וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

ירידות קלות בנעילה: הנאסד"ק נותר יציב, אינוויז קפצה ב-11% בבכורה

נושאים בכתבה אינטר וול סטריט

המסחר ננעל בירידות קלות כשהדאו איבד 0.3%, הנאסד"ק סגר ביציבות ואילו ה-S&P נחלש ב-0.1%. בד בבד, אנליסטים מעלים את תחזיות הרווח של החברות המובילות בכ-6%, לעומת התחזית הקודמת, כך שעונת הדוחות שמתחילה בימים אלו, אמורה להיות חיובית - עוד פקטור שמעלה את וול סטריט.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                          

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%                          

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                                 

BITCOIN -0.07%           

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו

לא רק האנליסטים מעלים תחזיות באשר לתוצאות החברות - גם קרן המטבע משפרת חלק מהתחזיות שנתנה בעבר: לפי הפרסום המעודכן שיוצא היום, הצמיחה הגלובלית תהיה ברמה של 6% השנה (5.5% בתחזית הקודמת) וכלכלת ארצות הברית תצמח ב-2021 ב-6.4%, (3.1% בתחזית הקודמת). לתחזית באשר לכלכלת ישראל לחצו כאן.

קיראו עוד ב"גלובל"

מחלקת העבודה של הממשל האמריקני מפרסמת כי מספר המשרות הפנויות בפברואר שבר שיא של שנתיים - 268 אלף משרות נוספו בין ינואר לפברואר, והביאו את הנתון לכ-7.367 מיליון משרות. זאת, לעומת 7.099 משרות פנויות בינואר. עוד דווח על עלייה של 0.2 נקודות בקצב ההעסקה.

לאן יתגלגל הלאה מחיר הנפט? התמתנו העליות במחירי חבית נפט גולמי, שהוסיפו 1.2% לכ-59.35 דולר, לאחר שמוקדם יותר חצו את רף 60 הדולרים. עדיין מדובר בתיקון לנפילה של 4% אתמול. האנליסטים סבורים שסביבת מחירי הנפט הגבוהים יחסית מהתקופה האחרונה תישמר, אולם תנודתיות המחיר תהיה גבוהה מהרגיל. מה שהביא האחרונה לירידת המחירים הם סגרי הפסחא עליהם הודיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקלר. בינתיים מצב הקורונה מוסיף להחריף בגרמניה וצרפת ובהתאם גם ההגבלות על התנועה, כשמנגד כאמור בארצות הברית הסיטואציה משתפרת - שני גורמים המפעילים כוחות מנוגדים על מחירי הנפט.

על רקע הצפי להמשך הזינוק ברכבים חשמליים, המחיר של הליתיום עלה ב-83% מאז נובמבר. אבל העובדה שלא מעט מפעלים של יצרניות רכב מושבתים בשל מחסור ב'ציפים עלולה להשפיע על מחיר הסחורה (לכתבה המלאה).

תוכנית המסים של ביידן אמורה אומנם לפגוע ברווחי החברות, אבל השווקים לא מתרגשים. הסיבה היא שהתוכנית אמורה בראש וראשונה לאיץ את ההשקעות בתשתית ובסקטורים נוספים ולשפר את המצב הכלכלי. כלכלני יוליוס בר סבורים  כי "התוכניות של ביידן תגדל את ההוצאה האמריקאית". לגישתם, "המסים הם החברים הכי טובים של האג"ח" (הרחבה כאן).

שרת האוצר האמריקאית, ג׳נט ילן, אמרה כי היא פועלת עם מדינות ה-G20 למען הסכם שיקבע שיעור מס חברות מינימלי. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מאמין מצדו כי "ללא רוב משמעותי יותר בסנאט, הסיכוי שהעלאת המיסים תתממש - נמוכה. הגדלת הגירעון הממשלתי תומכת בהמשך עליית התשואות והציפיות לאינפלציה" (לכתבה המלאה).

 

מניות במרכז

קרדיט סוויס CREDIT SUISSE GROUP מדווח על מחיקה של 4.7 מיליארד דולר בעקבות נפילת הפמילי אופיס, ארקגוס. באמצעות מכשירים פיננסים, בבנק ההשקעות סיפקו למנהלה של ארקגוס, ביל הוואנג קווי אשראי לרכישת מניות דוגמת דיסקברי (DISCA) וויאקום-CBS (סימול: VIAC) - שעלו שתיהן. כשהירידות בשתיים האחרונות התחזקו לפני כשבוע וחצי, בצד ירידות במניות נוספות, בקרדיט סוויס הוציאו מרג'ין קול לכיסוי ההלוואות ובהמשך מכרו מניות אלה שהחזיקו עבור הוואנג. המימושים לא כיסו את ההפסדים ועל כן תרשם אותה מחיקה.

אסטרה זנקה  ASTRAZENECA PLC : רגולטורים בבריטניה שוקלים להתנות את מתן החיסון שפיתחה החברה נגד הקורונה רק לבני 30 ומעלה - זאת עקב מספר מקרים של קרישי דם שנגרמו לאחר מתן החיסון (לכתבה המלאה).

ניו (NIO) יצרנית הרכב החשמלי מסין דיווחה על מסירה של 20,060 רכבים ברבעון הראשון של 21' - פי ארבעה מבתקופה המקבילה. במרץ שזה עתה הסתיים נמסרו 7,257 רכבים, כמעט פי ארבעה לעומת מרץ אשתקד.

רומיאו פאוור (RMO) מזנקת ברקע דיווחה שהוציאה על הסכם מול קבוצת הרכב PACCAR (סימול: PCAR), המחזיקה ביצרניות המשאיות דאף, קנוורט ופטרבליט, במסגרתו תספק לדגמים החשמלים שלהן את הבטריות שפיתחה ומערכת ניהול הסוללה שלה. התחלת הייצור צפויה לאחר 2021, ומשך ההתקשרות יהיה עד 2025, כך נכתב בדיווח. 

סקונד-סייט (EYES) מתחזקת: החברה המפתחת עין ביונית מבוססת רשתית מלאכותית עבור עיוורים עולה במסחר בעקבות הודעה על מינוים של שני דירקטורים חדשים: ד"ר דין בייקר ואלכסנדרה לרסון. החברה הייתה אמורה להימחק מהמסחר משום שהרכב הדירקטוריון לא עמד בדרישות בורסת נאסד"ק, ובחברה מאמינים כי המינויים הנוכחיים יביאו לעמידה בתנאים והמשך המסחר במניה.

ברוקלינן אימונו-תראפיקס (סימול: BTX) קופצת במסחרת לאחר שהודיעה על מינוי מנכ"ל חדש: ד"ר הווארד ג'יי. פדרוף, שיכנס לתפקידו ב-16 באפריל. חברת הביו-פארמה מפתחת טיפול מבוסס ציטוקינים בחולי סרטן.

מראת'ון דיגיטל הולדינגס (MARA) , חברת כריית הביטקוין פרסמה נתונים אודות פעילותה ברבעון הראשון של 2021: החברה יצרה 196 מטבעות ביטקוין בתקופה, ומחזיקה כעת בכ-5,000 מטבעות, מרביתם נרכשו בינואר האחרון. עוד פרסמה החברה את לו"ז הרחבת מערכות הכרייה שלה. 

בית המשפט העליון הכריע אמש לטובת ענקיות הטכנולוגיה גוגל  GOOGLE   (סימול:GOOG) ואורקל  ORACLE CORP  בנוגע להפרה של זכויות יוצרים בשפות תכנות עבור מערכת ההפעלה אנדרואיד. גוגל אמרה כי חוות הדעת של בית המשפט ״היא ניצחון לצרכנים, ולמדעי המחשב. ההחלטה מספקת וודאות משפטית לדור המפתחים הבא, ומבטיחה ששירותיהם יועילו לצרכנים״. (לכתבה המלאה)

חברת טסלה  TESLA INC  חזרה אתמול להיסחר מעל 700 דולר לפני שירדה שוב מתחת לרף זה. 

ישראליות במרכז

אינוויז החלה להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול INVZ לאחר שמוזגה לתוך הספאק CGRO - אלה המרוויחים עד כה מההנפקה. החברה פיתחה LiDar במצב-מוצק שמקבל תמונה של עד 360 מעלות מסביבת הרכב ברזולוציה גבוהה. מדובר בפיתוח מתקדם יותר מלידאר מכני, רכיב גדול יותר ובו חיישן שמסתובב על ציר המוצב על הרכב ופוגע בעיצוב שלו. לחברה חוזה עם BMW שתשלב את הלידארים שלה בקו הרכב האוטונומי שתשיק ב-2021. כמו כן, אינוויז עובדת מול 4 חברות Tier1 המספקות רכיבים למותגי הרכב: Harman, Aptiv, Hirain ומאגנה.

חברת מגל מערכות מדווחת על צמיחה של 23% בהכנסות הרבעון הרביעי של 2020, שהסתכמו ב-29.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-23.8 מיליון דולר, ועל עלייה של 22% ברווח התפעולי ל-3.5 מיליון דולר בהשוואה ל-2.9 מיליון דולר. החברה רשמה מעבר להפסד המיוחס לבעלי המניות של 0.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של 1.8 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

פורמולה (US) קבוצת המחשוב רוכשת את זאפ, אתר השוואות המחירים הפופולארי המנוהל ע"י רמי חזן, מקרן איפקס בתמורה לכ-300 מיליון שקל. איפקס ניסתה לפני כשנתיים להנפיק את זאפ לפי שווי של 650-700 מיליון שקל וכשלה (לכתבה המלאה).

אלוט (US) המספקת פתרונות לניתוח רשת ופתרונות אבטחה עבור ספקיות שירותי תקשורת הודיעה כי Dish Network (DISH) בחרה בה בתור ספקית שירותי הגנה מקצה לקצה (UPP) מפני התקפות מניעת שירות (DDoS) ומתקפות בוטים על גבי הרשת הראשונה בארה"ב המבוססת ענן, דור 5 בטכנולוגיית Open-RAN. בנוסף, DISH תשתף פעולה עם אלוט על מנת לספק ללקוחותיה שירותי הגנה מפני איומי סייבר.

אינטרקיור 1.38%  , שהחברה הבת שלה קנדוק תמוזג עם שלד ה-SPAC הקנדי Subversive Real Estate Acquisition Reit, הודיעה כי תרכוש את חברת הקנאביס הרפואי בטר בעסקת מניות המשקפת לאחרונה שווי של 35 מיליון דולר (הרחבה כאן).

חברת ההדמיה הישראלית ננוקס קיבלה אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לטכנולוגיית הרנטגן הדיגיטלית שלה. בכוונת החברה להשלים את הגשות הבקשות ל-FDA במהלך השנה הקרובה במטרה להתחיל בפריסה נרחבת של המוצר (לכתבה המלאה).

 

חברת איי.סי.אל (US) חתמה על הסכם למכירת 600 אלף טון אשלג בהודו ב-168 מיליון דולר. המחיר בחוזה: 280 דולר לטון. אפשרות לאופציות הדדיות של אספקת 50 אלף טון נוספים, בסכום של כ-14 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ה' 07/04/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    חברה עם עובדים בעלי רקורד מרשים, זה מה שחשוב להצלחה
  • 3.
    ה' 07/04/2021 12:22
    הגב לתגובה זו
    חברה עם עובדים בעלי רקורד מרשים, זה מה שחשוב להצלחה
  • 2.
    tt 06/04/2021 16:49
    הגב לתגובה זו
    ואת הניירות שלהם מטיסים
  • 1.
    השווקים לא יגיעו לשער 0 !!!!! (ל"ת)
    לא לידוג 06/04/2021 16:17
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.