האם קרנות ההשקעה הפסיביות מסכנות את השווקים?
בתחילת השנה פרסמנו כאן שב-2020 כ-200 מיליארד דולר עברו מקרנות ההשקעה האקטיביות לקרנות הפסיביות. המגמה השלילית החלה כבר מ-2009, אבל ב-2015 המגמה הפכה לשלילית באמת. כלומר זליגה של ממון החוצה. מאז ועד ספטמבר 2020, כ-1.1 טריליון דולר יצאו מניהולן של הקרנות האקטיביות. באותה התקופה, הקרנות הפסיביות הוסיפו 2.5 טריליון דולר לניהולן. אמנם ביתר השנים שנמדדו אין קורלציה כל כך מדויקת, אבל המגמה בהחלט ברורה.
ההבדל בין קרנות אקטיביות לפסיביות הוא פשוט. בעוד קרנות אקטיביות מנסות להסתגל למציאות המשתנה ובכך הן מגוונות את הפורטפוליו והפוזיציות שלהן כל הזמן, הפסיביות, כמו בלקרוק, ואנגארד ודומותיהן, בוחרות מדדים ודובקות בהם. כדי להמחיש את המעבר החד, בתחילת השנה שעברה בלקרוק ניהלה כ-8 טריליון דולר, השנה היא כבר מנהלת למעלה מ-9 טריליון דולר.
הסיבה המרכזית שבגינה יש מעבר לקרנות פסיביות היא שיש המון שחקנים בשוק האקטיבי, שהמטרה המוצהרת שלהם היא להכות את התשואות של המדדים המובילים. חלקן מצליחות, חלקן לא. זה הפך לסוג של קזינו ובסוף בקזינו הבית תמיד מנצח – כלומר המשקיעים מפסידים ומשלמים עמלות גבוהות. מעבר לכך - אי אפשר להכות את השוק לאורך זמן, ואם כך - אין מקום להשקיע בניהול אקטיבי אלא פסיבי שבו כאמור גם העמלות נמוכות משמעותית.
עכשיו, יש כאלה שאומרים שהדעיכה של האקטיביות, מהווה סכנה לשווקים ואף גורמת לעיוותים של מחיר המניות. משקיעים ידועים כמו מייקל ברי, אומרים כי המעבר המסיבי להשקעות פסיביות מייצר בועה בשווקים.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה היא שענקיות ההשקעה הפסיביות כל הזמן מחזקות את הפוזיציה שלהן במניות ובמדדים במקביל להזרמת הכספים אליהן. זה משפיע על השווי ואף קיבל את השם "הבום הפסיבי של 11 טריליון דולר". אבל מה יקרה לשוויין של ענקיות הטק לדוגמה, שבלקרוק מושקעת בכבדות בהן, כשתגיע נפילה?
נניח ובעוד שנה-שנתיים הרגולציה האמריקאית מחליטה לפרק את ענקיות הטק מחלק מנכסיהן ולהכריז על חלקן כמונופולים. שוב לא היום, לא מחר, אבל בעתיד הקרוב. מה אם נחווה עוד התפוצצות סטייל בועת דוט.קום? מה יקרה לשווי העצום של בלקרוק במקרה הזה וכמה הפסדים יצטרכו לספוג המשקיעים שכספם מנוהל שם?
פיצול של ענקיות הטק משמעו שהקרנות הפאסיביות צריכות לממש את המניות בהתאם לירידה בשווי השוק. זו רק אפשרות אחת, במקרה של מימושים בשווקים - הקרנות הפסיביות יצטרכו לממש את המדדים שזה אומר בעיקר את מניות הטק הגדולות ואז יווצר כדור שלג.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרי 5 חברות הטכנולוגיה הגדולות במדד ה-S&P, שוות ערך לשוויין של 350 החברות הבאות אחריהן. בעשור הקודם הן היוו 40% ממשקל המדד והן אחראיות המרכזיות לעליות השערים אחרי משבר הסאבפריים מ-2008. כשהן ייפלו, כל השוק יפול - בינתיים הקרנות מתחזקות את המפלצות שהן יצרו, אבל עדיין אין להן שליטה מלאה על השוק - לשמחתנו.
איב שאפטי, שייסד את קרן טובאם (TOBAM) אומר שהמדדים נותנים למשקיעים תחושה של ביטחון מוטעית. "הבנצ'מארק למשקל של שווי השוק תמיד עושה אלוקציה למה שכבר אופנתי ומה שכבר יקר – אז כשאתה פסיבי, אתה הכי רחוק שאפשר מלהיות נייטרלי", אמר לבלומברג.
"בסוף, מסחר בשווקים הוא לא לממן למישהו את הפנסיה, אלא לעשות אלוקציה של הון בצורה יעילה ולייצר את הסימנים להשקעה בחברות טובות יותר", אמר מייקל גרין, אסטרטג ההשקעות בסימפליפיי.
יש כאלה שאפילו אמרו כי המעבר החד למדדים ועוקבי מדדים יכול להוות בעיה לקפיטליזם עצמו, אבל סביר להניח שהפחדים של מנהלי הקרנות האקטיביות ימשיכו ליפול על אוזניים ערלות.
- 4.משה 04/07/2021 09:53הגב לתגובה זוהכותרת שלך היא שאלה, מה דעתך? לפי דעתי תעודות הסל הפסיביות מסכנות מאוד את המשקיעים, כי הן קונות את המניות שבסקטור שנקבע בלי להתחשב אם השווי הגיוני או המחיר בשמיים, הן רק מתווכות ולוקחות את העמלות שלהן , הציבור ברובו לא יודע את זה.
- 3.ניסו 03/07/2021 23:54הגב לתגובה זולטעמי השווקים יעלו בעוד כ-20 רחוז מאחר והעולם מתחיל להשקיע במדדים. נראה איך יתפתח, מתחיל להלחיץ קצת שלא היו מימושים עמוקים במדדים....
- 2.אז מה אתה רוצה להגיד בסיכומו של עניין? (ל"ת)טייגר 7 03/07/2021 09:01הגב לתגובה זו
- 1.איזה שטויות סך החלקים עולים בהרבה על השלם. (ל"ת)ז 03/07/2021 09:00הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
