יובל פלג
צילום: יח"צ
ראיון

"הפגיעה בשרשראות האספקה היא התקלה הגדולה ביותר של הקורונה"

פולירם דיווחה על רכישת MCT הגרמנית באמצעותה תוסיף החברה מפעל נוסף ותגביר את כושר היצור לצד הגדלת גיוון המוצרים והלקוחות. בראיון לביזפורטל מספר המנכ"ל על סינרגטיות הרכישה, כיצד השפיע משבר הקורונה על העסק ומה הן התוכניות קדימה "הביקושים בארה"ב יוצאי דופן והמפעל החדש שם אפשר לעמוד בהם"
תומר אמן | (1)

"אחד מיעדי החברה זה להשיג דריסת רגל משמעותית בגרמניה, שם יש לא מעט חברות Tier-One מסוג OEM (יצרן ציוד מקורי) שעובדים ישירות עם החברות להן מסופק בסופו של דבר הציוד. הייחוד ב-MCT הוא שהיא מצליחה להשיג את כל הדברים האלו", כך אומר מנכ"ל פולירם -1.18% יובל פלג בראיון לביזפורטל.  ביום חמישי האחרון דיווחה פולירם לבורסה על כך שהשלימה את רכישת חברת MCT הגרמנית תמורת 25 מיליון יורו. MCT פועלת בשוק הרכב, ומייצרת בעיקר ללקוחות כמו BMW ומרצדס. הרכישה נועדה להשיג את דריסת הרגל המדוברת של החברה בגרמניה לצד הגדלת כושר הייצור, וכמו כן לשים יד על מוצריה של MCT עצמה.  לקריאה נוספת: >>>  מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר >>>  המתחרה של צים: משבר תפוקות הנמלים לא צפוי להיפתר בקרוב >>>  לאחר הדוחות: פורד מאמינה שמשבר השבבים העולמי יפתר בקרוב "פולירם היא יצרנית של חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק והחל מה-1 למרץ יהיו ברשותנו 6 אתרים. החברה מחזיקה ב-9 חברות בנות מתוכן 8 מוחזקות בשיעור של 100% וחברה נוספת בשיעור של 51% ולחברה שלוש חטיבות בבעלותנו", מספר מנכ"ל החברה ומוסיף כי "עיקר תחומי הייצור שלנו הם בתעשיות הפלסטיק המהונדס (E.P), הבונדירמים - תרכובת שנועדה להגביר את תכונות ההידבקות של הפלסטיק - והפוליטרם, אשר מסייע להפחתת המשקל ועלות המוצרים"   פלג מרחיב על פילוח הלקוחות של החברה, ומסביר כיצד היא מייצרת גרגירי פלסטיק באופן התואם את בקשת הלקוח וכי לה מספר רב של לקוחות קבועים. עוד מוסיף כיצד מכירות החברה מתפרשות על פני מספר סקטורים, ביניהם ענפי הרכב, המים, החקלאות, המזון ועוד.  מה הייתה מטרת הרכישה של MCT?  "זמן רב שאנחנו מחפשים חברה גרמנית דוברת השפה ושמכירה את הלקוחות המקומיים ו-MCT עושה בדיוק את זה. בהיותה אחת מהחברות הגדולות בשוק המקומי היא מייצרת מוצרים שדומים מאוד למוצרים שלנו, אך בנוסף הם מחזיקים בפס ייצור של גומי טרמופלסטי - סוג מסויים של פלסטיק שמיועד לחומרים הרכים שהולכים לרוב תעשיות הרכב בעולם."  המנכ"ל מסביר כיצד החל מהשלמת העסקה, תתחיל לפעול MCT כשלוחה של פולירם בגרמניה שתאפשר כמה דברים בו זמנית - מכירה של מוצרי החברה באירופה (כאשר MCT מפיצה גם למדינות נוספות ביבשת כמו הולנד וצרפת), מכירה של מוצרי MCT כאן בארץ וביבשות נוספות ברחבי העולם על ידי מערך ההפצה של פולירם, וכן המשך פעילות פס היצור המקורי של MCT כך שפעילותה לא תפגע. אתה מציין של-MCT מוצר שלא היה לכם בעבר - איזה שוק הוא פותח? "משבר הקורונה לצד משבר האקלים העולמי הובילו להתפתחות של כמה מגמות מעניינות. הראשונה היא שעלויות השינוע התייקרו פלאים, והשנייה היא שהחברות מחפשות כיצד יוכלו לצמצם את היקפי הפליטה וכמו גזי החממה שהן מייצרות כדי להיחשב ל-"ירוקות" יותר, הן בפני הלקוחות והן בפני המשקיעים", אומר פלג ומסביר כי "החברות מעוניינות להפוך לשחקן לוקאלי יותר מבעבר. המוצר ש-MCT מייצרת מאפשר לנו להקטין באופן משמעותי את משקל הסחורות ובכך לשנע במאסות גדולות יותר ובתדירות נמוכה יותר. ככה אנחנו מקטינים את ה-Carbon Footprint שלנו והחברות אוהבות את זה ובוחרות בשירות שלנו."  ואם כבר מדברים על הפגיעה בשרשראות האספקה - כיצד היא השפיעה עליכם? "בעיניי הפגיעה בשרשראות האספקה היא התקלה הגדולה ביותר של הקורונה, שים לב כיצד שנתיים אחרי המגפה אפילו את היקפי התחלואה הצלחנו לצמצם באמצעות החיסונים והתרופות אבל את זה לא. קיימות סיבות רבות לעובדה שהבעיה לא נפתרה עד עכשיו - עליות הביקושים לסחורות, הגבלות משמעותיות על חופש התנועה, מספר נמוך של עובדים בתחומי השינוע והמחסור בנהגי המשאיות - ברור שעל חלקן אין לנו דרך להשפיע אבל אין לי ספק שהפגיעה עדיין קיימת כי יש גורמים שמאפשרים לפגיעה הזאת להמשיך על מנת ליהנות מהקופון שהם גוזרים עליו."  "בגלל שהחברה לא תלויה באף אחד - קונה מכולם ומוכרת לכולם - ואנחנו לא תלויים בספק ספציפי, עוד טרם המשבר היה לנו מספר רב מאוד של ספקים ולקוחות בהרבה מאוד תחומים, דבר שעזר לנו להימנע מפגיעה משמעותית בעקבות הקורונה. מעבר לירידה קלה בשורות ברבעון השני של 2020 הפעילות שלנו כמעט לא נפגעה וחזרה לעצמה מאוד מהר."  בארץ ממתינים 6-8 לקבל רכב חדש, בגרמניה זה כבר שנה  מנגד מסביר פלג כיצד עלויות השילוח עצמם פגעו בפעילות החברה, כאשר מחירי השינוע של הסחורות עלו במאות אחוזים, דבר שבלאת ברירה הוביל לכך שהחברה גלגלה את העלויות אל הצרכן. המנכ"ל מציין כיצד עבור רוב לקוחות החברה חשוב היה יותר לעמוד בדרישה למלאים מאשר להוזיל את העלויות ולכן הצליחה לשמור על תוצאות טובות במהלך המשבר.  "הלקוחות שלנו לא רוצים לעמוד במקום ולא לעבוד ולכן ממשיכים להזמין חרף עליית המחירים. בשוק הרכב הנוכחי זמן ההמתנה לרכב חדש בארץ עומד על בין 6-8 חודשים, בגרמניה זמן ההמתנה עולה כבר לשנה. לחברות הרכב יש באקלוג (רישום של כלל ההזמנות) חסר תקדים והן יודעות שאם יפתחו את השאלטר ביום אחד הן לא יצליחו לעמוד בביקושים, אז הם ממשיכות לקנות. אנחנו מנגד מצליחים לעמוד בביקושים מצד הלקוחות שלנו על ידי כך שאנחנו קונים מכל היבשות ומכל השווקים, זה לא משהו שהתעשייה עשתה בעבר." אתה מדבר על עליית ביקושים אצל הלקוחות שלכם - איך אתם מרגישים את זה בשטח? "יש לנו כמה אתרים ברחבי העולם, שני מפעלים בארץ - אחד ברם און ואחד בעפולה, מפעל אחד בארצות הברית, מפעל נוסף בסין ומפעל מחזור אחד בבריטניה שנועד להגדיל את יכולת הייצור שלנו על ידי רכישה של מוצרים קיימים ולמחזר אותם, וזה לא משנה אם מדובר במוצרים פוסט-אינדסטריאל (היו בשימוש בתעשייה) או פוסט-קונסיומר (היו בשימוש אצל הצרכן הפרטי). לרוב המפעלים האלו כבר הוספנו קווי ייצור אבל התוודנו בסופו של דבר הביקושים עולים על הרמות שצפינו ולכן אנחנו עובדים כעת על הוספה של פסים חדשים בכל המפעלים שלנו, זאת לצד הרכישה של MCT שתוסיף גם מפעל שלם."   למיטב הבנתנו אתם מתכננים להקים מפעל חדש גם בארצות הברית? "ארצות הברית זה שוק מיוחד. הביקוש למוצרי פלסטיק שם הוא חסר תקדים וזה שוק אסטרטגי מאוד עבורנו. כדי למכור בארצות הברית אתה צריך לדעת לדבר את השפה שלהם ועל זה אנחנו עובדים. עיקר הלקוחות שם מעוניינים לקנות בכמויות גדולות, דבר שהרכישה של MCT מאפשרת לנו לספק כרגע, והדירקטוריון כבר אישר הקמה של מפעל חדש שם. אנחנו מקווים שהמפעל הקיים שלנו אפשר לנו ללמוד את השוק כמו שצריך וככה ההקמה של המפעל החדש תאפשר לנו לפרוץ שם מהר יותר - אם נצליח שם אז השמיים הם הגבול."  "השוק הסיני לא מקבל חברות מבחוץ בכזו קלות - זאת בעיה" לחברה מפעל גם בסין, שם לדברי המנכ"ל החברה מתקשה יותר לעבוד עם החברות המקומיות ולכן עובדת בעיקר עם הלקוחות הגרמניות שמוכרות את הרכבים שלהן שם. "הסיפור בסין לא פשוט וקשה לנו מאוד להתחרות עם הסינים כי אנחנו לא מכירים את השפה שלהם. באופן כללי השוק הסיני לא מקבל חברות מבחוץ כזו קלות וזאת בעיה עבורנו. לכן אנחנו מעדיפים למכור דווקא לחברות שכבר מכירות אותנו - כמו מרסדס, BMW, יגואר ולאנד רובר, איתם יש לנו כבר יחסים טובים ואנחנו מייצרים להם שם חומרים לכריות אוויר עם אישורים שכבר הבאנו מגרמניה."  לראייתך התחרות הסינית קשה יותר מאשר בשאר העולם?  "מפעל שיודע לייצר פלסטיק לתעשייה כמו שאנחנו עושים יש בכל מדינה, זה נכס שאף מדינה לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו. בסין לעומת זאת התחרות קשה יותר כי אם אתה לא יצרן מקומי אתה תתקשה הרבה יותר. בשאר העולם התחרות הזאת קשה פחות כי הניסיון שלנו לא פעם מאפשר לנו לייצר ברמה גבוהה יותר ממה שהמדינה יודעת לעשות, תוך כדי הוזלת המוצרים בגלל הפעילות הגלובאלית."  מה היא אבן הדרך הבאה? "אנחנו לא נוטים לתת תחזיות קדימה, אבל במידה ונצליח להוציא לפועל את כל האסטרטגיות שלנו אני מאמין שנוכל להאיץ את הצמיחה שלנו באופן משמעותי."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 22/02/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
    מאבק ההסתדרות על מונופול בפריקת אניות בנמלים פוגע באוכלוסייה של הפועלים . כמובן שלפועלי הנמל שמרוויחים 50,000 ש"ח לחודש זה לא מזיז . פגיעה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).