אורי שנבל סנורמה
צילום: יוסי סובה
ראיון

"אם רויאל אכן תמכור קרוזים ב-50 מ' ד' זו תהיה שנה נהדרת עבורנו"

חברת סנורמה של קשרי תעופה תשווק בארץ את הקרוזים של ענקית השיט; המנכ"ל אומר עתה כי התפוסה תוגבל לחצי ועדיין המחירים לא יעלו ("הכוונה פה לא להרוויח כסף"), ומספר איך משרדי החברה התרוקנו מ-22 עובדים ל-3 בלבד בצל הפגיעה בענף

איתי פת-יה | (3)

"אם הפוטנציאל שעליו אנחנו מדברים יתממש ורויאל קריביאן תמכור כרטיסים בהיקף של 50 מיליון דולר להפלגות שלה בארץ, זאת תהיה שנה מעולה בשבילנו עם תוצאות גבוהות הרבה יותר מבשנה רגילה" – ענקית השיט תפליג לראשונה מישראל בקיץ הקרוב, ואורי שנבל, מנכ"ל סנורמה שתשווק את הכרטיסים עבורה, מפליג גם הוא עם התקוות באשר לתוצאות הכספיות של החברה. מחצית מהתפוסה המקסימלית? הוזלה של מחירי הכרטיסים? אלה כבר צרות של רויאל. בסנורמה, חברה בת (100%) של קשרי תעופה 0.36% הציבורית, אמונים כאמור על השיווק, ושנבל מצדו רואה כבר באופק חוף מבטחים.   ROYAL CARIBBEAN CRUISES , שהיא מובילת שוק הקרוזים שמחזיקה בנתח של 40% ממנו נכון ל-2019, הודיעה זה עתה כי החל ממאי תוציא מנמל חיפה קרוזים לאיי יוון וקפריסין בספינת פאר חדשה שתושק כאן. ההערכות של קשרי תעופה באשר להכנסות הפוטנציאליות מניחות 50 אלף נוסעים ב-25-30 הפלגות שיצאו בין יוני לאוקטובר הקרוב. את סנורמה קים שנבל ב-81' וב-15 השנים האחרונות עוסקת החברה בשיווק כרטיסים לשיט בלבד, תחום בו היא פעילה זה 30 שנה. לצד רויאל, בסנורמה משווקים גם נופשי שיט של אזמרה, שהייתה בבעלות הראשונה בעבר. לדברי שנבל, סנורמה היא הגוף הכי גדול בייצוג חברות שיט מהעולם בישראל, וממוקמת במקום הראשון בהיקף המכירות של קרוזים באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA). ב-2019 הכנסות סנורמה הסתכמו ב-24.4 מיליון שקל והיוו כ-10% מהכנסות קשרי תעופה. הרווח בתקופה עמד על 394 אלף שקל. במחצית 2020 ההכנסות עמדו על 3.6 מיליון שקל ונרשם הפסד לפני מס של 290 אלף שקל. מניית החברה האם קשרי תעופה עלתה ב-9% ב-12 החודשים האחרונים וב-11% מתחילת השנה.   ספר מה תפקידכם – אתם בונים בעצמכם גם את מסלול השיט וחבילת הנופש? "לא, אנחנו מייצגים את תאגיד רויאל קריביאן ואחראים על השיווק בישראל לסוכני הנסיעות ולקהל הרחב – קבוצות ובודדים".   סוכני הנסיעות התמוטטו בקורונה וחלקם עזבו את הענף, לא? יש עכשיו הרבה פחות סוכנים שתוכלו לפעול מולם, ובתורם ימכרו כרטיסים ללקוחות קצה. "ברור שיש כאלה שפרשו, אבל קצת מוקדם לדעת בכמה מדובר. עולם השיט הרגיל לא חזר לפעולה ואני מאמין שהוא לא יחזור לפני סוף הקיץ, ורוב החברות הודיעו על הפסקה עד מאי. ועדיין צריך לומר שלמרות שאנחנו, ועולם השיט בכלל עובד בצמוד לסוכני הנסיעות ולסיטונאי התיירות, אנחנו עובדים גם מול מארגני טיולים ורואים בהם נדבך חשוב, ויש גם שיווק ישיר באונליין, פעילות שלהערכתי תתחזק השנה. עדיין המשענת העיקרית תשאר סוכני הנסיעות".   אתם מעריכים 50 אלף נוסעים בתקופת הקרוזים של רויאל – אלה מבחינתכם מספרים של תקופת התאוששות, או שזה מייצג ימי שגרה? "בשנת שגרה יוצאים מישראל בכל חברות השיט סדר גודל של מאה אלף איש, ובקרוזים שאנחנו משווקים יוצאים מדי שנה 20 אלף איש. החישוב שלנו כולל הערכה של 2,000-2,300 איש בכל הפלגה, שהם מחצית המכסה שהוגבלה כדי לשמור על ריחוק. את המספר הזה הכפלנו במספר ההפלגות המתוכננות".   אם אנחנו מדברים על מחצית התפוסה, אפשר להניח שמחירי הכרטיסים יעלו? "ממש לא, ההיפך הוא הנכון. רויאל קריביאן רואה בפרויקט הזה מהלך חשוב ויוקרתי עבורה והיא לא מתכוונת להעלות מחירים – גם בשאר העולם אין כוונה לעשות את זה. לדעתי המחירים שנחשוף בקרוב יהיו מאד זולים יחסית בהשוואה ליעדים קרובים או לבתי מלון בארץ – אני מדבר על רמה של 10 כוכבים והכל כלול".   רויאל גם כן ספגה פגיעה חמורה בקורונה ובשיא התרסקה ב-70% לפני שהתאוששה. איך הם מתחזקים את הפעילות הזאת בתפוסה נמוכה בלי להעלות מחירים? "הכוונה פה היא לא להרוויח כסף, אלא להראות שרויאל קריביאן יודעת לעבוד בשווקים מחוסנים כמו ישראל ולדאוג לאנשים בסיטואציה של שיט גם במציאות הנוכחית".   המשרד התרוקן אם כן, כמו שבפייזר זיהו שמערכת הבריאות הישראלית תעזור להם להתפאר בתוצאות החיסונים שפיתחו ולמשוך לקוחות נוספים, ברויאל אומרים לעצמם "בישראל נעלה לספינה נוסעים מחוסנים ונראה שאנחנו יודעים להחזיר אותם הביתה בריאים". את הזכרונות מהדיימונד פרינסס רוצים ברויאל להשאיר עמוק במצולות. אבל עד פה מה שרויאל רוצה, מה לגבי מה שרוצים הישראלים? האם חובבי הקרוזים יפקדו את נמל חיפה או שיעדיפו לנפוש בארץ, או לחלופין לטוס לחו"ל ולא לבלות עם זרים בין עגינה לעגינה.   "רויאל וגם חברות אחרות בשוק נערכות להפלגות בהתאם לפרוטוקולים שאושרו על ידי ה-CVC בארצות הברית", שנבל טוען. "נשמור על ריחוק, על יד הבריכה למשל ובאולם המופעים שהתפוסה בו תוגבל, נקפיד על מסיכות באזורים מסוימים ונפרט בהמשך צעדי זהירות נוספים. בינתיים למרות שעוד לא פתחנו מכירה יש לנו בפייסבוק ובאתר שלנו לידים שממלאים אונייה - הרעב של הישראלים לחופשה והידע שלהם לגבי נופשי שיט הם מיוחדים מאד".   וחוץ מהמוניטין, איזה ערך מוסף תביא רויאל לישראלים בהפלגות שלה? קרוזים הם תמיד עסק מפואר, אין כאלה ברמה של אכסנייה. "יש רמות שונות של אוניות, ויש גם כאלה ברמה של כוכב או שניים. האוניות של רויאל הן ברף הגבוה וגם בקרב החברות העולמיות יש הבדלה בין יוקרתיות יותר לפחות. אני בענף כבר 50 שנה ואני לא מכיר אף מוצר תיירותי בישראל כמו שרויאל תפעיל כאן".   רויאל הודיעה על פעילות רק עד אוקטובר בינתיים, אתם כמובן פעילים כל השנה - עד כמה עונתיות היא פקטור בענף? "אנחנו מוכרים במצב הרגיל כל השנה ואנשים יוצאים כל השנה. בחורף יוצאים יותר לדרום אמריקה ולמזרח הרחוק בקיץ לים תיכון ולאיים הקאריביים. זו עונתיות שונה מבתיירות 'רגילה'". דיברנו על הפגיעה ברויאל ובסוכני הנסיעות, אבל גם סנורמה לא נמלטה מהמשבר. איך אתם חוויתם את השנה האחרונה? "קשה מאד. הפכנו ממשרד של 22 עובדים למשרד של שלושה אנשים שעוסקים בביטולים. אני שמח להגיד שעכשיו המשרד יתמלא בחזרה, כי אחרת לא נעמוד בלחץ של העבודה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנדי 03/03/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    22 עובדים מבאים רווח של 394 אלף שקל בלבד. אם זה ככה אז איזה יציבות יש לחברה עם רווח של 1.6% בלבד.
  • חיים 04/03/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
    אולי הבעיה היא בניהול?
  • 1.
    חיים רותם 03/03/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    אודי יקר, מכרת לי קרוז לים הבאלטי ב12.2019 ליוני 2020. לא החזרת לי את כל הכסף ששילמתי כ 17000 שקל, וגם אינך עונה למטיילים ולטלפון. נראה לי מוזר שאתה ממשיך להופיע ולמכור שייט. תחזיר לי בבקשה את כספי אחרי שנה.
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X
דוחות

הבורסה לניירות ערך: קפיצה של 80% ברווחים למרות המלחמה

הבורסה בתל אביב מסכמת רבעון חזק עם זינוק ברווחים, גידול במחזורי המסחר ועניין מחודש מצד משקיעים מקומיים וזרים. לקראת 2026, היא מתכוננת למעבר לשבוע מסחר חדש ולמהלך אסטרטגי שיחבר אותה טוב יותר לשווקים הגלובליים

אדיר בן עמי |

הבורסה לניירות ערך בתל אביב הבורסה לניע בתא 11.64%  סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

מחזורי המסחר הם הסיפור האמיתי של הבורסה הישראלית השנה. המחזור היומי הממוצע במניות קפץ ל-3.2 מיליארד שקל ברבעון, לעומת 2.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של כמעט 50%. שווי השוק הכולל של הבורסה הגיע ל-1.7 טריליון שקל בסוף הרבעון, עלייה של 21% לעומת סוף 2024. המדדים הישראליים עלו במחצית השנה בשיעורים של 23.5%-25.5%, הרבה יותר מהמדדים האמריקאיים שעלו בין 4.5% ל-8.3% בלבד.


המהלך המעניין ביותר השנה הוא חזרת המשקיעים הקמעונאיים הישראליים לבורסה. הם הזרימו 8.4 מיליארד שקל לשוק המניות במחצית הראשונה - יותר מפי שניים מהמחצית השנייה של 2024. גם המשקיעים הזרים חזרו בכוח. הם הכניסו 9.5 מיליארד שקל נטו במחצית הראשונה - פי שניים יותר מהמחצית השנייה של 2024.


שוק ההנפקות התאושש בצורה מרשימה. תשע חברות עשו הנפקות ראשוניות במחצית השנה וגייסו יחד 1.4 מיליארד שקל - כמעט פי שניים ממספר ההנפקות בכל שנת 2024.


השינוי הגדול שעומד לקרות הוא מעבר למסחר בימים שני עד שישי החל מינואר 2026. שר האוצר כבר אישר את התקנון החדש, והבורסה מתכוננת עם תרגום AI של דיווחי החברות לאנגלית. זה אמור לחבר את השוק הישראלי לעולם בצורה הדוקה יותר ולמשוך עוד יותר משקיעים זרים. הבורסה גם בוחנת מכירה חלקית או מלאה של פעילות המדדים שלה, שמנהלת נכסים בהיקף של 121 מיליארד שקל. בנק ההשקעות Jefferies ילווה את התהליך. זה יכול להביא כספים נוספים לבורסה ולחזק את המעמד שלה בזירה הבינלאומית.

עדי צפדיה, מנכ"ל גילת; קרדיט: Gilat Satellite Networksעדי צפדיה, מנכ"ל גילת; קרדיט: Gilat Satellite Networks
דוחות

גילת מכה את התחזיות - המניה מזנקת

חברת הלווינות הישראלית הכתה את הצפי: הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב-105 מיליון דולר לעומת תחזית של 100.98 מיליון, והרווח למניה עמד על 0.17 דולר לעומת תחזית של 0.04 דולר; גם התחזיות השנתיות עודכנו כלפי מעלה.

מנדי הניג |

חברת הלווינות הישראלית הדואלית גילת גילת 12.33%  מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השני של 2025: ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-105 מיליון דולר, גבוה מהתחזיות שעמדו על 100.98 מיליון דולר. הרווח למניה לפי כללי GAAP הגיע ל-0.17 דולר, לעומת תחזית של 0.04 דולר למניה. לשם השוואה, ברבעון המקביל ב-2024 הרווח למניה עמד על 0.02 דולר בלבד, וההכנסות הסתכמו ב-76.6 מיליון דולר.

המניה מגיבה לתוצאות בזינוק של כ-10% ונסחרת לפי שווי שוק של כ-1.57 מיליארד שקל. למרות ירידה של 1.6% בחודש האחרון, המניה מציגה תשואה חיובית של כ-10.6% מתחילת השנה, וזינוק של כ-59% ב-12 החודשים האחרונים.

הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-9.8 מיליון דולר, עלייה של 654% לעומת 1.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי עלה ל-5.7 מיליון דולר, גידול של 103% לעומת 2.8 מיליון דולר ברבעון השני של 2024. 

במונחים מתואמים (Non-GAAP), הרווח התפעולי הגיע ל-9.3 מיליון דולר, עלייה של 27% ביחס ל-7.3 מיליון דולר אשתקד, והרווח הנקי עמד על 12 מיליון דולר, או 0.21 דולר למניה בדילול מלא זינוק של 114% לעומת 5.6 מיליון דולר ו-0.10 דולר למניה ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-11.8 מיליון דולר, עלייה של 17% לעומת 10.1 מיליון דולר בשנה הקודמת, ובנטרול הפסד של 1.5 מיליון דולר מפעילות Stellar Blu, הנתון המתואם עומד על 13.3 מיליון דולר צמיחה של 32%.

מעדכנת תחזית ללמעלה

לאור תוצאות הרבעון והתחזקות בצבר ההזמנות, הנהלת החברה עדכנה כלפי מעלה את התחזיות לשנה כולה. ההכנסות לשנת 2025 צפויות לנוע בטווח של 435 עד 455 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של 415 עד 455 מיליון דולר. תחזית ה-EBITDA המתואם עודכנה לטווח של 50 עד 53 מיליון דולר, לעומת 47 עד 53 מיליון קודם לכן. העדכון מגלם צמיחה של כ-46% בהכנסות וכ-22% ב-EBITDA, בנקודת האמצע של התחזיות.