר הביטחון בני גנץ הציג את ההצעה ואמר: "בפתח הדברים  אני מבקש לעשות סדר: אנחנו לא מוסיפים היום שום תקציב,  אנחנו רק מסדירים, מפחיתים עלויות ויוצרים תיעדוף ללוחמים בהסדר הקיים והמתהווה. אושר בממשלה מתווה שקוף ובהיר שעיקרו שתי פעולות פשוטות: הראשונה – הורדת סכום השלמת תקופת השירות הממוצע הניתן לפורשים ב-15% בממוצע. אני חוזר ומדגיש לכם – בהורדת הסכום ולא הוספת הסכום. השנייה – יצירת בידול בין לוחמים לבין שאר משרתי הקבע כך שלוחמים יקבלו פי שתיים ממשרת ביחידות עורפיות.

"משרתי הקבע הם אולי הסקטור היחיד בשירות הציבורי שכופים עליו בחקיקה בתקופה שכזו הרעה בתנאים ולא שיפורם. אין תוספת של 1.4 מיליארד שקלים. זה סכום שסוכם מכבר לפורשים שיצאו מהמערכת, לאלמנות וליתומים, ששירתו לאורך עשרות שנים ואי אפשר לקחת את זה מהם  באופן רטרואקטיבי לא ברמה הערכית, לא ברמה החוקית, וזה גם לא הולך לקרות. הגיע הזמן לזרוק את השקר הזה לפח האשפה של הספינים", טען. 

עוד אמר גנץ כי "השירות הצבאי תובעני וייחודי, הוא דורש לקחת סיכונים לפגיעה בגוף ובנפש, מעברים כפויים ברחבי הארץ, ושגרה מבצעית שוחקת. לכן אנחנו פועלים לשיפור וטיוב מודל הקבע בשיח שמתקיים בימים אלו ויוצג בפורומים הרלבנטיים בהמשך. אנחנו יוצרים מסלולי שירות שכוללים לימודים בגיל צעיר ותמיכה במשפחות המשרתים. ולכן, אנחנו גם רוצים לשמור על המשרתים בגילאי ה-30, ש'השלמת תקופות שירות' מהווה מרכיב משמעותי בהישארותם בצבא. כלל ההסדרים האלו והדרכים האלו לטייב את מודל הקבע, יוצגו וידונו בוועדה לאחר ההצבעה, כפי שראוי ונכון".  

"גם אם יהיו לנו המטוסים המתקדמים ביותר והצוללות החדישות ביותר, לא יהיה לנו ביטחון בלי האנשים שמאיישים אותם. חשיבותם של האנשים שבידיהם אנחנו מפקידים את גורל ילדינו, מקבלת משנה תוקף, כשאנו מסתכלים על תמונת המצב האזורית והעולמית", המשיך שר הביטחון. "לכן, היום ברור יותר מאי פעם, שלצד היחסים הטובים והעמוקים שיש לנו עם מדינות רבות, ובראשן ידידתנו הטובה ביותר, ארה"ב, עלינו תמיד להיות מוכנים להגן על עצמנו ובכוחות עצמנו".

שר הביטחון התייחס בדבריו שביקורת נגד במשרתי הקבע ומודל השכר שלהם. "בלי האנשים בחובה, בקבע ובמילואים - אי אפשר לספק ביטחון וחוסן לחברה הישראלית. כדי שזה יקרה, נדרש שנדע גם לשמור על כבודם גם אם יש מחלוקות", אמר בהקשר זה.

אני גאה בקצינות ובקצינים, בנגדות ובנגדים, ובחיילי צה"ל כולם. והיחס של החברה אליהם חשוב יותר מכל חוק ומכל תגמול. על כך כולנו חייבים להסכים. אסור שנשסה מורה בטייסת, עובדת סוציאלית בקצין חימוש – כולם יקרים לנו ולחוסנה של החברה. חשוב שבנושאי ביטחון לא תהיה קואליציה ואופוזיציה, ולכן אני קורא לכל חברי הבית להצביע בעד החוק".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פופי 28/02/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
    לא נישכח בבחירות,רק לא גנץ
  • נתי 01/03/2022 07:54
    הגב לתגובה זו
    שלא מעריכים מספיק את חיילי צה"ל
נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל

נהג מונית מראשון לציון, לא הסכים להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים"- עכשיו הוא יפצה אותו, ויחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה דומה
סתיו קורן |
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.