לאחר שני כישלונות: חברת הקריפטו INX גייסה בהנפקה רק 31 מיליון דולר
חברת INX שעוסקת במטבעות דיגיטליים מצטרפת לבורסת טורונטו הקנדית באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי Valdy Investments (“Valdy”) וגייסה 39.6 מיליון דולר קנדי (31 מיליון דולר). הגיוס התבצע לפי שווי של 220 מיליון דולר קנדי אחרי הכסף (175 מיליון דולר).
INX הינה פלטפורמת מסחר שקיבלה את אישור הרגולטורים בארה"ב, לניירות ערך דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים ושואפת 'להגדיר מחדש' את עולם שוקי ההון, באמצעות מינוף טכנולוגיית הבלוקצ'יין יחד עם הרגולציה החדשה.
אלא שצריך לומר ביושר שהשווי של החברה ככל הנראה מנופח וגבוה מדי. החברה נכשלה בשתי הנפקות קודמות. באוגוסט 2019 ניסתה לגייס כ-130 מיליון דולר ולבסוף דחתה את ההנפקה. שנה לאחר מכן באוגוסט 2020 שוב דחתה החברה את ההנפקה לאחר שרצתה לגייס 117 מיליון דולר. כעת היא מגייס סכום נמוך בהרבה: רק 39.6 מיליון דולר. לא ברור אם גם השווי הזה לא מנופח מאחר שלפי התשקיף של החברה, מאז שהוקמה ב-2017 אין לה הכנסות, ב-2019 רשמה הפסד של כ-4 מיליון דולר ועם סיום שנת 2019 היה לה תזרים מזומנים שלילי של 6.3 מיליון דולר.
אינק היא לא החברה היחידה בשוק הזה. למעשה היא גם די קטנה. לשם השוואה, Coinbase האמריקאית, הנחשבת לחברת הקריפטו הגדולה בארה"ב, נמצאת גם היא בדרך להנפקה, רק שהיא כבר מגייסת 300 מיליון דולר לפי שווי של 5.2 מיליארד דולר לאחר הכסף. אם כי גם אצלה מדובר בשווי נמוך יותר ממה שהיא רוצה, כיוון שב-2018 היא הוערכה לפי שווי של 8 מיליארד דולר כשגייסה אז. בסוף 2019 גייסה חברה סינית שנקראת Canaan, ומייצרת ציוד לכריית ביטקוין, 90 מיליון דולר כשהונפקה בנאסד"ק, וכעת היא נסחרת בשווי שוק של 3.44 מיליארד דולר.
- איך טראמפ הרוויח מיליארד דולר בקריפטו
- הביטקוין מזנק על רקע החשש מהשבתת ממשל בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שי דתיקה, נשיא ומייסד INX: "החברה שוברת את המוסכמות המוכרות בכך שהיא מחברת את עולם שוק ההון המסורתי לעולם החדשני של נכסים פיננסים מבוססי בלוקצ'יין. אנו החברה הראשונה בעולם שהגישה תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (1- (F וקיבלה אישור להנפקה ציבורית של מטבע דיגיטלי המוכר כנייר ערך. גייסנו 30 מיליון דולר מכ-3,000 משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי שנמצאת בעיצומה ברחבי העולם. אנו למעשה החברה הראשונה בעולם, שמניותיה נסחרות בבורסה רשמית, ובמקביל רושמת למסחר גם מטבע דיגיטלי, המקנה זכויות ייחודיות המעוגנות חוזית, לבעלי הטוקנים".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
