האיחוד האירופי
צילום: iStock

בנק אוף אמריקה: השווקים באירופה נראים אטקרטיביים במיוחד

במחלקת המחקר של הבנק מעריכים כי הסיכויים לסגר נוסף בארה"ב נמוכים.  במקביל, הפעילות הכלכלית מתחילה לצבור תאוצה ככל שהגבלות מוסרות. האנליסטים מעניקים אפסייד של 20% למדד ה-STOXX600 עד לחודש נובמבר הקרוב, כאשר "מניות הערך" עדיפות על "מניות הצמיחה"
עמית נעם טל | (9)

הירידות החדות שנרשמו בשווקים הפיננסים החזירו את החששות לשווקים. ניתן למצוא כמובן לא מעט "טריגרים" לתיקון החד בימים האחרונים ונשאלת כעת השאלה לאן פני השווקים? במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה טוענים היום כי שוקי המניות עדיין אטקרטיביים, ובעיקר שוק המניות באירופה (STOXX600).  

לטענת הבנק, למרות התנודתיות של הימים האחרונים, הם מעריכים כי התנאים החיוביים לשוקי המניות עדיין כאן - נתוני ההידבקות באירופה ממשיכים להיות נמוכים ובמקביל המדינות מסירות בהדרגה את הסגר - תהליך שבסופו של דבר יוביל לעלייה בפעילות הכלכלית שדוכא עד כה. לטענתם, כבר ניתן לראות עלייה בפעילות באינדיקטורים כלכליים בעלי תדירות גבוהה (פעילות בכבישי אגרה והוצאות כרטיסי האשראי). 

בבנק טוענים כי למרות החששות מפני גל שני של נגיף הקורונה, הם מעריכים כי הסיכויים לעלייה משמעותית שתגרום לחזרה של הסגר נמוכים במיוחד. בבנק מספקים מספר סיבות לכך: הראשונה, שיעור הנדבקים בארה"ב נותר ללא שינוי משמעותי בתקופה האחרונה - 20,000 נדבקים חדשים ביום. שיעור הנפטרים בארה"ב עומד על פחות מ-1,000 ליום, רחוק משמעותית מנתונים של 3,000 במהלך אפריל.  הסיבה השניה היא שהמוקדים הפעילים ביותר כרגע (אריזונה, דרום קרולניה) מציגות גידול של של קצת מעל 3% במספגר הנדבקים היומי - נתון רחוק מאוד משיעורי גידול של 20%-30% שגרמו לסגר לפני מספר חודשים. הסיבה השלישית היא שהגידול היחסי בתקופה האחרונה מגיע במקביל לגידול במספר הבדיקות. 

נזכיר בהקשר זה כי שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, טען אתמול כי "ארה"ב לא יכולה לסגור מחדש את הכלכלה. אני חושב שלמדנו כי כאשר אנחנו סוגרים את הכלכלה אנחנו יוצרים בעיה חדשה". 

בנוגע לאירופה, בבנק טוענים כי הנתונים הכלכליים צפויים להראות על שיפור בחודשיים האחרונים. להערכתם, מדד מנהלי הרכש באיחוד האירופאי צפוי לעלות לרמה של 53 נק' בחודש אוגוסט ולרמה של 58 נק' בחודש ספטמבר הקרוב. כאשר נזכיר כי כל קריאה מעל רף ה-50 נק' מאותתת על צפי לצמיחה כלכלית. "זה לא שאנחנו חושבים שהפעילות הכלכלית באירופה תחזור למה שהייתה, אלא שהיא תתחיל לצבור תאוצה בחודשים הקרובים". לנוכח תחזיות אלו, בבנק מעניקים היום אפסייד של 20% למדד ה-STOXX600 עד לחודש נובמבר הקרוב. 

תחזיות בנק אוף אמריקה לכלכלת האיחוד האירופאי וההשוואה למדד ה-STOXX600

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פפה 13/06/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    מה שחסר לי בכתבה זה העקומות והנזילות חחח מר עמית הכלכלות בעולם בגסיסה ואתה בולע את כל מה שהאינטרסנטים מחרבנים
  • 6.
    פירמידה אחת גדולה (ל"ת)
    מגן הציבור 13/06/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כחו פינצטה יש יהלומים בערמה קצת סבלנות (ל"ת)
    kobes 13/06/2020 01:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בטח הבנק תקוע עם מלא מניות אירופאיות שהוא צריך לזרוק (ל"ת)
    כלכלן 12/06/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ככל שיוסרו הסגרים........תחזור הקורונה. כל ציפור מבינה (ל"ת)
    נו, באמת 12/06/2020 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ממש "אטרקטיביים" - יבשת במיתון. חחחחחחחחח (ל"ת)
    חחחחחחחחחחח 12/06/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
  • רק בישראל הכל תותים לכו תשנו על האף (ל"ת)
    סוחר זקן 13/06/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ערימות של שיט (ל"ת)
    סליחה לכותב אבל 12/06/2020 19:08
    הגב לתגובה זו
  • רוזן 13/06/2020 17:46
    הגב לתגובה זו
    כותב מצויין עם הרבה ידע ושכל על דברים כלכליים חשובים מאד שיש להם השפעה על הבורסות . כדאי לקרוא אותו בעיון - הוא טוב מאד
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.