ביל ומלינדה גייטס
צילום: Kjetil Ree

הקרן של ביל ומלינדה גייטס חיסלה את האחזקות באפל וטוויטר

קרן הצדקה הגדולה בעולם, בבעלות מייסד מיקרוסופט ואשתו שכעת מתגרשים, מכרה מיליון מניות אפל, שהניבה ביצועי חסר מול ה-S&P ברבעון הראשון, וכ-270 א' מניות טוויטר. כמו כן רכשה 5.7 מ' מניות של קופאנג הקוריאנית
איתי פת-יה | (3)

סופה של הזוגיות בין מייסד מיקרוסופט ביל גייטס ואשתו מלינדה נמצאת בכותרות בימים אלה כשסימן שאלה ניצב סביב אופן ניהול קרן הצדקה המשותפת שלהם, הגדולה בעולם, מעתה ואילך. בינתיים נחשף טפח מהחלטות ההשקעה בקרן ברבעון האחרון, ובראשן ההחלטה לחסל את האחזקות באפל ובטוויטר.

בעוד שבסוף הרבעון האחרון של 2020 הקרן החזיקה בכמיליון מניות של ענקית הטכנולוגיה אפל, את כולן מימשה במהלך הרבעון הראשון של 2021. מניית אפל סיפקה בתקופה זו ביצועי חסר למשקיעיה כשירדה בכ-8% בעוד ממד S&P 500 הוסיף 5.8%. עד כה ברבעון השני התחזקה ב-2.7% בעוד המדד טיפס ב-4.6%. המידע נחשף עקב דיווח תקופתי של הקרן לרשויות (כך גם נחשפו ההשקעות בקרן של המיליארדר ג'ורג' סורוס).

כאמור, הקרן גם יצאה מההשקעה בטוויטר, בה החזיקה 272,420 מניות בסוף 2020. בשונה מהביצועים של מניית אפל, טוויטר דווקא הכתה את המדד עם עלייה של 17.5% ברבעון הראשון. ברבעון הנוכחי, השני שלה השנה, שינתה כיוון בצל הדוחות שאכזבו בשורת הוספת המשתמשים והתחזית המאכזבת גם כן. בינתיים הירידה מסתכמת בכ-14.5% מתחילת הרבעון.

ולעומת אפל וטוויטר, בקרן דווקא הביעו אמון במניית חברת המסחר האינטרנטי קופאנג שהונפקה אך במרץ האחרון ורכשו 5.7 מיליון מניות שלה. מאז סוף מרץ למעשה המניה איבדה 23%, אך היא עדיין מתומחרת ב-8.6% מבהנפקה, אז נקבעה לה שער של 35 דולר למניה. בקופאנג הודיעו לאחרונה על פקיעתה המוקדמת של תקופת החסימה של המניות שבידי העובדים, מה שעשוי להיות גורם לירידה, כמו גם הסקירות הפושרות שכתבו אודותיה אנליסטים.

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, מלינדה גייטס פתחה בהליכי גירושים מול ביל כבר ב-2019, בה גם פרש מתפקידו כיו"ר מיקרוסופט. על פי המידע הצף כעת, הדירקטוריון היה זה שביקש את עזיבתו ברקע חקירה על יחסים לא הולמים שקיים עם עובדת בשנת 2000. במיקרוסופט מכחישים את הדברים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיא פיקלר 29/05/2021 04:59
    הגב לתגובה זו
    הנה בכתבה הזאת הוכחה שביל גייט חבר וקשור ומושקע עם ג'ורג סורוס,וגפרי אפשטיין! כל מה שהופך את זה לאמיתי ולא להשערה( קונספירציה) אנשים מפגרים כתוב כאן הכל!!! כאלה קטנים אתם שלא יכולים לעשות כלום,אבל ידע זה כח!
  • 2.
    נועם 24/05/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
    חוץ מאשר בארץ. בארץ אם אתה חלק מחבורת 'רק לא ביבי' סולחים לך על הכל
  • 1.
    הוי מלינדה מלינדה...הייתי מזמין אותך לגלידה (ל"ת)
    הומלס תל אביב 24/05/2021 03:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.