כביש, מחלף
צילום: יחצ

משדרגים את גהה: כביש 4 ישופץ ויכלול נת"צ

מקטע הכביש בין מחלף גן רווה למחלף מורשה ישודרג ויוסף לו נתיב תחבורה ציבורית
לימור זילבר | (11)

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) הודיעה היום (ג') כי אושרה תכנית משרד התחבורה לשדרוג כביש גהה (כביש 4) בין מחלף גן רווה למחלף מורשה, סמוך להוד השרון ורמת השרון. התכנית כוללת תוספת של נתיבי תחבורה ציבורית במרכז הכביש, באחד מקטעי הדרך העמוסים ביותר בארץ.

 

נתיבי התחבורה הציבורית החדשים בכביש גהה יתחברו לכבישי הרוחב החוצים אותו, תוך שיפור הממשקים עם צירי תחבורה ציבורית מרכזיים ומרכזי תחבורה משולבים בצמידות לכביש. ובכללם בקו האדום, הסגול והחום של הרכבת הקלה בתל אביב, חניון "חנה וסע" במורשה ומסופי תחבורה ציבורית שונים. במסגרת הפרויקט מקודמת גם מנהרת תשתיות במקטע הצפוני עבור קווי מתח, תשתיות קווי דלק ותקשורת וקווי תשתית נוספים. שדרוג הכביש תוכנן ויבוצע על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל.

על רקע אישור התכנית, אמרה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, (תא"ל) במיל' מירי רגב ציינה כי משרד התחבורה ממשיך לקדם את מערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, כך שינתן מענה תחבורתי מהיר ויעיל, לתושבי מרכז הארץ והפריפריה כאחד ובכך להבטיח שיוויון תחבורתי לכל אדם בישראל: "באמצעות התוכנית אנחנו משחררים את הפקק ופותחים נתיב לתחבורה ציבורית באחד מהצירים העמוסים במרכז הארץ. מטרתנו היא להפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית לאטרקטיבית, מהירה ונגישה יותר לציבור כי זו הדרך היחידה להיחלץ מהפקקים", הוסיפה השרה רגב. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    התחיל מזמן , בתקופת מירי רגב , זה לא משהו חדש מהיום (ל"ת)
    אני 24/06/2021 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מיקמק 23/06/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    אוטובוסים נוסעים לרוב בתוך העיר.מחוץ לעיר צריך לתת לעובדים להגיע למשרד
  • 6.
    אלמוג 24/05/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    כביש נוראי למה לא משדרגים אותו עם מחלפים? לא רוצים לפגוע בהכנסות של כביש 6?
  • מאיר 20/06/2021 21:35
    הגב לתגובה זו
    יש מחלף רעננה,ויש צומת רעננה.
  • צודק ב 100 % (ל"ת)
    צודק 30/05/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שרה 08/05/2021 10:32
    הגב לתגובה זו
    ??????????????
  • אלון 25/05/2021 20:33
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאוד משאיות גרר תעבורה ואגד, וכמובן ישראייר, וארקיע, מונעים את הרכבת דרך כמובן שדה רמון, כי יהיו נוסעים רבים, וגם רכבת משא.
  • 4.
    שלמה 22/04/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
    בקרוב ממשלה אחרת לטובת הציבור
  • 3.
    חיים 16/04/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
    אין משמעות למילים האלה אם לא תהיה החלטה ממשלתית לפתח מטרו מהיר עילי כמו שיש בטוקיו כל המשחק עם הכבישים לא יתן כלום אנו יודעים למה כל הממשלות מתנגדים לזה כי מסחטת הכסף של הממשלה בענף הרכב תשווק חיים רק אם תמצאו מסחטה אחרת אז תרשו לעצמכם להתקין רכבת כזו דרך אגב בטוקיו היא משרתת 16 למליון תושבים במהירות ובנוחות כך שאיזור המרכז שלנו זה כמו שכונה אצלם
  • 2.
    חיים 16/04/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
    אין משמעות למילים האלה אם לא תהיה החלטה ממשלתית לפתח מטרו מהיר עילי כמו שיש בטוקיו כל המשחק עם הכבישים לא יתן כלום אנו יודעים למה כל הממשלות מתנגדים לזה כי מסחטת הכסף של הממשלה בענף הרכב תשווק חיים רק אם תמצאו מסחטה אחרת אז תרשו לעצמכם להתקין רכבת כזו דרך אגב בטוקיו היא משרתת 16 למליון תושבים במהירות ובנוחות כך שאיזור המרכז שלנו זה כמו שכונה אצלם
  • 1.
    דרור 11/04/2021 16:17
    הגב לתגובה זו
    לפיה מירי רגב " כל הסינים דומים " . אין ספק שמצב התחבורה בגוש דן הוא ברמת אסון כלכלי למדינה .חייב להיות סדר עדיפויות לטיפול , מהכבד אל הפחות כבד .
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?